Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

  17:45aktualizováno  17:51
Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak moc znečišťují ovzduší. V případě většího smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují více.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Toto opatření se týká všech osobních a užitkových vozů a to i registrovaných v zahraničí, zdůraznila radnice francouzské metropole. Cizinci jsou ovšem podle zjištění iDNES.cz do dubna „omluveni“.

„Je to naléhavé, znečištění ovzduší zabíjí,“ řekl při setkání s novináři odborník na dopravu Christophe Najdovski z pařížské radnice. Podobná praxe podle něj platí již léta v Berlíně a v mnoha dalších evropských městech, kde přispěla k výraznému snížení nebezpečných emisí. Některé výzkumy jsou ovšem k efektu takových opatření skeptičtější. Například Drážďany dokonce po několika letech emisní zónu v centru města zrušily.

Míru znečišťování vozidlem rozlišuje v Paříži šest známek (v Německu mají tři) od zelené pro elektrická a další auta bez emisí po auta s naftovými motory, které vypouštějí do ovzduší nejvíce škodlivin.

Pařížská emisní známka Crit’Air

Samolepicí známka zvaná Crit’Air se prodává za 4,2 eura (114 korun). Auta bez tohoto označení smějí jezdit po Paříži jen o víkendech a v pracovní dny od 20:00 do 8:00. Pokuty jsou od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla. Systém začali v Paříži spouštět už v průběhu loňského roku, nejprve ve zkušebním provozu bez pokut, poté se sníženými taxami (podrobnosti čtěte zde).

„Pokuty momentálně hrozí jen autům s francouzskou registrační značkou, viněty jsou momentálně dostupné jen pro Francouze, pro cizince budou k mání zhruba od března a od dubna je bude policie vyžadovat,“ upřesňuje pro iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK. Na rozdíl od Německa, kde je k vydání viněty potřeba předložit technický průkaz vozu (velký technický průkaz), stačí objednávka on-line (e-shop je ZDE). Přímo ve Francii podle Vomáčky prodají viněty Crit’Air už nyní.

„Pokud je nyní budou po českému řidiči vyžadovat, měl by okamžitě kontaktovat český konzulát a řešit to stížností. A nehádat se s policistou,“ radí Vomáčka. Zástupce ÚAMK připomíná, že právě v letos na jaře (5. až 21. května) se v Paříži koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži. Dá se čekat, že českému týmu pojede fandit mnoho fanoušků vlastním vozem.

Starostka nesnáší auta

Starostka Paříže Anne Hidalgová udělala z boje proti znečišťování ovzduší jednu ze svých priorit. Prosadila již řadu opatření, například v metropoli nesmějí jezdit osobní auta vyrobená před 1. lednem 1997 a silnice podél řeky Seiny se přeměnily v pěší zóny. Ale starostka chce jít mnohem dál, její ambicí je vyhnat auta z města úplně, naposledy prohlásila, že „auta jsou archaismus“.

Po Paříži jezdí podle úřadů denně kolem 600 tisíc vozidel, včetně 100 tisíc dodávek a kamionů, a na 100 tisíc motocyklů.

Systém emisních známek už několik let funguje v Německu, na podobném opatření se pracuje i v některých českých městech a seriózně o nich uvažuje i Praha.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.