Nejprodávanější produkt Volkswagenu? Párek

aktualizováno 
Volkswagen vyrábí ve své továrně ve Wolfsburgu kromě aut i uzeniny. Naprosto fantastické uzeniny, jinak by totiž letos neslavily 45. narozeniny.

Párky Volkswagen z německého Wolfsburgu | foto: AP

Vepřové párky z Wolfsburgu jsou v Německu mimořádně populární. Společnost jich v roce 2017 vyrobila 6,8 milionů kusů, což je víc, než kolik továrnu za tu dobu opustilo nových vozů. V předcházejícím roce to bylo dokonce 7,2 milionů. Zdejší párek má dokonce i své produktové číslo – 199 398 500 A.

VW párek je populární nejen v kantýnách továren Volkswagenu, prodává se celkem v 11 zemích. Denně se jich tu vyrobí asi 18 tisíc. Tento klasický kousek mezi uzeninami váží 170 gramů, měří 25 centimetrů a prodává se v balíčcích po pěti kusech označeném pečetí „Originál“. Je třeba zdůraznit, že „Currywurst od Volkswagenu“ je párek, nikoli klobása, jak se leckde mylně uvádí.

Hit autosalonů

Už je z toho rituál. Na evropských autosalonech je o prvních dvou dnech na stánku Volkswagenu narváno. V zázemí pro novináře se totiž podávají currywursty. Volkswagení párky nakrájené na dvoucentimetrové kousky, hezky dohněda opečené, přelité ohřátým kečupem a posypané kari jsou delikatesa. Neohrnujte nos, už roky se po nich vždycky ptá náš kameraman, diabetik a dietář dbající na linii se olizuje až za ušima.

František Dvořák

O výrobu uzenin se ve Volkswagenu stará zhruba třicítka lidí, většinou řezníků. Celý proces výroby začíná dodávkou čerstvého vepřového masa od místních dodavatelů. Ročně se ho spotřebuje asi 15 až 20 tun, většinou se používá ramínko bez tuku, kostí a šlach. „Naše párky obsahují pouze 20 procent tuku, přičemž běžný podíl je 35 procent,“ říká pyšně šéf zdejšího uzenářství Franco Lo Presti, který se výrobě currywurstů věnuje už od roku 1979.

Recept je top secret

Do rozmělněného masa se pak přidává koření. Receptura je ovšem přísně tajná a od roku 1973 neprošla žádnou změnou. Jisté je, že kořenící směs obsahuje sůl, pepř a zázvor, samozřejmě i kari - ovšem zbytek je „top secret“.

Hotové párky naplněné do umělého střívka se pak udí zhruba 100 minut při 80 stupních. Vyrábí se nejen currywurst, ale i bouillonwurst, klobásy, bregenwurst, masový sýr, roláda, párek s příchutí gyrosu, grilovací klobáska se sýrem, krakovský párek, salsiccia a dokonce i burger s currywurstem. Na své si přijdou i vegetariáni, v nabídce je totiž i vegetariánská varianta. A od roku 2010 i kečup s příchutí curry. V loňském roce se ho prodalo celkem 550 tisíc půllitrových lahví.

Kromě toho, že jde o nejprodávanější produkt koncernu, se Volkswagen Currywurst pyšní ještě dalšími „nej“. Nejdelší zde vyrobený párek měřil 250 metrů a byl vyroben v roce 2003 při příležitosti představení páté generace Golfu ve Wolfsburgu.

Výroba párků v továrně Volkswagenu v německém Wolfsburgu

Výroba klobás v továrně Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...



Najdete na iDNES.cz