Přední část pandy je  mohutnější a kulatější, lze tak předpokládat lepší ochranu posádky i chodců.

Přední část pandy je mohutnější a kulatější, lze tak předpokládat lepší ochranu posádky i chodců. | foto: Fiat

Panda půjde po krku malé škodovce. Ale až v březnu

  • 107
Zatímco se třetí generace Fiatu Panda vyhřívala ve světlech reflektorů na letošním frankfurtském autosalonu, malá Škoda Citigo se ještě pečlivě ukrývala za branami bratislavské továrny...

Třídveřová škodovka už mezitím brázdí české silnice, po nové pětidveřové pandě však jako by se slehla zem. Mohlo by se zdát, že dlouhodobě nejprodávanější model v kategorii miniaut chce zakusit, jaké to je, nechat se vytlačit z prvních pozic upí rodinkou z Wolfsburgu. Jak jezdí Volkswagen Up! čtěte zde

Fiat Panda

Do délky narostla karoserie pandy o jedenáct centimetrů na 3 650 milimetrů, rozvor náprav však zůstal na původních 230 centimetrech.

Až tak daleko to ale Fiat patrně zajít nenechá. V pondělí sjela z výrobních linek první série trojkové pandy a zástupkyně Fiatu v Česku Janka Konečná tvrdí, že všechno jde podle plánu. "Původně měla mít panda premiéru až koncem tohoto roku, nakonec jsme se však rozhodli ukázat ji o něco dřív," vysvětluje prodlevu mezi premiérou a prodejním startem. První pandy se podle Janky Konečné začnou na vybraných trzích prodávat ještě letos, do Česka ale přijedou až začátkem března.

Aby automobilka zvládla očekávaný nápor zájemců, přesunula výrobu z vytíženého závodu v polském městě Tychy, kde mezitím přicházejí na svět také okouzlující a úspěšné pětistovky, do jihoitalské továrny nedaleko Neapole. Pokud půjdou prodeje očekávaným tempem, vyrobí tu v příštím roce 230 000 nových pand.

Rodinný typ do nejisté doby

Když před osmi lety přijížděla druhá pandí generace, dělala ji reklamu čiperná stařenka převážející automatickou pračku se sloganem "Neříkej mi bejby." Doba však pokročila a v časech hospodářské krize panda zastane i funkci rodinného auta, jak nyní píše automobilka v tiskové zprávě. Jak se pro novou cílovou skupinu panda ročníku 2012 změní?

Škoda Citigo

První svezení s kapesní škodovkou - čtěte zde

Pokud jde o karoserii, na pohled má delší převisy a mohutnější předek. Bok auta zdobí vystouplejší blatníky a širší ochranná lišta. Koncová světla už nejsou protažena až k nárazníku, ale končí se spodní hranou okna. Jestliže auto pro babičky z roku 2003 bylo jedinečným originálem, pak aktuální rodinná panda hledá svůj vzor u spřátelených modelů. Třeba u brazilského Fiatu Uno.

Fiat Uno

Designovou inspiraci našla nová panda i ve Fiatu Uno určeném pro brazilský trh.

Tátu i mámu od rodiny si ale určitě získá na pohled bohatší přístrojová deska, u níž se návrháři údajně inspirovali u prapůvodní pandy z pera italského návrháře Giugiara. Inspirace je to každopádně velmi volná, protože k látkové palubce s odkládací policí po celé její délce má ta nová poměrně daleko.

Fiat Panda
Fiat Panda

První generace Pandy z roku 1980 byla oslavou jednoduchosti. Rovné plechy i okna zaručovaly levnou výrobu a svého pojetí přísně rozpočtového auta se Giugiaro držel tak důsledně, že navrhl i malé zadní okno, na jehož výrobě by automobilka ušetřila další peníze. Fiat se však nakonec rozhodl i za cenu vyšších nákladů okno zvětšit. Nápadně jednoduchá byla u první pandy i přístrojová deska. Trubková konstrukce byla potažena látkou.

Úkol, jak darovat rodince víc místa pro nohy při použití stávajícího podvozku, vyřešili konstruktéři nejjednodušším způsobem – ztenčili opěradla sedadel. A jaké by to bylo rodinné auto, kdyby mu nenarostl objem kufru. Delší zadní převis umožnil jeho zvětšení  z 206 na 220 litrů.

Základní motorizací nové pandy bude opět nezničitelný čtyřválec Fire s výkonem 69 koní, jehož někdejší ohnivý temperament v posledních letech poněkud přidusily emisní normy. Do popředí zájmu se tak pravděpodobně dostanou nové dvouválce TwinAir s objemem 900 cm³, které se už do éry katalyzátorů narodily a lépe si s nimi rozumí.

Dvouválec s turbodmychadlem a výkonem 85 koní už Fiat montuje do retromodelu 500. Stejný motor bez turba, o dvacet koní slabší, bude mít v pandě premiéru. Oproti původnímu čtyřválci přináší TwinAir úspornější provoz, ale také specifický zvuk, na který je třeba si chvíli zvykat.

Motor TwinAir bude mít i svou verzi na zemní plyn, čtyřválec 1,2 zase pojde také na propan-butan. Pro ty, kteří nepochopili kouzlo malých benzinových fiatů, může panda polykat i naftu – díky druhé generaci třináctistovky Multijet s výkonem 75 koní.

Fiat Panda

Druhá generace pandy byla o poznání honosnější. Dostala dvoje dveře navíc, zakulacená okna a dobře odhlučněný interiér.

Naučím vás řídit

Důkaz, jak pečlivě se automobilky navzájem hlídají, přináší výbava nové pandy. Přenosná navigace a protikolizní zařízení, které při rychlostech do 30 km/h dokáže auto samo zabrzdit, jakoby z oka vypadlo nejmenší škodovce. Nechybí ani start-stop systém pro automatické vypínání motoru po zastavení.

V dalších položkách však italská novinka svým konkurentům ukazuje záda. S turbomotorem TwinAir přibude na palubní desce tlačítko ECO, po jehož stisknutí klesne točivý moment ze 140 na 100 Nm a spolu s ním i spotřeba.

Fiat Panda

Přístrojová deska pandy druhé generace: hodně plastů, ale v milém podání.

A kdo si k pandě přikoupí infosystém Blue&Me s hands-free sadou, dostane od auta vysvědčení za svou jízdu. Počítač na palubě shromažďuje data z provozu, která si řidič může stáhnout na flashdisk. Když vše propojí se speciální internetovou stránkou, zjistí, co by měl na svém stylu řízení změnit, aby co nejlépe využil potenciál motoru.

Přesná technická data i ceny automobilka zatím tají, podle Janky Konečné však budou respektovat současnou situaci na trhu. "Určitě to nebude 159 900 korun, za které se doprodává současný model. Ale troufám si odhadnout, že to nebude ani výrazně víc."

Fiat Panda
Fiat Panda

Nová panda má připravený libivý interiér a v něm moderní vychytávky. Třeba systém automatického brzdění pře překážkou.

Pro srovnání – v roce 2003 chtěl Fiat za pandu s motorem 1,2 a výkonem 60 koní 249 900 korun.

Panda, to strašné auto, láme rekordy

Už první generace pandy z roku 1980 naznačila, v čem je Fiat nepřekonatelný. Skvěle obestavěný prostor, spartánsky jednoduchá konstrukce a lidová cena zajistila pandě za třináct let produkce čtyři miliony kupujících. Navzdory tomu, že se na kvalitu výroby snášela prakticky nepřetržitá lavina kritiky. Panda, pro kterou měly žebříčky spolehlivosti nejčastější přívlastek "strašné auto", měla tak pošramocenou pověst, že se automobilka zdráhala dát jejímu nástupci stejné jméno. Když v roce 2003 sjely z výrobní linky v polském závodě v Tychy první pandy druhé generace, nesly na zadních dveřích nápis Gingo.

Někdo z automobilky však nakonec dostal rozum, nápisy nechal strhnout a prospekty přepsat. A panda, tentokrát už výhradně s pěti dveřmi, mohla přežít další desetiletí. Levná je pořád, v žebříčcích spolehlivosti si ale výrazně polepšila.

Více o Pandě alias Fiatu Gingo čtěte ZDE

Fiat Panda

První milion slavila druhá generace pandy už v roce 2007, po čtyřech letech výroby.