Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkujete zadarmo? Už dlouho nebudete!

  12:30aktualizováno  12:30
Za parkování svého vozu na ulici bude v metropoli platit více lidí než dosud. Zlom nastane zřejmě už od příštího roku. Systém placeného stání zatím funguje v samém centru města, ale postupně se dotkne i širšího okolí.

 Po Praze 1 plánuje opatření dotýkající se většiny řidičů ve městě například druhý, třetí nebo sedmý obvod.

A na řadu mohou přijít další. Radnice Prahy 3 chce už příští rok vyčlenit obdobné parkovací zóny, jaké jsou například v Praze 1. "Nechceme být odstavným parkovištěm lidí z okrajovějších částí města," potvrdil včera tyto plány starosta Prahy 3 Milan Český.


Starosta podotkl, že by se opatření týkalo území od centra po ulici Jana Želivského. Rezidenti by podle něj získali parkovací lístek, zřejmě za stokorunu. Podnikatelé a lidé, kteří nejsou v této lokalitě trvale hlášeni, či obyvatelé s několika auty si budou muset výrazněji připlatit, obdobně jako v dalších městských částech. Bezplatné parkování se tak posune zase o kus dál z centra.

Počet aut v metropoli roste a rozšiřovat parkování na chodnících nelze donekonečna

Řidiči si stěžují na nedostatek parkovacích míst. Nechat auto před domem je často nemožné. Situaci by měly řešit poplatky za parkování na ulici i garáže.

Situace s parkováním v Praze je podle každodenních zkušeností mnohých řidičů deptající. A pokud do metropole přijede autem na výlet někdo neznalý místních poměrů a bude chtít vůz zanechat v centru, může se při snaze zaparkovat pěkně zapotit i přes zapnutou klimatizaci.


Za to, že se v některých částech města prakticky nedá zaparkovat, si často mohou lidé svou pohodlností sami. Musí pak s autem při troše štěstí pouze několikrát objet blok, než se nějaké místo uvolní.


Praha 7 slouží podle mluvčí této městské části Heleny Šmídové jako odkladiště aut motoristů přijíždějících do města "zvenku"."Tady si nechají auto a dál pokračují tramvají, protože už to mají třeba jenom pár stanic a vědí, že by dál už nezaparkovali vůbec nebo by museli platit," řekla včera Šmídová.


Zónou placeného stání by se tak podle ní měla stát celá Praha 7, jejíž radnice o to usiluje už delší dobu. "Změna v zákoně nám nyní umožňuje nechat řidiče za stání v ulicích platit, takže teď zpracováváme analýzu dopravy. Na jejím základě vytvoříme návrh na zónu placeného stání," dodala.

Placená parkovací zóna bude také z téměř celého území Prahy 2. Studie už tam podle vedoucího odboru dopravy Josefa Gála mají na rozdíl od "sedmičky" dokončené. Pět set korun za stání ročně, jako platí rezidenti v Praze 1, se mu však zdá málo. "Myslím si ale, že poplatek v Praze 2 bude stejný," řekl včera.

Situace se na většině míst, kde dosud nejsou parkovací zóny, neustále zhoršuje. Obdobný stav panuje i na Praze 3. "Kde je to možné upravujeme zatím alespoň podélné parkování na šikmé nebo kolmé, aby se na stejné místo vešlo více aut," uvedl starosta této městské části Milan Český.

Podotkl, že také hledají možnosti pro parkování v podzemí. "Chtěli bychom do dvou let vybudovat například pod stadionem Viktorky Žižkov či na náměstí Jiřího z Poděbrad velkokapacitní garáže," dodal s tím, že zatím však na jejich nákladné vybudování nemají investory.

Podobné plány už mají léta v Praze 6. U Hradčanské a na Letné se také počítalo s velkými odstavnými parkovišti po sedmi až devíti stech stáních. Problémem stále zůstávají peníze, protože náklady na jedno parkovací místo v podzemních garážích se pohybují zhruba kolem půl milionu korun.

S podzemním parkováním počítá radnice Prahy 2 například pod celým Karlovým náměstím, zvažovala i parkování v jednom z pruhů Legerovy ulice.
"Podle mě by to bylo dobré řešení. Magistrát to bohužel zamítl, návrh ale podáme znovu," upozorňuje Gál.

Řešení složité situace vidí následovně: "Je nutné dostavět městský okruh a záchytná parkoviště." Zatím se Praha 2 stejně jako například třetí obvod snaží upravovat parkování na chodnících. Takových míst přibylo například v ulicích Na Výtoni, Pod Slovany či v Americké ulici.

Jak mají fungovat zóny placeného stání ve městě:

Praha 1 - už fungují, místní obyvatelé (rezidenti) platí částku 500 korun ročně, ostatní musí použít parkovací automaty a zakoupit si vždy kartu. Uvažuje se i o zavedení zóny na Malé Straně
Praha 2 - chystají na příští rok, místní obyvatelé zaplatí zřejmě stejně jako v Praze 1
Praha 3 - chystají na příští rok, místní obyvatelé zaplatí poplatek zřejmě menší než v Praze 1
Praha 7 - provádí se analýza, na jejímž základě se zpoplatní stání v ulicích Prahy 7, částka zatím není blíže určená
Praha 11 - žádná opatření se v této souvislosti zatím nechystají
Zdroj: úřady městských částí

Je možné, že plánovaný systém nic neřeší? Vždyť ti samí řidiči, kteří nezaplatí, nebudou parkovat v Praze 2 nebo 3, ale pouze o kus dál v obvodech, které s nimi hraničí, a problém se jen přesune dál od centra. Postupné zavádění tohoto systému však může do budoucna přinutit řidiče, kteří se do města nepotřebují nutně dostat vozem, parkovat na záchytných parkovištích na okraji města. I pražští řidiči by mohli více používat k cestování veřejnou dopravu.

Jaká je situace s parkováním v okolí vašeho bydliště nebo pracoviště? - Jste ochotni platit za parkování na ulici u vašeho domu? Kolik?
- Jsou podle vás řešením problémů s parkováním placená místa v ulicích?
- Jaké východisko byste navrhovali vy?
Pište do diskuze pod článkem.

V Žitné ulici stojí vozy na chodníku zcela běžně. To nyní skončí. Budou zde umístěny okrasné květináče, které jim v tom zabrání. (7. června 2002)

Autoři:


Témata: klimatizace, Tramvaj

Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz