Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pandí trojboj

  12:43aktualizováno  12:43
Snažili jsme se zjistit, proč je Fiat Panda Evropským autem roku 2004. V testu proti sobě nastoupila nová generace s motory 1.1 a 1.2 a pro srovnání i původní panda s motorem 1.0. Nové pandy však tu starou převyšují o několik tříd. Je to skok, který se v dnešní době modernizací každých šest let jen zřídka vidí. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Proč ale nová panda okouzlila evropské novináře natolik, že ji ve svém hodnocení upřednostnili před Mazdou 3 nebo golfem?

Ve třídě supermini a za malé peníze nabízí pohodlí a výbavu větších aut.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat Panda můžete koupit na www.automodul.cz

Panda není auto pro chudé, ale mrštný a skladný vozík do města s udivující spotřebou benzínu, který stejně dobře poslouží i na dlouhých cestách.

To je kombinace, která má budoucnost.

Když před čtyřiadvaceti lety představil Fiat první pandu, byl to pro mnohé takřka kulturní šok. V době, kdy šly do módy zakulacené karosérie a vypouklá okna, vydal se karosář Giugiaro přesně opačným směrem.

Panda byla hranáč, okna rovná. Jen to přední bylo maličko prohnuté, ale světe div se, směrem dovnitř. Žádné jiné auto tohoto příkladu nikdy nenásledovalo.

Navzdory tomu, že první panda v době svého vzniku popírala všechny módě poplatné trendy, vydržela ve výrobě celých třiadvacet let. Snad to bylo tím, že automobilka zákazníkům servírovala nekonečné množství „Special Edition“, aby udržela jejich pozornost.

Jak viděli Fiat Panda  v roce 1998?
Test ZDE

Hlavní zásluhu na dlouhém životě první generace má ale zcela určitě verze 4x4, která byla svého času jednou z nejmenších a hlavně nejlevnějších čtyřkolek na trhu.

Nová panda není zdaleka tak extrémní, jako její předchůdkyně. Hranatou karosérii zjemňují oblouky bočních oken a k zákazníkům vyjela hned do začátku s líbivou pětidveřovou karosérií, zatímco původní panda byla výhradně třídveřová.
 

Novinka samozřejmě povyrostla všemi směry. Do délky 130 milimetrů (3538), šířky 84 milimetrů (1578) a do výšky 120 milimetrů (1540). Nejvíce se ale zvětšil rozvor náprav, o celých 14 centimetrů (na 2299 mm).

Propastný rozdíl je v kvalitě zpracování. Spáry karosérie lícují, dveře se zavírají lehce a kdo si při tom potrpí na fajnový dunivý zvuk, má ho mít.

Stará panda si s takovými detaily hlavu neláme. Její karosérie slouží jako ozvučná deska a když za sebou řidič zabouchne dveře, ještě dlouho slyší flažolety ze všech stran.

Veselejší stará panda

Testovaná panda první generace je z „Růžové“ limitované série a na autě je růžově vyvedeno snad úplně všechno. Komu tahle barva nesedí, bude na růžový interiér pohlížet s despektem, ale přístrojová deska s odkládací policí přes celou šířku karosérie doplněná o látkové čalounění je vkusná, minimalistická a má styl.

To celoplastová béžová přístrojovka v nové pandě působí trochu monoliticky. Mohutnost ještě zvětšuje nezvykle umístěná řadící páka v samém jejím středu. I když nová přístrojová deska musí pojmout dva airbagy, trochu italské lehkosti by jí neuškodilo.

Stejně tak zmohutněla u nové pandy i sedadla. Hlavně ta přední vypadají, jako by se sem přestěhovala z mnohem většího auta, jsou tužší a nesrovnatelně pohodlnější. Více místa je v nové pandě hlavně na zadních sedadlech. Hlava dospělého člověka se jen vzdáleně blíží k čalounění stropu a svoje zaručené místo mají i nohy.

Kufr nové pandy se prakticky nezměnil, má 206 litrů. Pro srovnání: Opel Agila 240, Daewoo Matiz 165 litrů. U pětimístné verze je možné objem kufru zvětšit sklopením neděleného opěradla zadních sedadel na 775 litrů. Stará panda má při složených sedadlech kufr o něco větší.

Fiat však nabízí bez příplatku i čtyřmístnou verzi nové pandy. Ta má dvě dělená zadní sedadla, která se dají samostatně podélně posunovat i skládat. Interiér v čtyřmístné úpravě je tak mnohem variabilnější.


Komfort nade vše

Kdo si chce s pandou rychle najet do zatáčky, může jej zaskočit větší nedotáčivost a také náklon karosérie. Tahle vlastnost je typická pro obě generace. Měkčí pérování se hodí do města, kde dobře funguje na kočičích hlavách, sportovní jízdě ale moc neprospívá.

Tím ale veškerá podobnost mezi starou a novou pandou končí. Původní model má většinu nectností typických pro malá auta: hluk, malý komfort a omezený prostor na zadních sedadlech. A nepřesné řazení? To se rozumí samo sebou.

Nová panda je ve snaze potřít všechny neduhy své předchůdkyně mimořádně přesvědčivá. Rádio se příjemně poslouchá i při jízdě po dálnici, pětistupňová převodovka má i na poměry větších aut jisté řazení a zadní sedadla vykouzlí pro nohy cestujícího více místa, než ho měla původní octavia.

Chudá výbava Pandy 1.1 však postrádá posilovač řízení a to je pak zejména při parkování nepříjemně tuhé. I při rychlé změně směru jakoby kola řidiči „tahala“ za volant, což je při přesednutí z pandy 1.2 (ve všech výbavách s posilovačem) nepříjemné.

Snad za to může koncernová příslušnost k Ferrari, ale ani jeden z fiatových motorů není líný. Dokonce ani s velkým odstupem nejslabší „litr“ s 33 kW ve staré pandě nepůsobí ospale a při rozjezdu na zelenou stačí i mnohem silnějším autům. Ale jen do okamžiku, než se s ním řidič rozhodne předjíždět.

Růžový fiat funguje na mnohé motoristy stejně, jako červený hadr na býka. Pokud si řidič felicie usmyslí, že jej před sebe nepustí, pak to tak nakonec i dopadne. Litrový motor ve spojení se starou pandou je dost hlučný a jeho spotřeba 6,5 litru na sto kilometrů je z testované trojice nejvyšší.

Jedenáctistovka (40kW) v modré pandě je o poznání živější. Aby ale udržela krok se silnější dvanáctistovkou, musí řidič více šlapat na plynový pedál. Odnese to spotřeba, která během testu dosáhla průměrných  6,0 litru na 100 kilometrů. Jedenáctistovka v nové pandě je nesrovnatelně tišší, při dálničních rychlostech je ale přece jen o něco hlučnější, než silnější „jedna-dvojka“.

Ta je z celé trojice výrazně nejlepší. Chod dvanáctistovky (44 kW) je velmi tichý i při vysokých rychlostech, její spotřeba je až neuvěřitelně nízká a blíží se hodnotám dieselových agregátů. Nejnižší naměřená spotřeba při jízdě mimo město byla 4, 4 litru. Nejvyšší kombinovaná  pak přesně o litr vyšší, ale se zapnutou klimatizací. Po městě si pandí dvanáctistovka řekla o 5,8 litru benzínu.

Testovaná modrá panda s motorem 1.1 se v Česku nabízí pouze s jedinou výbavou Active. Bez ABS, centrálního zamykání, otáčkoměru, ale i posilovače řízení. Airbag je pouze u řidiče. Stará panda je co do výbavy srovnatelná, chybí jí jen ten airbag. 

Červená Panda s motorem 1.2 má naopak nejdražší výbavu Emotion. Rozdíl je patrný už z venku. Větší čtrnáctipalcová litá kola, mlhovky, boční lišty a střešní ližiny. Uvnitř pak lepší čalounění, dva airbagy, plně automatická klimatizace, autorádio s CD přehrávačem, palubní počítač, elektrická přední okna a zrcátka, ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a mnoho dalších maličkostí.
 

Cenový rozdíl mezi modrou (214 900 Kč) a červenou pandou (303 900 Kč) je však trochu extrémní. Zlatou střední cestou je v Česku nejprodávanější Panda s motorem 1.2 a provedením Dynamic. Má posilovač i ABS a stojí 253 900.

Fiat Panda 1,0 

Fiat Panda 1,1 Active
Fiat Panda 1,2 Emotion
objem motoru (cm3) 999 1108 1248
výkon (kW/k) 35/45 40/54 44/60
max.toč.
moment (Nm) / při ot./min
79/2750 88/2750 102/2500
počet válců/ventilů 4/8 4/8 4/8
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 135 150 155
zrychlení 0-100 km/h (s) 19 15 14
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 5,2/
8,3/
6,3*
7,2/
4,8/
5,7

7,1/
4,8/
5,6

pohotovostní hmotnost(kg) 715 840 860
rozměry d/š/v (mm) 3410/
1490/
1430
3538/
1578/
1540
3538/
1578/
1540
rozvor (mm) 2160 2299 2299
objem kufru skl./neskl. sedačky (l) 205/820 206/775 206/775
cena v Kč (zákl. verze) cca 200 000
(v roce 1998)
214 900 303 900

*Spotřeba u verze Panda 1.0 je měřena podle staré metodiky 90 km/h /120 km/h /město. Spotřeba u Pandy 1.1 a 1.2 je měřena podle současné metodiky, která více odpovídá skutečné spotřebě: město/mimo město/kombinace.

CENA

Zázračná dvanáctistovka

Uhlazený styl nastupuje

Rodinné foto: zleva Panda 1,2; uprostřed panda 1,0; vpravo panda 1,1

Ovládání přístrojové desky je "přibližné"

Kufr staré pandy je o litr menší, než u nové

K litrovému motoru se vejde i rezerva

I nejlevnější panda už má nárazníky lakované

Hranatost pandy zjemňuje oblouk oken

Vedle motoru 1,1 zbývá ještě hodně místa

Motor 1,1 v nové pandě má výkon 40 kW

Interiér levnější pandy má dodatečně montované rádio

Červená panda je nejdražší, má navíc ližiny, litá kola a boční lišty

Levnější panda má půlkrohový rychloměr

Nejdražší panda má jinou masku a navíc kruhové mlhovky

Litá kola patří jen k pandě ve výbavě Emotion

Víko kufru je jen pár centimetrů za zadními koly

Motor 1,2 ve verzi s klimatizací

Motor 1,2 má 60 koní (44 kW)

Verze Emotion má navíc otáčkoměr a palubní počítač

Vestavěné radio a klimatizace u verze Emotion

Stará panda je o 13 centimetrů kratší

Modrá panda s chudší výbavou má jinou masku a je bez mlhovek

Testovaná panda byla z akční "růžové série"

Stará panda se vyráběla pouze v třídveřové verzi

Růžové je téměř všechno, ale nárazníky zůstaly černé

Růžové výplně dveří jsou originální, čalounění sedadel ve stejné barvě překryly méně nápadné potahy

Přístrojová deska má praktickou odkládací poličku

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.