Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkování v evropským městech ­- risk se nevyplácí

  14:42aktualizováno  14:42
Kvůli nákupům a také pod heslem "ukázat dětem" vyrážejí české rodiny autem do velkých měst okolních států. Nastává však problém, kde zaparkovat a za kolik. Je to skutečně problém? A bude parkovné výraznou položkou v cestovním rozpočtu? Zjistit nejen ceny, ale i případné pokuty a místní zvyklosti vyjeli redaktoři MFD do Vídně, Mnichova, Bratislavy a Vratislavi.
Vídeň je přísná

Centrum města je určeno především chodcům. Zastavit úplně uprostřed mohou leda ti, kdo tu bydlí, a pak ještě pošťák a popeláři. Pro auta "zvenku" je myslitelné zaparkování pouze po zakoupení parkovací karty, ale ta zaručí odstavení auta nejdéle na 1,5 hodiny. Zbytečně drahé je nechat vozidlo v podzemní garáži, ze které je na pěší zónu tři minuty. Nejvýhodnější je nechat auto někde mezi periferií a centrem, kde lze na hlavních tazích potkat dostatek odstavných ploch P+R a dojet pohodlně tramvají. Pro hazardéry parkující "načerno" moc dobré podmínky nejsou. V ulicích neustále pátrají "parkovací šerifové", kteří mají z vybraných pokut podíl a jsou nemilosrdní. Ještě dražší je odtah. Nezaplacení pokuty navíc může zkomplikovat příští cestu do Rakouska.

Mnichov neprůjezdný

Mnichov je v současné době dosti rozestavěným městem. Rekonstruují se i mnohé silnice, dopravní omezení začínají hned za sjezdem z dálnice číslo devět, po které přijíždí i většina lidí z Česka. Proto je dobré uposlechnout výzvy na světelné tabuli a odbočit několik kilometrů před koncem dálnice na některé z parkovišť systému P+R. Pokud budete tvrdošíjně trvat na cestě autem až do centra, čeká vás téměř s určitostí pomalé popojíždění v kolonách a ještě obtížnější hledání místa k zaparkování v krátkodobé placené zóně. Ve všední den se obvykle (pokud se zrovna nekoná žádný sportovní podnik) dá dobře zaparkovat na rozsáhlém parkovišti v olympijském parku poblíž stadionu a televizní věže. Celodenní parkovné stojí dvě a půl eura.

Bratislava je drahá

Před lety naše druhé hlavní město zažívá dnes podobný parkovací chaos jako třeba Praha. Nejnepříjemnější ze všeho je nejprve přikázaná rychlost 30 km v hodině pro celé centrum. Další nemilá věc je neskrývaná snaha některých lidí v obsluze parkoviště co nejvíce vydělat. Snadno prý lze natrefit na výběrčího, který řekne: Pustím vás, ale dáte mi 200 na ruku! Jinak mám plno. Další drahá místa pro stání auta jsou třeba u hotelů. Ovšem je třeba počítat se sazbami kolem čtyřiceti korun za hodinu nebo někde i s dvacetikorunou za pouhou čtvrthodinu a to už turistický výlet do slovenské metropole hořkne. V Bratislavě úplně chybí záchytná plocha na okraji města, a tak použitelné doporučení je chatrné: nechat vůz na okrajovém sídlišti a dojet hromadnou dopravou. Nenechávat ale v takto ponechaném voze prakticky nic, hrozba vykradení vozu totiž vůbec není zanedbatelná!

Vratislav má výběrčí

V centru polské Vratislavi (Wroclaw) se vám pravděpodobně nemůže stát, že byste nezaplatili za parkování. Výběrčí parkovacích poplatků jsou totiž doslova na každém rohu, a jakmile vidí auto vjíždějící na volné parkovací místo, hned se k němu vrhají a inkasují. Za každých dvacet minut se platí (předem) jeden zlotý. Také při odjíždění výběrčí kontrolují, zda jste nepřekročili zaplacenou dobu. Výběrčí jsou tu nyní místo parkovacích automatů - město tak bojuje s vysokou nezaměstnaností. Má to výhodu i v tom, že tito lidé jsou na rozdíl od plechových skříněk schopni podat informaci například o tom, kde je nejbližší směnárna. Mimo centrum lze parkovat obyčejně zdarma i na chodnících. "Platí však pravidlo, že pro chodce musí zůstat nejméně půldruhého metru místa," informují znalci místních poměrů. Kromě toho lze parkovat i v nově vznikajících podzemních garážích nákupních center. První hodina tu bývá obyčejně zdarma.

KDE A ZA KOLIK???
Vídeň
Nejvýhodnější parkování: parkoviště P+R za € 2,50 za den

Parking v centru: podzemní garáž 4 hodiny za € 17.
Pokuta za špatné parkování: € 21, odtažení a pokuta € 200.
Bratislava
Nejvýhodnější parkování: zdarma na okrajovém sídlišti

Parking v centru: až 80 Sk za hodinu nebo za úplatek
Pokuta za špatné parkování: botička za 2000 Sk, odtah za 3600 Sk.
Mnichov
Nejvýhodnější parkován P+R 2,50 za den.
Parking v podzemních garážích v centru 1,50 - 2 za hodinu, parkování na ulici v kurzparkzone od 0,50 za hodinu
Pokuta za špatné parkování: 10 - 40.
Vratislav
Nejvýhodnější parkování: zdarma i na chodníku kdekoli mimo centrum.
Parking v centru: na ulici za jeden zlotý za každých započatých dvacet minut
Pokuta za špatné parkování: od 100 zlotých výše.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.