Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvBěhem posledního roku se v Německu prodeje elektrifikovaných vozidel téměř ztrojnásobily. S bateriovou mobilitou tak musí tamní provozovatelé hromadných garáží počítat čím dál víc. Má to však minimálně jedno velké nebezpečí. Požár takového vozu v uzavřených hromadných garážích.
V Kulmbachu v Bavorsku nebo v Leonbergu či Göppingenu v Bádensku-Württembersku začali vlastníci hromadných garáží správy měst blokovat vjezd elektromobilů. Mohou za to ničivé požáry paradoxně spalovacích aut. Politici, odborníci na požární bezpečnost a hasičské odbory jsou znepokojeni, že renovace garáží po takovém požáru stála tři sta tisíc eur a přitom bylo zničeno jen osmnáct vozidel. Víc o problematice hašení elektromobilů čtěte zde.
Podle hasiče a zároveň politika CDU Franka Hörtera z města Pfinztal poblíž Karlsruhe je problém v tom, že garáže byly postaveny v osmdesátých letech a výška jejich pater je jen něco přes dva metry. Podle něj je to málo, aby mohli hasiči vytáhnout hořící elektromobil. Dodal, že „kvůli možným následkům požáru již nechceme elektromobily v parkovacích garážích“.
Podle expertů z hasičského záchranného sboru je například pro uhašení baterie vozidla Tesla Model S zapotřebí přibližně dvacet dva tisíc litrů vody a z jednoho litru vody se při tomto chlazení stane asi sedmnáct set litrů horké vodní páry. Kromě toho je tato voda vysoce kontaminovaná a nemůže se jen tak vypustit do kanalizace, ale musí se nechat ekologicky zlikvidovat. Což opět nese náklady navíc.
Problém však není jen samotný elektromobil, ale i nabíjecí stanice. „Ta může díky vandalizmu nebo technické závadě také způsobit požár a tím ohrozí okolí v hromadné garáži,“ popisuje další nebezpečí expert na požární ochranu Matthias Bohnert.
„Problém požární ochrany v podzemních garážích skutečně nebyl technicky vyřešen,“ říká stavební expertka a členka zemského parlamentu v Dolním Sasku Susanne Schützová. Extrémní teplo převyšující tisíc stupňů Celsia a vysoce toxické těžké kovy obsažené v hasicí vodě mohou nebezpečně napadnout konstrukci a poškodit tak statiku stavby. „Pokud se plameny rozšíří na fasádu domu s izolačními materiály, hrozí katastrofa,“ obává se Schützová. V Německu totiž neexistují žádné závazné konstrukční specifikace pro požární ochranu dobíjecích stanic.
31. května 2021 |