Mamataxi nechte doma, bezpečnější je chodit do školy pěšky

aktualizováno 
Porsche Cayenne nebo Renault Scénic jsou sice z pohledu prestiže a praktičnosti dobrá auta pro rodinu, ale děti posílejte do školy radši pěšky. S velkým SUV sice efektně zaparkujete na obrubníku před školou, ale není přes něj vidět. Prvňák se totiž spolehlivě schová i za trabanta. Děti navíc zleniví po vzoru rodičů.

Mnohým nic jiného než vozit děti do školy nezbývá. Lidé žijící mimo města, na vesnicích a v satelitních městečkách bez zázemí a infrastruktury jsou na "mamataxi" odkázáni. Když už vezete dítě do školy, zaparkujte co nejdál.

"Mnoho rodičů si myslí, že tím, že dítě vozí do školy autem, je to lepší pro jeho bezpečí," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Že se mohou mýlit, ukázala vědecká studie německé univerzity z Wuppertalu. "Studie ukazuje, jak konkrétně dochází k nebezpečným situacím v blízkosti škol," popisuje Buček. Rodiče totiž ve spěchu a z pohodlnosti parkují před školou tam, kde se nemá, a tím ohrožují bezpečnost dětí i ostatních řidičů.

Prvňák schovaný za velkým teréňákem s černými okny, zaparkovaným u přechodu, nevidí, jak se blížíte k přechodu. Schválně si zkuste na chodníku podřepnout a prohlédnout si silnici z dětské perspektivy. Často třeba uvidíte, že nic nevidíte...

Nebezpečné přecházení školáků

A stejné je to z pohledu řidiče. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobák, natož pak za zaplechovanou dodávku.

Autem k lenosti

Podle výzkumníků navíc kvůli pravidelnému dojíždění do školy dochází k omezení samostatné mobility dětí. "Zvyknou si na auto a nechce se jim po svých," vysvětluje lapidárně Buček.

Průzkum německé univerzity se zaměřil na 750 škol. Na otázky odpovídali učitelé, rodiče i školáci. Výzkum potvrdil, že čím méně dětí dojíždí do školy autem, tím je menší počet nehod, zranění a dalších problémů. "Proto je lepší chodit s dětmi do školy pěšky," shrnuje Petr Buček.

Parkujte co nejdál

"Mnoho škol navíc nemá vůbec žádná parkovací místa," varuje šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Podle německého autoklubu ADAC je dokonce lepší, když nejsou přímo před budovou školy, ale klidně i několik desítek či stovek metrů daleko. Nebezpečná doprava a ošemetné situace se tak odehrávají dál od školy, kde se pohybuje nejvíc dětí.

"Chodník mezi zastávkou a školou by měl být dobře osvětlený, v zimě udržovaný a přehledný," zdůrazňuje ADAC. A připomíná, že by dítě mělo vždy z auta vystupovat směrem k chodníku a ne do silnice.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Najdete na iDNES.cz