Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkoviště nejsou bezpečná

  9:55aktualizováno  9:55
Zloději, kteří vykrádají auta, montují z nich součástky nebo jednoduše seberou vůz celý, štvou před sebou motoristy jako lovnou zvěř. Není divu, že i proto profitují hlídaná parkoviště. Jejich správci inkasují desítky korun za hodinu stání jednoho vozidla, a přesto mají plno. Je však na hlídaném parkovišti vůz zcela bezpečný? Učinili jsme pokus. Na třech placených parkovištích v Praze a Brně jsme odstavili Škodu Fabia a po chvíli z ní nechali "ukrást" kolo.

!!! Jako přílohu článku najdete vzor žaloby o náhradě škody !!!

Podzemní garáž: Klid pro zloděje
V několika patrech podzemního parkoviště na Palachově náměstí v centru Prahy je míst habaděj, a tak fabii postavil spolupracovník právě za kameru bezpečnostního monitorovacího systému. To proto, abychom se později mohli chovat jako zdravě uvažující zloději: krást pokud možno nepozorováni.

Po patnácti minutách jdeme do garáží. Výtah i schody z přízemí jsou zajištěny proti vstupu nepovolaných osob snímačem parkovacích karet. Jen tomu, kdo má parkovací kartu, se otevřou zamřížované dveře nebo přijede výtah. Nezvanému hostu ovšem stačí počkat, a jakmile jde někdo zevnitř nahoru a otevře dveře, seběhnout, pozdravit, poděkovat a proklouznout do garáže i bez parkovačky.

Tím, kdo přeochotně podržel dveře, byl shodou okolností samotný zaměstnanec parkingu. Po pěti minutách už "zloděj" klečí u boku auta a dává se do práce. Skřípání povolovaných šroubů se nese celým patrem. Když zvedá  auto  heverem, divo- ce našikmená střecha fabie přímo volá o pomoc. A přitom nic. Kolem jezdí auta nahoru a dolů, lidé přicházejí k výtahu. Během deseti minut klidné práce je kolo dole. Ještě shodit auto  z heveru na dřevěný špalík, uložit nářadí, popadnout kolo a postavit se k výtahu.

Dvě tři minuty napětí, než zdviž přijede. Teď už poberta asi bude v záběru některé z kamer, možná na něj čeká někdo nahoře... Nikoli, výtah pobertu veze v bezpečí k povrchu náměstí. Ten zde čeká a dává tak obsluze parkoviště ještě deset minut šanci. Nic. Být tu připravené auto , dávno by s kořistí odjel. Pak tedy znovu sjíždí do garáží ­ tentokrát už jako řádný občan s platnou parkovací kartou ­, nasazuje kolo a odjíždí. U výjezdu platí témuž pánovi v montérkách, který ho do garáže s úsměvem a pozdravem před necelou hodinou pustil.

Slovo správce- Ladislav Kopet, ředitel pražské společnosti Parking Non-stop Palachovo náměstí: "Takové případy škody v garážích řeším tak pětkrát šestkrát do roka. Ale polovina jsou pokusy o podvod. Lidi si s autem udělali něco venku, a pak jedou do garáží a tvrdí, že se jim to stalo u nás. My jsme samozřejmě pojištěni, ale máme spoluúčast pět tisíc korun. Oprávněné požadavky na náhradu škody ovšem platíme. Vždycky to ale musí vyšetřit policie, na tom trvám."

Letiště: podezření by vzbudil jen terorista
Velké placené parkoviště před odletovou halou pražského ruzyňského letiště je nádherně přehledné. Jsou tu vozy všech značek a stáří. Něco jako velký autobazar. Tentokrát nedáváme našemu řidiči čas na klidný odchod od zaparkované fabie a sotva minutu poté, co zamkl a ještě ani nedošel do haly, už strkáme hever po asfaltu pod auto. Stojí dvě řady od autobusové zastávky, která je plná lidí.

Pak přijede i autobus a jeho řidič se na nás během nastupování cestujících dívá. Auto, kterému demontujeme kolo, nemá otevřené ani jedny dveře, ani kufr. Situace je pikantnější navíc o fakt, že je pár dnů po teroristickém útoku v USA a před letištěm je nejen podstatně více uniforem, ale i "tajných" policistů. Kolo "zloděj" drží v ruce, sbírá nářadí a volným krokem odchází.

Dva uniformovaní policisté jsou v tu chvíli od něj nejvíc třicet kroků a nejbližší "muž v civilu" tak asi patnáct. Opět nic. Zloděj kola byl pro ně zřejmě malá ryba. Slovo správce - Pavel Gürtner, dispečer parkovišť PrahaRuzyně: "Ano, je to placené parkoviště, ale statut má jako nehlídaná odstavná plocha. Občas se asi něco stane, ale za námi lidé nechodí. I na cedulích stojí upozornění, že se škodami se mají postižení obrátit na policii." Vladimír Šípek, velitel policejní stanice Letiště Praha-Ruzyně: "Občas něco na parkovišti řešíme. Jenomže nás zajímá pachatel, ne náhrada škody."

Parkoviště odtahové služby: hlídač bděl, ale...
Na sídlišti v Brně-Líšni je spousta asfaltových ploch. Jen jedna je však oplocená a hlídaná. Krást tady kolo z právě zaparkovaného auta by pro zloděje bylo dobrodružstvím. Přesto jsme to za něj vyzkoušeli. Řidič auto zaparkoval, nechal vypsat lístek na firmu a odešel. Je to v té chvíli jediné auto s pražskou značkou na brněnském parkovišti.

Po patnácti minutách přichází zloděj. "Dobrý den, volal mi známý, že mu uchází kolo, a já mu slíbil, že se na to podívám," tvrdí obsluze. "Jaké auto?" ptá se hlídač, jehož mohutný rotvajler podřimuje v domku na matraci. Zloděj ukazuje na fabii a sebevědomě k ní odchází. Za ním ticho, klid. Zápolí chvíli sheverem, když se ukáže, že není zatažena ruční brzda a vůz má tendenci z heveru spadnout. Nedá se nic dělat, musí za hlídačem s prosíkem o klín pod kolo.

"Vy sundáváte kolo? Ten pán, co tu parkoval, mi nic neřekl," brání se chvilku hlídač. Zloděj ovšem vytáhne mobil, vytáčí číslo známého a přímo před hlídačem ho žádá o pomoc. "Dejte mu to kolo," ozve se z mobilu, což hlídači stačí k tomu, aby došel za budku pro dřevěný klín. Když jde už "poberta" sodmontovaným kolem k závoře, hlídač ho rozpačitě žádá: "Promiňte, jen pro moji jistotu, dáte mi číslo občanky?"

Muž s kolem vytahuje doklad a sám diktuje číslo, ovšem každou druhou číslici jinou, než je v dokladu. Hlídač pak chce ještě podpis. Dostává nečitelný klikyhák, a "zloděj" skolem a pozdravem odchází mezi paneláky.

Slova správce - Jiří Pecina, jednatel brněnské firmy PC: "Provozujeme to parkoviště už šest let, ale nikdy jsem nic takového neřešil. Kdyby někdo chtěl krást, je kolem volně odstavených vozů dost. U nás máme na noc infračervené kamery. Ve dne je na ploše takový pohyb, že si tam nikdo nic netroufne. Ale kdyby ke škodě přece jen došlo, okamžitě ji nahradíme."

Co na to právník?
"Existují parkoviště dvou druhů: jednak sdohledem, kde provozovatel ručí za škody v plné výši, a pak ta ostatní. Tam se nedomůže nikdo ničeho," shrnuje lapidárně specialista na dopravní spor, pražský právník Michal Dlabola. Srdečně se směje způsobu ukradení kola z parkoviště odtahové služby v Brně a případ komentuje: "Odpovědnost za škodu platí na odtahovém parkoviště dvojnásob. Vždyť odtažené  auto  je z právního hlediska věc přijatá do úschovy." Postup, jak se v případě krádeže domoci náhrady škody,

Michal Dlabola popisuje jednoznačně: škodu oznámit provozovateli a požádat výslovně o náhradu. Plnění zákona ukládá hned na druhý den po oznámení, ale slušnost je svolit k zaplacení do dvou týdnů. "V případě, že provozovatel nechce škodu zaplatit, je třeba obrátit se na soud. Ale to už si svou věcí motorista musí být jistý, aby neplatil v případě prohry náklady na přelíčení a právní zastoupení, které budou určitě vyšší než požadovaná náhrada," doplňuje Michal Dlabola.

Ten má ve své praxi také případ, kdy se Rakušan domáhá náhrady za nabouraný vůz na oploceném hlídaném parkovišti. Škoda je zhruba pětadvacetitisícová. Správce parkoviště tvrdí, že si majitel rozbil auto v Rakousku a do Česka si přijel pro peníze. Podle názoru Michala Dlaboly má však Rakušan dobré šance na vítězství u soudu, byť je tahle věc stará už přes čtyři roky. "Nikdy jsem nezažil, že by to snáhradou škody šlo bez problémů," konstatuje Michal Dlabola. "Ale kvůli tomu motoristé právníky najímají."

Co parkoviště zaručují okradeným?
* Neoznačená odstavná plocha ­ bez nároku na náhradu škody
* Odstavný pruh ­ bez nároku na náhradu škody
* Veřejné parkoviště označené značkou "P" ­ bez nároku na náhradu škody
* Vyhrazené parkoviště ­ bez nároku na náhradu škody
* Placené parkoviště s dohledem ­ případnou škodu hradí provozovatel v plné výši
Jak poznat parking s odpovědností za škody?
* plocha pro auta je pod dozorem hlídače nebo kamer
* odpovědnost vzniká i na parkovišti uzavřeném a nehlídaném, které je označeno názvem správcovské firmy
* pokud řidič váhá, nejlepší je dotázat se obsluhy (právník doporučuje mít k dotazu svědka)
* placení na parkovišti není automaticky známkou záruky za škody

KROKY K NÁHRADĚ ŠKODY

Jak postupovat v případě škody na hlídaném parkovišti?
1. Škodu je třeba oznámit a uplatnit do 15 dnů, později nárok na náhradu zaniká. Stačí tak učinit u obsluhy parkoviště. Právník doporučuje: ihned po zjištění, pokud možno se svědkem, říci obsluze, co se stalo, a vyřknout větu: "Uplatňuji náhradu škody!" Nejlepší je věc zaznamenat písemně, nezapomenout na větu "Uplatňuji..." a doplnit o jméno majitele vozu a nacionále obsluhy, chybět nesmí popis škody. Ideální je pořídit fotografii jako doklad o škodě.
2. Pokud se obsluha nemá k sepsání zápisu o škodě, je třeba volat policii. Právník upozorňuje: policie je povinná přijmout oznámení, je-li škoda větší než dva tisíce korun, jedná se o trestný čin. I v policejním zápisu musí být věta "Uplatňuji..." I v tomto případě je dobré dbát na pořízení fotodokumentace.
3. V případě vysloveně nevstřícného postoje personálu parkoviště právník doporučuje: mít dva na sobě nezávislé svědky, jen ne rodinné příslušníky, raději náhodné řidiče parkovaných vozů.
4. Náhradu lze žádat pouze za škodu na autě a jeho příslušenství. Právník radí: nežádat náhradu za ukradené věci ponechané ve voze.
5. Povinnost zaplatit za škodu má správce ­ podle zásad dobrých mravů do 15 dnů po stanovení výše škody. Právník doporučuje: Specifikaci výše škod zastoupí účet za opravu nebo stvrzenka na nákup ukradeného nebo poničeného dílu vozu.
6. V případě, že provozovatel odmítá zaplatit, je třeba obrátit se na soud. Právník míní: i v relativně jednoduchém soudním procesu je lepší nechat se zastupovat advokátem. Je třeba počítat s tím, že vymoci náhradu škody bude stát peníze na soudních poplatcích a odměnách právnímu zástupci

VZOR žaloby k náhradě škody najdete v příloze!!!

Zloděj krade pneumatiku na hlídaném parkovišti

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.