Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlín zvažuje nastavení parkovného podle velikosti auta

  10:16aktualizováno  10:16
Cena parkování v Berlíně bude zřejmě brzy záviset na velikosti auta. Zvažuje to vedení německého hlavního města, které svůj návrh zdůvodňuje ochranou ovzduší. Berlínská opozice i odborníci návrh odmítají, podle nich délka vozu nijak nesouvisí s tím, nakolik jeho provoz zatěžuje životní prostředí.

Do nejnižší kategorie se nevejde už ani slavný smart. V púrůběhu generací totiž dvouapůlmetrovou hranici přerostl. | foto: Daimler

Berlínský radní pro dopravu Christian Gaebler předložil radnici k projednání návrh, podle něhož by cena parkovného ve městě měla být odstupňována do tří kategorií podle délky auta. Nejnižší sazba by měla být pro vozy do 2,5 metru, druhá sazba pro vozy mezi 2,5 a pěti metry a nejvyšší pro auta delší než pět metrů.

Podobný model podle německé zpravodajské televize n-tv uplatňují někteří provozovatelé garáží. Například v Düsseldorfu platí ve veřejných garážích majitelé SUV dvojnásobnou sazbu za parkovné. Žádné německé město však takový systém nezavedlo plošně pro veškerá svá parkoviště. Garáže také zvýšené parkovné obhajují tím, že větší vozy zaberou víc místa, berlínská radnice však jako motivaci pro svůj záměr uvádí ochranu životního prostředí.

Podle Gaeblerova návrhu by odstupňované parkovné mělo zajistit, že do centra Berlína bude vjíždět méně velkých vozů. Ty podle radního vytvářejí více emisí oxidu uhličitého (CO2), které podle vědců způsobují klimatické změny. Gaebler ve svém návrhu uvádí příklad, že 2,69 metru dlouhý smart vytváří 87 gramů CO2 na kilometr, zatímco 5,11 metru dlouhý mercedes třídy S vytváří 211 gramů CO2 na kilometr.

Německé sdružení automobilového průmyslu VDA ale argumentaci berlínské radnice odmítá. „Délka vozu nemá přímý vztah na jeho emise CO2, ty ovlivňuje jeho hmotnost,“ řekl deníku Bild Kay Lindemann z VDA. Podotkl také, že sportovní vozy se silným motorem mají větší emise CO2 než rodinná auta, jsou však zpravidla kratší.

Návrh kritizuje i berlínská opozice. „Úplně stejně jako tímto návrhem by se mohla radnice snažit snížit zatížení centra automobilovou dopravou tím, že odstupňuje parkovací poplatky podle barvy auta,“ řekl Herbert Behrens ze strany Levice.

Autoři: ,



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

OBRAZEM: Vision X i VW Touareg. Podívejte se na perly Autosalonu Bratislava

Autosalon v Bratislavě. Mercedes-AMG Project One

Do neděle 29. dubna je pro veřejnost otevřen Autosalon Bratislava, který po brněnském autosalonu převzal roli...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz