Palivové články zaručí zanedbatelné emise

Auto, které z výfuku nevypouští žádné oxidy dusíku, částice nebo oxid uhličitý, nýbrž jen vodní páru, se blíží realitě. Například německá firma BMW v únoru oznámila, že začíná jako první se sériovou výrobou vozu s palivovými články. BMW 750hL však není vozem s nulovými emisemi, nýbrž s nízkými. Vůz pohání klasický benzinový motor, který neztrácí část své síly dodávkami energie pro elektrickou síť vozu. O tu se starají palivové články. Benzinový motor je tak méně zatížený, bere méně paliva a vypouští menší množství škodlivých látek.

Opel zase vylepšuje svůj projekt minivanu Zafira s palivovými články, v nichž se vyrábí elektřina pro elektromotor, plně nahrazující běžný spalovací agregát. První veřejné nasazení zažil Opel Zafira s palivovými články na olympijských hrách v Sydney, kde doprovázel maratonské běžce.

Mercedes plánuje, že na přelomu let 2002 a 2003 vyrobí první malou sérii autobusů s palivovými články. Už nyní představitelé firmy tvrdí, že autobusy určitě využijí velká města jako Londýn, Amsterdam, Hamburk, Barcelona nebo Stuttgart. Autobusy jejich hromadné dopravy budou tankovat vodík.

Ten v palivových článcích reaguje s kyslíkem, z čehož vzniká elektrická energie, která roztáčí elektromotor. Výfuk takového vozidla pak vypouští pouze vodní páru. Autobusy Mercedes Citaro uvezou až sedmdesát cestujících, na nádrž plnou vodíku budou schopné ujet 200 až 250 kilometrů. Výhodou je i to, že budou mnohem tišší než vozidla s běžnými spalovacími motory.

Boj se spalinami začal v 70. letech

Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle.

Jeho nástupce v autech jezdících na benzin už byl řízený a k tomu třícestný, neboť ve výfuku snižoval obsah všech tří škodlivin - uhlovodíků, dusičnanů i kysličníku uhelnatého. Vozidla s třícestným katalyzátorem mohla splnit první emisní limity známé jako Euro 1, které platí od roku 1993.

Za řízený se katalyzátor označuje proto, že správný poměr mezi benzinem a vzduchem, a tím i nízké emise řídí lambda sonda. "Euro 2 pak musela osobní automobily plnit od roku 1996, emisní požadavky byly zhruba dvakrát přísnější než u Eura 1," říká Vladimír Perný z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Zlepšení přineslo i vícebodové vstřikování paliva, které nahradilo vstřikování jednobodové. V současnosti platnou normu Euro 3 mnoho výrobců přeskočilo, aby splnilo Euro 4, která bude závazná až od roku 2005. Podařilo se to díky řadě technických úprav a zdokonalení řízení motoru včetně nového typu lambda sondy. Z ciziny dovezené ojetiny mohou kouřit více než nové vozy - zákon jim ukládá splnit normu Euro 2.

Naftové motory vypouštějí některé látky víc a jiné méně než benzinové motory. Proto jsou předpisy pro diesely poněkud odlišné. Také katalyzátory jsou u těchto vozů většinou neřízené oxidační, neboť systém s lambda sondou nelze u dieselů použít. Novinkou je filtr pevných částic, který má naftový Peugeot 607.

 

 


 

V Mnichově funguje první čerpací stanice na stlačený plyn.