Pařížský autosalon: prim hrála Evropa, velkoprostorové vozy a nízká spotřeba

- Automobilová podzimní slavnost - pařížský autosalon sloužil hlavně k prezentaci malých velkoprostorových vozů, podobných populárnímu Renault Scénicu. Nepříznivá ekonomická situace v asijských zemích a skutečnost, že autosalon pořádalo evropské velkoměsto, hrálo do karet hlavně automobilkám ze starého kontinentu, které držely v rukou hlavní esa.
Středem zájmu byly také stále větší požadavky na nízkou spotřebu - Volkswagen konečně splnil slib a představil auto, které by mělo spolykat jen necelé tři litry nafty na sto kilometrů. S novinkami nezůstali pozadu ani ostatní výrobci, kteří představili benzinové motory s přímým vstřikem a vznětové motory s pokrokovým systémem vstřikování paliva Comon Rail.
Malých velkoprostorových aut byla k vidění necelá desítka a dá se očekávat, že na jarním autosalonu v Ženevě přibudou další modely. Některá se v brzké době objeví i v Česku, na jiné si zatím tuzemští zákazníci budou muset počkat.
Kromě nového Brouka a Bory lákal stánek Volkswagenu malým Lupem. To se na tuzemském trhu po prodejním neúspěchu podobného a drahého Seatu Arosy prozatím neobjeví. Avšak je jisté, že začátkem příštího roku přijde do výroby zbrusu nový motor 1,2 TDI. Tříválcový turbodiesel s přímým vstřikem nafty je konstrukčně podobný svým větším sourozencům a v kombinaci s automatickou převodovkou by měl mít při jízdě mimo město spotřebu 2,99 litru na sto kilometrů. Přitom však nejde o žádného chudáčka, dvanáctistovka má výkon jedenašedesát koní a na svůj objem úctyhodný točivý moment.
Z jiného těsta jsou dvou-, tří- a čtyřlitrové motory se zařízením Common Rail firmy BMW s výkonem 136, 184 respektive 230 koňských sil.
Konstruktéři téměř všech automobilek tvrdí, že další možností, jak snížit spotřebu benzinových motorů, je přímý vstřik. Loni na podzim se u dealerů Mitsubishi začali prodávat Carismy s motory GDi a jak se ukázalo na autosalonu, ostatní automobilky by na sebe s podobným systémem neměly nechat dlouho čekat.
Segment malých vozů nehrál v Paříži prim, a tak byla nejzajímavější válka o pozornost mezi znovuzrozeným Broukem a "kačenou" od Citroenu. Podstatný rozdíl mezi nimi je ale v tom, že zatímco prvně jmenovaný se již stačil stát trhákem v Americe a právě se začíná prodávat v Evropě, francouzská automobilka se teprve bude muset odhodlat k tomu, aby model 3C přivedla na výrobní linky.
Z úplně jiného soudku byly novinky z řad sportovních automobilů. Vodou chlazená devět set jedenáctka Porsche s označením Carrera 4 má tři sta koní pod kapotou a pohon všech čtyř kol. Jen o pětasedmdesát koní je slabší vrcholný model Audi TT Coupé Quatro, které v Paříži rovněž slavilo světovou premiéru. Další sportovní vozy, které se na výstavišti objevily, byly v převážné většině jen studie, byť některé působily věrohodně. Za zmínku stojí spider Jaguar 180, otevřená Alfa Romeo Dardo ze studia Pininfarina nebo třeba hodně nadčasový Heuliez Pregunta.
Mladoboleslavská automobilka přišla jen s konceptem Octavia Country s větší světlou výškou a pohonem všech čtyř kol a luxusním provedením Octavia Laurin a Klement. Zatímco druhá jmenovaná se co nevidět objeví i u dealerů, čtyřkolka se dostane do výroby na jaře příštího roku. Studii měla i Felicie, kde hlavní roli hrály hlavně jiné potahy. Avšak to nejdůležitější, kdy bude představena nová Felicia, zatím automobilka drží v tajnosti.

Velkým tahákem autosalonu jsou ty studie vozů, které navazují na auta oblíbená v minulosti. Futuristický Citroen C3 se hlásí k modelu 2CV lidově zvanému kachna.

Japonským návrhářům neuniknou na vystavených vozech ani ty nejmenší detaily.

Peugeot 206 se právě začíná prodávat ve všech zemích evropského kontinentu, v Paříži už bylo k vidění i provedení Escapade. Jde o kombinaci kombíku, auta pro volný čas a městského vozítka.

Renault Clio úspěšně dobývá francouzský i český trh, pro opravdové fajnšmekry je určena verze s šestiválcovým motorem o výkonu 250 koní. Automobilka se tak chystá navázat na úspěchy předchozího Renaultu 5 Turbo. Pro tuzemské zájemce s naditou peněženkou je důležité, že si Clio Sport V6 24V budou moci objednat u tuzemských dealerů.

Společně s Mitsubishi Pajero Sport byl mezi terénními vozy nejvýznamnější inovací i Opel Frontera. Off-road se bude opět vyrábět ve dvou karosářských variantách, pod kapotou bude k mání buď turbodiesel 2,2 l s přímým vstřikem nebo benzinový šestiválec 3,2 l.

Dlouhé čekání na nové italské Masserati skončilo v Paříži představením modelu 3200 GT. Ryze sportovní vůz disponuje výkonem 370 koní a měl by být odrazovým můstkem pro další podobné automobily koncernu Fiat.

Na studii Škoda Octavia Country představila mladoboleslavská automobilka množství nápadů, z nichž některé se nepochybně promítnou i do finální výroby. Ten nejdůležitější - pohon všech čtyř kol - by měl podle Franka Farskiho z tiskového oddělení Škodovky přijít do výroby už v příštím roce.

Nissan Kyxx je studií malých vozů jedenadvacátého století. Jeho proporce a konečně i slova zástupců automobilky však dávají tušit, že podobný design by mohly mít i Nissany vyšších tříd.

Japonská Honda vstupuje do třídy malých vozů modelem Logo, které se začne prodávat začátkem příštího roku. Třináctistovkový motor má výkon pětašedesát koní a kromě manuální pětistupňové převodovky bude kombinován s automatikou CVT se dvěma režimy jízdy.