Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkování v evropským městech ­- risk se nevyplácí

  14:42aktualizováno  14:42
Kvůli nákupům a také pod heslem "ukázat dětem" vyrážejí české rodiny autem do velkých měst okolních států. Nastává však problém, kde zaparkovat a za kolik. Je to skutečně problém? A bude parkovné výraznou položkou v cestovním rozpočtu? Zjistit nejen ceny, ale i případné pokuty a místní zvyklosti vyjeli redaktoři MFD do Vídně, Mnichova, Bratislavy a Vratislavi.
Vídeň je přísná

Centrum města je určeno především chodcům. Zastavit úplně uprostřed mohou leda ti, kdo tu bydlí, a pak ještě pošťák a popeláři. Pro auta "zvenku" je myslitelné zaparkování pouze po zakoupení parkovací karty, ale ta zaručí odstavení auta nejdéle na 1,5 hodiny. Zbytečně drahé je nechat vozidlo v podzemní garáži, ze které je na pěší zónu tři minuty. Nejvýhodnější je nechat auto někde mezi periferií a centrem, kde lze na hlavních tazích potkat dostatek odstavných ploch P+R a dojet pohodlně tramvají. Pro hazardéry parkující "načerno" moc dobré podmínky nejsou. V ulicích neustále pátrají "parkovací šerifové", kteří mají z vybraných pokut podíl a jsou nemilosrdní. Ještě dražší je odtah. Nezaplacení pokuty navíc může zkomplikovat příští cestu do Rakouska.

Mnichov neprůjezdný

Mnichov je v současné době dosti rozestavěným městem. Rekonstruují se i mnohé silnice, dopravní omezení začínají hned za sjezdem z dálnice číslo devět, po které přijíždí i většina lidí z Česka. Proto je dobré uposlechnout výzvy na světelné tabuli a odbočit několik kilometrů před koncem dálnice na některé z parkovišť systému P+R. Pokud budete tvrdošíjně trvat na cestě autem až do centra, čeká vás téměř s určitostí pomalé popojíždění v kolonách a ještě obtížnější hledání místa k zaparkování v krátkodobé placené zóně. Ve všední den se obvykle (pokud se zrovna nekoná žádný sportovní podnik) dá dobře zaparkovat na rozsáhlém parkovišti v olympijském parku poblíž stadionu a televizní věže. Celodenní parkovné stojí dvě a půl eura.

Bratislava je drahá

Před lety naše druhé hlavní město zažívá dnes podobný parkovací chaos jako třeba Praha. Nejnepříjemnější ze všeho je nejprve přikázaná rychlost 30 km v hodině pro celé centrum. Další nemilá věc je neskrývaná snaha některých lidí v obsluze parkoviště co nejvíce vydělat. Snadno prý lze natrefit na výběrčího, který řekne: Pustím vás, ale dáte mi 200 na ruku! Jinak mám plno. Další drahá místa pro stání auta jsou třeba u hotelů. Ovšem je třeba počítat se sazbami kolem čtyřiceti korun za hodinu nebo někde i s dvacetikorunou za pouhou čtvrthodinu a to už turistický výlet do slovenské metropole hořkne. V Bratislavě úplně chybí záchytná plocha na okraji města, a tak použitelné doporučení je chatrné: nechat vůz na okrajovém sídlišti a dojet hromadnou dopravou. Nenechávat ale v takto ponechaném voze prakticky nic, hrozba vykradení vozu totiž vůbec není zanedbatelná!

Vratislav má výběrčí

V centru polské Vratislavi (Wroclaw) se vám pravděpodobně nemůže stát, že byste nezaplatili za parkování. Výběrčí parkovacích poplatků jsou totiž doslova na každém rohu, a jakmile vidí auto vjíždějící na volné parkovací místo, hned se k němu vrhají a inkasují. Za každých dvacet minut se platí (předem) jeden zlotý. Také při odjíždění výběrčí kontrolují, zda jste nepřekročili zaplacenou dobu. Výběrčí jsou tu nyní místo parkovacích automatů - město tak bojuje s vysokou nezaměstnaností. Má to výhodu i v tom, že tito lidé jsou na rozdíl od plechových skříněk schopni podat informaci například o tom, kde je nejbližší směnárna. Mimo centrum lze parkovat obyčejně zdarma i na chodnících. "Platí však pravidlo, že pro chodce musí zůstat nejméně půldruhého metru místa," informují znalci místních poměrů. Kromě toho lze parkovat i v nově vznikajících podzemních garážích nákupních center. První hodina tu bývá obyčejně zdarma.

KDE A ZA KOLIK???
Vídeň
Nejvýhodnější parkování: parkoviště P+R za € 2,50 za den

Parking v centru: podzemní garáž 4 hodiny za € 17.
Pokuta za špatné parkování: € 21, odtažení a pokuta € 200.
Bratislava
Nejvýhodnější parkování: zdarma na okrajovém sídlišti

Parking v centru: až 80 Sk za hodinu nebo za úplatek
Pokuta za špatné parkování: botička za 2000 Sk, odtah za 3600 Sk.
Mnichov
Nejvýhodnější parkován P+R 2,50 za den.
Parking v podzemních garážích v centru 1,50 - 2 za hodinu, parkování na ulici v kurzparkzone od 0,50 za hodinu
Pokuta za špatné parkování: 10 - 40.
Vratislav
Nejvýhodnější parkování: zdarma i na chodníku kdekoli mimo centrum.
Parking v centru: na ulici za jeden zlotý za každých započatých dvacet minut
Pokuta za špatné parkování: od 100 zlotých výše.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Najdete na iDNES.cz