Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Pan Microsoft“ Bill Gates investuje do vývoje revolučního dvoutaktu

  7:46aktualizováno  7:46
Firma EcoMotors International získala dva významné investory. Tím prvním je Vinod Koshla, indicko-americký investor. Větší pozornost ale budí osoba Billa Gatese, zakladatele Microsoftu a donedávna nejbohatšího muže na planetě. Vyvíjený motor OPC je velmi zajímavý dvoutakt pro laciná auta.

Motor OPOC | foto: EcoMotors International

Bill Gates investoval do společnosti EcoMotors International odhadem 23 milionů dolarů, přesná částka není známa. EcoMotors vyvíjí nový spalovací motor, který má přinést o 50 % lepší efektivitu ve využívání paliva oproti současným motorům. Firma motor nazývá OPOC, podle anglického názvu principu Opposed-Piston Opposed-Cylinder (protilehlý píst, protilehlý válec).

"Motor OPOC může být důležitým krokem k zavedení cenově dostupné nízkoemisní přepravy pro rozvojový svět," uvedl Bill Gates. Gates tedy svou investicí opět ukázal, že je kromě obchodníka také filantropem.

Motor OPOC je ovšem každopádně zajímavým technickým řešením. Na první pohled vypadá jako klasický motor konstrukce Boxer, jenže v jednom válci se namísto jednoho proti sobě pohybují vlastně dva písty. Tímto má motor dosahovat nebývalé účinnosti a také vysokého litrového výkonu. Tento předpoklad má jistou logiku, ideálním spalovacím prostorem je prostor kulový a tomuto tvaru se může daná konstrukce v prvních fázích spalovacího procesu velmi přiblížit. Díky své konstrukci je motor dvoutaktní.

EcoMotors tvrdí, že zatímco současný moderní turbodieselový motor má v průměru výkon něco přes 80 koní na litr, motor OPOC může mít téměř 130 koní na litr zdvihového objemu. A to ve vznětovém provedení. Motor je ale principiálně schopen pracovat i s ostatními palivy jako je benzín nebo bioetanol. Firma také tvrdí, že motor bude výrobně levnější, protože má celkově asi o polovinu méně částí než běžný spalovací motor. A to má i turbodmychadlo, podobně jako řada dnešních motorů.

Kdy a zda se s tímto motorem setkáme v praxi, zatím není jasné. Pokud opravdu dojde k úspěšné realizaci tohoto projektu, dá se předpokládat, že se nejprve objeví v dopravních prostředcích určených pro rozvojové trhy.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.