Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

aktualizováno  12. listopadu 12:00
Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z testovaným kamer dostalo známku „uspokojivé“, dvě pouze „dostačující“.

Jedete si v klidu na výlet, když znenadání auto před vámi na fleku zastaví. A protože mu nefungují brzdová světla, nestihnete dobrzdit a skončíte v jeho kufru. Auta jsou dost potlučená, takže ve změti plechu už nikdo nedokáže, že světla byla skutečně nefunkční. Nikdo, kromě vaší palubní kamery, která vše nahrávala. A záznam samotné srážky – od krizového brzdění až do nárazu – uložila do speciálního souboru, který poslouží i jako důkaz u soudu.

Záznam pořízený palubní kamerou za jízdy v autě může v případě nehody poskytnout důkazní materiál podobně jako černá skříňka v letadle. Jejich použití je ovšem z pohledu ochrany dat poněkud sporné. Záleží totiž na tom, zda je kamera využívána trvale, nebo jen při konkrétní příležitosti.

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC ve spolupráci s časopisem c’t testoval devět kamer. Hodnotil obsluhu, kvalitu obrazu a chování při srážce. Test skončil tristním výsledkem. Z devíti exemplářů nedostal ani jeden jedničku, dokonce ani dvojku,  nejlepší známkou byla průměrná trojka, tedy pouze „uspokojivý“ výsledek. Dvě kamery se pak musely spokojit se čtyřkou. A tedy i s označením „nelze doporučit“.

V případě standardní jízdy kamery zaznamenávají situaci před autem a nahrávku průběžně ukládají na paměťovou kartu a ve chvíli, kdy je plná, záznam přemažou. Jakmile ovšem senzory kamery zjistí prudké zpomalení auta nebo nezvyklou změnu směru, začnou ukládat záznam do „nesmazatelné“ sekce, aby mohl být použit coby důkaz při řešení nehody.

Německý spolkový soud sice nedávno rozhodl, že záznam z palubní kamery může před soudem sloužit jako důkaz – ovšem pouze v případě, že kamera nenatáčí nepřetržitě a nejsou porušena práva na ochranu soukromí třetích osob. Všechny testované kamery ovšem v původním továrním nastavení filmovaly nepřetržitě. Data se ukládají na SD kartu a podle velikosti karty se dříve či později přepisují. Při srážce nebo při prudkém krizovém brzdění reagují senzory a v ideálním případě je zaznamenám a uložen průběh nehody. Dvě z testovaných kamer (Blackvue a iTracker) ovšem nedokážou rozpoznat srážku a zaznamenané údaje se daly jen obtížně zabezpečit.

ADAC zkoumal schopnost automatického záznamu při krizovém brzdění a výhybném manévru ve třech různých rychlostech od 30 do 100 km/h. K tomu jsou kamery vybaveny speciálním senzorem přetížení. Jenže jak se ukázalo, ten ne vždy funguje. Čtyři kamery totiž vůbec „nehodu“ nenahrály. A nakonec ve zkušebně v Landsbergu absolvovala každá z devíti kamer crashtesty, simulující čelní náraz v rychlosti 64 km/h (na speciálním vozíku, ne ve skutečném autě).

Aby kamera správně fungovala, musí mít robustní dílenské zpracování, systém uchycení na čelní sklo, nastavení sklonu a jeho zafixování. To je zvlášť důležité v okamžiku nárazu, kdy měly problémy všechny kamery, připevňované přísavkou na čelní sklo. Při havárii se objektiv otočil a natáčel jenom oblohu nebo strop haly. V konečném hodnocení to znamenalo snížení o jeden stupeň. Proto také pouze jediná kamera dostala za tuto disciplínu trojku, zbytek čtyřky a pětky. Většina držáků náraz nezvládla, při nehodě by tak mohly zranit posádku – například Garmin nekontrolovaně létal kabinou.

Test však řešil také obtížnost montáže do auta a výbavu přístroje, ceně dal jen desetiprocentní váhu. Tři testované kamery se v Česku oficiálně nenabízejí, ale lze je bez problémů koupit na portálech typu eBay nebo Amazon. Jejich ceny proto uvádíme v eurech.

Ani s kvalitou obrazu nebyli hodnotitelé ADAC spokojeni – nejlepší udělenou známkou byla trojka. Rozlišení záznamu by podle nich mělo být vyšší.

I co se týče kvality obrazu, je u všech modelů co zlepšovat. Rušivě působí i kabel volně visící z horního okraje kamery k zapalovači a někdy je i na záznamu. ADAC v tomto případě doporučuje odborné zabudování kamery a napájení vést kolem okna pod palubní deskou.

Kamery, které by měly pomáhat jako důkaz při nehodě, tedy mají spoustu chyb. Ty, které fungovaly v kritických situacích, jako Apeman C450, nahrávaly neuspokojivá videa. Ty, které měly kvalitu obrazu dobrou, jako ITracker mini0906, selhaly při detekci nehody. Navíc nedokážou nahrát spousty nebezpečných situací, jejich záběrový úhel je příliš úzký. Ani noční záznamy se většině nedaří, registrační značky nejsou čitelné.

ADAC vyzývá výrobce, aby kamery koncipovali technicky tak, že budou spolehlivě ukládat data pouze při relevantních příležitostech. Zároveň je třeba ujasnit způsob ukládání záznamů z právního hlediska: „Momentálně není jasné, jak dlouho se smí filmovat a jak dlouho se smí záznamy ukládat. Nejlepší by bylo, kdyby zákonodárci jasně stanovili, které záznamy jsou v rozporu se zákonem na ochranu osobních údajů,“ vysvětluje Christian Reinicke z německého ADAC.

Test kamer do auta
Modelcenavýbavaobsluhaobraznárazznámka
podíl na hodnocení10%10%20%30%30%100%
DMAX Full HD Dash1400 Kč43333
iTracker mini0906*160 eur33353
Garmin DashCam 554800 Kč32443
Rollei CarDVR-318 3000 Kč32343
Apeman Dashcam C450*45 eur42443
Blackvue DR750S-1CH8300 Kč32353
Transcend DrivePro 230 2900 Kč3344 3
TrueCam A7S 3000 Kč3245 4
Navgear VGA-DashCam*17 eur42554
* neprodává se v Česku, ostatní ceny nejnižší v internetovém obchodě k 15. 10. 2018

Vyjádření výrobce TrueCam

Doplněno 12. listopadu 2018

Jako výrobce autokamer TrueCam se musíme ohradit proti způsobu testování funkčnosti autokamer prezentovaném v testu sdružení ADAC. Stojíme si plně za kvalitou našich výrobků a uvedené informace v testu jsou zavádějící a poškozující jak naši značku, a ostatní výrobce, tak i celý trh. Naše společnost proto vede v Německu právní jednání ve snaze ty to nedostatky odstranit, případně napravit.

Rádi bychom dementovali některá vyjádření a vzniklé nesrovnalosti uvedli na pravou míru: 

- Chování kamery při nárazu – recenze tvrdí, že otočení kamery po nárazu směrem nahoru znemožní nahrát dopravní nehodu, čili důkaz je nepoužitelný, což není pravda. Kamera zaznamená veškeré potřebné důkazy před samotným nárazem. Samotný náraz a chování kamery po nárazu nemá vliv na prokázání skutečností související s případnou dopravní nehodou a určením viníka dopravní nehody.

- Recenze kritizuje, že se kamera při nárazu ohnula. Upevněné kamery je ale věcí odborné montáže a dostatečného utažení všech komponentů. V našich testech kamera při použití síly nevykazuje problémy   

- Montáž gumovou příchytkou, která byla v testu použita, je pouze pro dočasné použití a díky vibracím může zhoršovat kvalitu obrazu. Proto je vždy doporučena montáž napevno pomocí dodané oboustranné 3M pásky, která zajistí jak kvalitu obrazu, tak i stabilitu kamery. Toto fixní upevnění kamery ovšem nebylo v testu použito.

- Hodnocení kvality obrazu je velmi subjektivní. V tomto je test od ADACu velmi zavádějící, jelikož nesrovnává kamery stejné cenové úrovně, a tedy ani kvalit. Cena se samozřejmě odráží v technologické úrovni použité elektroniky, senzorů, optiky a snímacího čipu. To všechno má vliv na výslednou kvalitu videozáznamu a záleží ještě na konkrétním nastavení kamery. Jsme přesvědčeni, že nebyla obrazovému nastavení kamery věnována dostatečná pozornost a následně byl v testu obraz označen jako průměrný až dostačující. Paradoxně přední německý odborný časopis Computer Bild některé z kamer, uvedených v testu ADAC, staví na čelní pozice a hodnotí je velice kladně, a to i z pohledu obrazu. 

Celkově vzato tento test není dobrý a tak ani test publikovaný na serveru Auto.iDNES.cz který byl převzatý od ADACu a časopisu C’t, nepovažujeme za vypovídající o skutečném stavu autokamer na českém trhu.  

Jediné, co na zveřejněném testu na stránkách ADAC a Auto.iDNES.cz vnímáme pozitivně, je snaha o obecnou informovanost trhu v segmentu autokamer, poukazování na jejich důležitost v dnešním divokém světě na silnicích a také snahu mít na trhu co nejlepší výrobky za dostupnou cenu pro co nejširší spektrum zákazníků. V tomto směru se značka TrueCam snaží vždy připravovat nové kamery s novými funkcemi a novými technologiemi, které jsou za dostupnou cenu a přináší ověřenou kvalitu a spolehlivost.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Otevřete ho mobilem, ohřeje vám kávu. BMW X5 hýčká a rozmazluje

BMW X5

Čtvrtá generace populárního BMW X5 se o vás stará jako žádné jiné auto. Jeden z nejúspěšnějších modelů z Mnichova je...

Najdete na iDNES.cz