Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mamataxi nechte doma, bezpečnější je chodit do školy pěšky

aktualizováno 
Porsche Cayenne nebo Renault Scénic jsou sice z pohledu prestiže a praktičnosti dobrá auta pro rodinu, ale děti posílejte do školy radši pěšky. S velkým SUV sice efektně zaparkujete na obrubníku před školou, ale není přes něj vidět. Prvňák se totiž spolehlivě schová i za trabanta. Děti navíc zleniví po vzoru rodičů.

Mnohým nic jiného než vozit děti do školy nezbývá. Lidé žijící mimo města, na vesnicích a v satelitních městečkách bez zázemí a infrastruktury jsou na "mamataxi" odkázáni. Když už vezete dítě do školy, zaparkujte co nejdál.

"Mnoho rodičů si myslí, že tím, že dítě vozí do školy autem, je to lepší pro jeho bezpečí," popisuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Že se mohou mýlit, ukázala vědecká studie německé univerzity z Wuppertalu. "Studie ukazuje, jak konkrétně dochází k nebezpečným situacím v blízkosti škol," popisuje Buček. Rodiče totiž ve spěchu a z pohodlnosti parkují před školou tam, kde se nemá, a tím ohrožují bezpečnost dětí i ostatních řidičů.

Prvňák schovaný za velkým teréňákem s černými okny, zaparkovaným u přechodu, nevidí, jak se blížíte k přechodu. Schválně si zkuste na chodníku podřepnout a prohlédnout si silnici z dětské perspektivy. Často třeba uvidíte, že nic nevidíte...

Nebezpečné přecházení školáků

A stejné je to z pohledu řidiče. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobák, natož pak za zaplechovanou dodávku.

Autem k lenosti

Podle výzkumníků navíc kvůli pravidelnému dojíždění do školy dochází k omezení samostatné mobility dětí. "Zvyknou si na auto a nechce se jim po svých," vysvětluje lapidárně Buček.

Průzkum německé univerzity se zaměřil na 750 škol. Na otázky odpovídali učitelé, rodiče i školáci. Výzkum potvrdil, že čím méně dětí dojíždí do školy autem, tím je menší počet nehod, zranění a dalších problémů. "Proto je lepší chodit s dětmi do školy pěšky," shrnuje Petr Buček.

Parkujte co nejdál

"Mnoho škol navíc nemá vůbec žádná parkovací místa," varuje šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Podle německého autoklubu ADAC je dokonce lepší, když nejsou přímo před budovou školy, ale klidně i několik desítek či stovek metrů daleko. Nebezpečná doprava a ošemetné situace se tak odehrávají dál od školy, kde se pohybuje nejvíc dětí.

"Chodník mezi zastávkou a školou by měl být dobře osvětlený, v zimě udržovaný a přehledný," zdůrazňuje ADAC. A připomíná, že by dítě mělo vždy z auta vystupovat směrem k chodníku a ne do silnice.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.