Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: BMW

Parní hybrid sníží spotřebu víc než o třetinu

  • 17
Více než třetina energie se ve spalovacím motoru ztrácí formou odpadního tepla. V poslední době se tak značně experimentuje s možností jeho využití. Studie dvou britských univerzit ukázala, že při využití tepla k parnímu pohonu lze ušetřit i přes 30% paliva.

Již před více než dvěma lety představilo BMW svůj koncept Turbosteamer. Tento motor využívá odpadní teplo ze spalovacího motoru k vytváření vodní páry a parní stroj pak pomáhá pohánět klikovou hřídel. Takzvaný parní hybrid přinese zvýšení výkonu motoru a sníží spotřebu – podle BMW v průměru o 15%.

Studie dvou britských univerzit - Loughborough University a University of Sussex ukázala, že koncept parního hybridu přinese podle jízdního cyklu úsporu paliva v rozmezí 6,3–31,7%. V průměru by tak mohla být úspora o něco vyšší, než předpokládalo BMW.

Výzkumníci prováděli počítačové simulace se dvěma automobily – jedním byl VW Golf s motorem o objemu 1,6 litru, druhým vozem byla Honda Civic s motorem 1,8 l. Simulace byly prováděny ve třech jízdních cyklech – New European Drive Cycle (NEDC), US FTP-75 Urban Drive Cycle a US06 Highway Drive Cycle. Simulace byly provedeny vždy bez a následně s použitím hybridního parního ústrojí. Největší úspora se ukázala u cyklu US FTP-75, nejnižší pak u US06.

Na obou univerzitách bude výzkum pokračovat. Cílem je zdokonalit řídicí mechanismus pro různé jízdní styly a vylepšit vlastnosti tepelného výměníku. Návrh výměníku bude následně vyzkoušen na praktickém pokusu. K tomu bude použit motor Caterpillar o objemu 7,2 litru.

Parní hybrid dokáže uspořit i více než 30% paliva


Témata: BMW, Honda, hybrid, jízdné