Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkoviště P&R: nejdražší je Ženeva, Praha mezi nejlevnějšími

aktualizováno 
Přes 40 eur stojí denní parkování na nejdražším záchytném parkovišti P&R v Ženevě. Nejméně se platí za odstavení auta ve slovinské Lublani.

Parkoviště Park and Ride

Studie instituce Euro Test, která sdružuje autokluby z jednotlivých evropských zemí, se zaměřila na parkoviště se zkratkou P&R (Park and Ride) ve velkých městech.

Odstavné plochy na krajích měst u stanic metra provozují evropské metropole různě. Například Praha nenabízí řidičům na rozdíl od většiny měst parkování zdarma, ale na druhou stranu patří poplatky v českém hlavním městě na záchytných parkovištích k nejnižším v Evropě. 

park and ride

Systém záchytných parkovišť umístěných na okraji města v těsném sousedství stanice veřejné hromadné dopravy. Dojíždějící tak mohou zaparkovat svůj automobil a pokračovat v cestě do centrálních částí města hromadnou dopravou. Ve většině případů parkoviště park & ride využívají výhodného napojení na kolejovou dopravu, která je v městském prostředí často rychlejší než jízda automobilem.

Zdroj: suburbanizace.cz

Studie porovnala 22 měst. "Vybraná města nyní nabízejí přes 80 tisíc parkovacích míst P&R v blízkosti centra města, do kterého se dá snadno dojet hromadnou dopravou," uvádí ke studii na internetových stránkách rakouského autoklubu Willy Matzke. Záchytné odstavné plochy se hodí nejen těm, kteří každodenně dojíždějí do metropolí za prací, ale také turistům.

Kdo vyrazí na návštěvu Berlína, Hamburku, Kolína nebo Lucemburku, může se spolehnout, že narazí skoro jen na bezplatná místa za značkou s písmeny P&R. Také Budapešť, Helsinky nebo Oslo většinou parkovné neúčtují. Nejvíce parkovacích míst zdarma má Hamburk, kde bez zaplacení na stanovištích P&R zaparkuje 9 400 aut.

Parkování P&R počet míst zdarma maximální cena za den parkování (v eurech)
Hamburk 9 409 5,20
Köln 5 570 6,40
Berlín 4 947 5,60
Lucemburk 4 116 3,00
Helsinky 2 908 6,40
Budapešť 2 682 3,00
Oslo 2 330 24,19
Paříž 1 700 15,70
Mnichov 1 120 6,10
Sheffield 750 4,49
Řím 260 5,00
Vídeň 0 6,40
Stockholm 0 10,89
Praha 0 2,57 (včetně jízdenky)
Lublaň 0 1,00
Ženeva 0 40,59
Amsterdam 0 6,00
Zdroj: ADAC

Naproti tomu Praha, Vídeň, Stockholm i Ženeva vybírají na tomto typu parkovišť vždy poplatky. A většinou se platí také v Mnichově a Římě.

EuroTest ještě doplňuje, že čím blíže je parkoviště centru města, tím bývá dražší. Důkazem je Ženeva, kde se platí i přes 40 eur za celodenní stání.

Nejvíce parkovišť P&R má mezi porovnávanými městy Řím. Jeho 31 záchytných ploch pojme 13 tisíc aut. Zato Lublaň má jen jedno takové parkoviště a na něm 217 míst.

Pražská parkoviště P&R jsou většinou u stanic metra. Za den stání se na nich platí 10 korun, navíc mohou řidiči zakoupit zvýhodněnou přestupní zpáteční plnocennou jízdenku za 40 korun. Její platnost odpovídá dvěma přestupním jízdenkám v ceně 26 korun. MAPA OBSAZENOSTI PRAŽSKÝCH PARKOVIŠŤ P&R zde

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.