Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Panu Citroënovi by dnes bylo 130 let

  15:00aktualizováno  15:00
Francouzský Ford, takovou přezdívku si vydobyl průmyslník a automobilový průkopník André Citroën. A nešlo vlastně ani moc o nadsázku. Stejně jako jeho americký vzor i Citroën věřil, že budoucnost dopravy patří automobilům vyráběným v masovém měřítku. Od narození Andrého-Gustava Citroëna dnes uplynulo 130 let.

Citroën DS | foto: Citroën

Budoucí zakladatel automobilky přišel na svět v Paříži v rodině nizozemského obchodníka s diamanty Lévieho Citroena. Dvě tečky nad písmeno "e" si André do svého příjmení přidal až na střední škole.

Studia techniky na slavné École Polytechnique dokončil Citroën v roce 1900 a ještě týž rok se vydal na zkušenou do Polska, rodné země své matky. Z cesty se vrátil bohatší o zakoupený patent na šípovité ozubení převodových kol, které snižovalo hlučnost převodovek. Tuto životní etapu Citroëna dodnes připomínají dva šípy v logu jím založené firmy.

Citroën SM

Výroba ozubených kol ale Citroënovy ambice nenaplňovala. Mnohem více ho zajímala auta. V roce 1906 proto začal pracovat jako výrobní ředitel automobilky Mors, jejíž produkci dokázal obdivuhodně zvýšit zavedením efektivnější organizace práce.

Po vypuknutí první světové války se Citroën stal důstojníkem u těžkého dělostřelectva. Chronický nedostatek munice jej přiměl k rozhodnutí navrhnout vládě výstavbu továrny, která bude denně chrlit až 10 000 kusů munice. Plán se podařilo zrealizovat, a Citroën tak už podruhé prokázal svůj organizační talent.

Po skončení válečného konfliktu přeměnil Citroën zbrojovku na automobilku.

Už před válkou měl v Americe možnost poznat revoluční pásový způsob výroby zavedený Henrym Fordem. Vize aut dostupných širokým vrstvám zaujala Citroëna natolik, že stejnou metodu práce uplatnil i ve své továrně v Quai de Javel.

Citroën DS

V roce 1919 z jejích bran vyjel vůz s lakonickým označením Type A, zřejmě první evropské auto vyrobené na pásu. Za necelých 8 000 Franků se záhy stalo prodejním bestsellerem.

Nešlo ale jen o cenu, Citroën si jako jeden z prvních uvědomil, že vyrobit auto nestačí. Svým zákazníkům proto nabízel řadu služeb, například prodej na splátky, pohodlné objednání náhradních dílů z katalogu nebo třeba možnost přenechat péči o plechového miláčka zaměstnancům sítě firemních garáží. Třešničkou na dortu pak byl prodej modelů autíček pro děti.

Nebylo divu, že automobilka vzkvétala. V roce 1929 překročila roční produkce firmy hranici 100 000 vozů a v domě jejího úspěšného majitele si podávaly dveře známé osobnosti tehdejší doby. Význam spojení značky s celebritami si Citroën dobře uvědomoval a cíleně pěstoval. Když legendární aviatik Charles Lindbergh podnikl odvážný přelet přes Atlantik, pozval jej Citroën do své továrny. Coby propagace to byl skvělý tah.

Citroën 2CV

Před reklamou na vozy Citroën ostatně nebylo ve Francii na sklonku dvacátých let úniku. Čtvrt milionu žárovek umístěných na Eiffelově věži vykreslovalo do pařížských nocí název jediné firmy - Citroën. Stejný nápis, tentokrát z dýmu, vykroužil nad hlavami užaslých diváků letecký akrobat.

Vozy vyslané Andrém Citroënem podnikaly odvážné cesty přes zdánlivě neprostupnou Saharu. A francouzské silnice lemovalo 150 000 dopravních značek s poznámkou "Daroval Citroën". André Citroën ale nebyl jen marketingový odborník, nýbrž i technický vizionář, který se nebál zkoušet nové technologie jako pohon předních kol nebo pružné uložení motoru.

Model Traction Avant, představený v roce 1934, byl prvním sériově vyráběným automobilem s pohonem předních kol a motorem vpředu.

Citroën Traction avant

Hospodářská krize počátku třicátých let však automobilce zasadila ránu bezmála smrtelnou. Firma se zadlužila a následně byla ovládnuta společností bratří Michelinů. Krátce na to, 3. července 1935, podléhá André Citroën rakovině.

Jeho firma však krizi přežila a spolu s dalším velkým francouzským výrobcem, společností Peugeot, utvořila v roce 1976 automobilovou skupinu PSA. V loňském roce prodal Citroën po celém světě 1,461 100 vozů. Svým dílem k tomu přispěl i nejmenší model C1, který je spolu a malými Peugeoty a Toyotami vyráběn od roku 2005 v továrně nedaleko středočeského Kolína.

Muzeum automobilky Citroën

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Najdete na iDNES.cz