Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Papamobily: Auta, která proslavil Jan Pavel II.

  15:51aktualizováno  15:51
Při vyslovení jména papeže Jana Pavla II. se mnohým kromě jiného vybaví i papamobil. Je to ten vůz se skleněným "akváriem", ve kterém se Svatý otec proplétal davy při svých cestách. Už méně se ví, že papež měl jako hlava Vatikánu i limuzínu, a že tradice papežských vozů sahá do 30. let 20. století.
První papamobil

První papamobil - První speciál, který se dá označit jako papamobil, využil Jan Pavel II. při návštěvě Německa v roce 1980. Skleněná konstrukce zatím nebyla neprůstřelná. | foto: DaimlerChrysler

Zatímco dříve nosili papeže v nosítkách, moderní doba vyžadovala sofistikovanější dopravní prostředek.

Přeprava v nosítkách nicméně přetrvala až do druhé poloviny 20. století.

V roce 1930 dostal papež Pius XI. od výrobce darem limuzínu Mercedes - Benz s osmiválcovým motorem.

Zrestaurovaný model nazvaný Nürnberg 460 je dnes vystaven v muzeu papežských vozů ve Vatikánu.

Stuttgartská automobilka dodávala své vozy Svatému stolci i v dalších letech. V roce 1960 to byl kabriolet 300 d pro papeže Jana XXIII., o pět let později limuzína Mercedes - Benz 600 v úpravě Pullmann Landaulet. Tu po svém předchůdci Pavlovi VI. zdědil Jan Pavel II.

Mercedesy nebyly první

Hlava Vatikánu nejezdila vždy jen v autech ze Stuttgartu. Ve dvacátých letech minulého století se papež vozil v autech italské provenience.  Zkusil také pohodlí citroënu.

Nejprve vozily Svatého otce auta značky Bianchi. Pak vystřídal v rychlém sledu Fiat, Issotu Fraschini, americký Graham-Paige a luxusně vybavený Citroën C6E pojmenovaný "Lictoria Sex". Poté už do Vatikánu zamířily Mercedesy.

* 1922 - Bianchi 15
* září 1926 - Bianchi 20
* 21. dubna 1929 - Fiat 525 M
* 1. května 1929 - Isotta Fraschini 8A
* 22. prosince 1929 - Graham-Paige 837
* 9. června 1930 -  Citroën C6E "Lictoria Sex"

V roce 1980 pak z Německa do Vatikánu putoval první vůz, pro který se vžilo pojmenování papamobil.

Na podvozku terénního mercedesu řady G byla přistavena jakási kukaň z plexiskla.

Papež tak při svých cestách mohl být blízko věřících, kteří na něj dobře viděli, a zároveň byl chráněn před nepřízní počasí. Jan Pavel II. auto poprvé využil při své návštěvě Německa. Kromě toho také dál jezdil v otevřených vozech.

Po atentátu se papamobil opevnil
To se ale změnilo v květnu 1981. Na Jana Pavla II. zaútočil v Římě turecký atentátník. Postřelil ho, když Svatý otec projížděl v otevřeném voze zaplněným Svatopetrským náměstím. Papež se z těžkých zranění léčil několik měsíců.

Citroën C6E "Lictoria Sex"

Luxusní Citroën, vybavený přímo pro potřeby Vatikánu a poháněný šestiválcovým motorem o objemu 2,5 litru a výkonem 42 koní, dostal papež Pius XI. v červnu 1930. Na podzim téhož roku usedl do prvního mercedesu a citroën putoval do vatikánských garáží.

Od své premiéry na svatopetrském náměstí až do roku 1992, kdy byl restaurován, najel Lictoria Sex celkem 156 kilometrů. Obnovenou premiéru po kompletní renovaci si odbyl 3. října 1996.

Podle italského zastoupení Citroënu, které nad čtyřletými restaurátorskými pracemi drželo patronát, vůz nikdy neopustil území Vatikánu. Citroën je nyní vystaven v papežském motoristickém muzeu.

Od té doby mají papamobily "akvárium" z neprůstřelného skla. První takovou pojízdnou pevností byl upravený Land Rover, kterým papež jezdil v roce 1982 během své návštěvy Velké Británie.

Ve Vatikánských garážích od té doby vždy stálo několik "obrněných" papamobilů, které vyjížděly se Svatým otcem na jeho cesty po světě.

Oficiálním vatikánským vozem byl stále upravený Mercedes G. V řadě zemí, hlavně evropských, však místní automobilky připravily pro papeže vlastní zvláštní modely, uvádí německý týdeník Stern.

Podle jeho odhadu tak na světě existuje na padesát papamobilů různých značek, které zůstaly v hostitelských zemích jako památky na papežovu návštěvu.

Do skleněné nástavby se s papežem museli vejít dva osobní strážci. Vešlo se do ní také křeslo, do kterého Jan Pavel II. s postupujícím věkem a horšícím se zdravím stále častěji usedal. Dříve jezdil mezi davy věřících ve stoje.

Vnitřní prostor měl možnost osvětlení, aby na papeže věřící viděli i při nočních jízdách, samozřejmostí byla klimatizace. Mezi věřícími jezdil vůz maximálně dvacetikilometrovou rychlostí.

Papamobil vozil papeže na zahraničních cestách, kde ho vítaly davy věřících. Papež měl ovšem jako nejvyšší hlava vatikánského státu k dispozici i "státnický" vůz.

V poslední době používal luxusní italskou limuzínu Lancia Thesis Jubileo. Vůz byl podle Sternu upraven tak, že do něj churavějícího Jana Pavla II. mohli nakládat vsedě. Při tomto manévru se polovina střechy vozu odklápěla do strany.

Autoři:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.