Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlín zvažuje nastavení parkovného podle velikosti auta

  10:16aktualizováno  10:16
Cena parkování v Berlíně bude zřejmě brzy záviset na velikosti auta. Zvažuje to vedení německého hlavního města, které svůj návrh zdůvodňuje ochranou ovzduší. Berlínská opozice i odborníci návrh odmítají, podle nich délka vozu nijak nesouvisí s tím, nakolik jeho provoz zatěžuje životní prostředí.

Do nejnižší kategorie se nevejde už ani slavný smart. V púrůběhu generací totiž dvouapůlmetrovou hranici přerostl. | foto: Daimler

Berlínský radní pro dopravu Christian Gaebler předložil radnici k projednání návrh, podle něhož by cena parkovného ve městě měla být odstupňována do tří kategorií podle délky auta. Nejnižší sazba by měla být pro vozy do 2,5 metru, druhá sazba pro vozy mezi 2,5 a pěti metry a nejvyšší pro auta delší než pět metrů.

Podobný model podle německé zpravodajské televize n-tv uplatňují někteří provozovatelé garáží. Například v Düsseldorfu platí ve veřejných garážích majitelé SUV dvojnásobnou sazbu za parkovné. Žádné německé město však takový systém nezavedlo plošně pro veškerá svá parkoviště. Garáže také zvýšené parkovné obhajují tím, že větší vozy zaberou víc místa, berlínská radnice však jako motivaci pro svůj záměr uvádí ochranu životního prostředí.

Podle Gaeblerova návrhu by odstupňované parkovné mělo zajistit, že do centra Berlína bude vjíždět méně velkých vozů. Ty podle radního vytvářejí více emisí oxidu uhličitého (CO2), které podle vědců způsobují klimatické změny. Gaebler ve svém návrhu uvádí příklad, že 2,69 metru dlouhý smart vytváří 87 gramů CO2 na kilometr, zatímco 5,11 metru dlouhý mercedes třídy S vytváří 211 gramů CO2 na kilometr.

Německé sdružení automobilového průmyslu VDA ale argumentaci berlínské radnice odmítá. „Délka vozu nemá přímý vztah na jeho emise CO2, ty ovlivňuje jeho hmotnost,“ řekl deníku Bild Kay Lindemann z VDA. Podotkl také, že sportovní vozy se silným motorem mají větší emise CO2 než rodinná auta, jsou však zpravidla kratší.

Návrh kritizuje i berlínská opozice. „Úplně stejně jako tímto návrhem by se mohla radnice snažit snížit zatížení centra automobilovou dopravou tím, že odstupňuje parkovací poplatky podle barvy auta,“ řekl Herbert Behrens ze strany Levice.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Ford Mondeo 2.0 TDCI 2015 ·
Ford Mondeo 2.0 TDCI 2015 ·

r.v. 2015, naj. 40 256 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.