Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

  17:45aktualizováno  17:51
Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak moc znečišťují ovzduší. V případě většího smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují více.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Toto opatření se týká všech osobních a užitkových vozů a to i registrovaných v zahraničí, zdůraznila radnice francouzské metropole. Cizinci jsou ovšem podle zjištění iDNES.cz do dubna „omluveni“.

„Je to naléhavé, znečištění ovzduší zabíjí,“ řekl při setkání s novináři odborník na dopravu Christophe Najdovski z pařížské radnice. Podobná praxe podle něj platí již léta v Berlíně a v mnoha dalších evropských městech, kde přispěla k výraznému snížení nebezpečných emisí. Některé výzkumy jsou ovšem k efektu takových opatření skeptičtější. Například Drážďany dokonce po několika letech emisní zónu v centru města zrušily.

Míru znečišťování vozidlem rozlišuje v Paříži šest známek (v Německu mají tři) od zelené pro elektrická a další auta bez emisí po auta s naftovými motory, které vypouštějí do ovzduší nejvíce škodlivin.

Pařížská emisní známka Crit’Air

Samolepicí známka zvaná Crit’Air se prodává za 4,2 eura (114 korun). Auta bez tohoto označení smějí jezdit po Paříži jen o víkendech a v pracovní dny od 20:00 do 8:00. Pokuty jsou od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla. Systém začali v Paříži spouštět už v průběhu loňského roku, nejprve ve zkušebním provozu bez pokut, poté se sníženými taxami (podrobnosti čtěte zde).

„Pokuty momentálně hrozí jen autům s francouzskou registrační značkou, viněty jsou momentálně dostupné jen pro Francouze, pro cizince budou k mání zhruba od března a od dubna je bude policie vyžadovat,“ upřesňuje pro iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK. Na rozdíl od Německa, kde je k vydání viněty potřeba předložit technický průkaz vozu (velký technický průkaz), stačí objednávka on-line (e-shop je ZDE). Přímo ve Francii podle Vomáčky prodají viněty Crit’Air už nyní.

„Pokud je nyní budou po českému řidiči vyžadovat, měl by okamžitě kontaktovat český konzulát a řešit to stížností. A nehádat se s policistou,“ radí Vomáčka. Zástupce ÚAMK připomíná, že právě v letos na jaře (5. až 21. května) se v Paříži koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži. Dá se čekat, že českému týmu pojede fandit mnoho fanoušků vlastním vozem.

Starostka nesnáší auta

Starostka Paříže Anne Hidalgová udělala z boje proti znečišťování ovzduší jednu ze svých priorit. Prosadila již řadu opatření, například v metropoli nesmějí jezdit osobní auta vyrobená před 1. lednem 1997 a silnice podél řeky Seiny se přeměnily v pěší zóny. Ale starostka chce jít mnohem dál, její ambicí je vyhnat auta z města úplně, naposledy prohlásila, že „auta jsou archaismus“.

Po Paříži jezdí podle úřadů denně kolem 600 tisíc vozidel, včetně 100 tisíc dodávek a kamionů, a na 100 tisíc motocyklů.

Systém emisních známek už několik let funguje v Německu, na podobném opatření se pracuje i v některých českých městech a seriózně o nich uvažuje i Praha.

Autoři: ,




Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.