Autofotka týdne: Špatným najetím na obrubník si zničíte pneumatiku

aktualizováno 
Parkování u obrubníku je pro mnohé stresující. Jeden si nechce odřít ráfky (většinou muž), druhá (většinou manželka) se bojí hromobití, které se spustí, když kolo poničí. Ještě větší pozor než na ráfky je třeba dávat na pneumatiky. Nedbalé parkování se skříplou nebo jinak deformovanou gumou ji může zničit.

Parkování na obrubníku poškozuje pneumatiky. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Fotogalerie

„Obecně nelze určit, po jak dlouhé době toto riziko hrozí, řidiči by ale určitě neměli nenechávat vozidlo v této poloze déle než několik hodin,“ říká Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.Rozhodně radíme se takovému parkování vyhnout,“ doplňuje Třetina.

Jak na obrubník?

Ještě důležitější je přitom způsob, jakým na obrubník najíždíte. Největší množství mechanicky poškozených osobních pneumatik totiž pochází ze špatného najíždění na obrubník nebo špatným huštěním a defektem při střetu s cizím předmětem.

„Povinnost pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách je každému známa, i když velmi podceňována, o správném najíždění na obrubník už tolik lidí neví,“ popisuje Třetina.

Parkování na obrubníku může poškodit pneumatiky.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte z bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

Ve chvíli najetí na obrubník je třeba mít oporu obou bočnic, aby nedošlo ke „skřípnutí“ bočnice mezi překážku a disk, jelikož v tento okamžik dojde k prolomení kordových vláken a prasknutí vnitřní butylové vrstvy.

„V místě tohoto poškození pak není podpora kostry pneumatiky a také se dostává tlak z pneumatiky do konstrukčních vrstev. Tento jev je znám jako „boule“, rozhodně nedoporučujeme provozovat pneumatiky s tímto poškozením, jelikož nejsou schopny nést zátěž vozidla,“ varuje Třetina.

Parkování na obrubníku

Když najíždíte na obrubník, nebo jinou překážku, snažte se mít kolo co nejvíce nakolmo, aby se pneumatika mohla opřít o obě bočnice.

Témata: Bridgestone

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Na přezutí se teď v pneuservisech čeká až týden

Přezouvání pneumatik

Kvůli prvnímu sněhu a nízkým teplotám se prodloužila čekací doba v pneuservisech. Na přezutí na zimní pneumatiky si v...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Najdete na iDNES.cz