Autofotka týdne: Na sto kilometrů 67 litrů benzinu a 300 l vody

aktualizováno 
Národní muzeum v Praze otevřelo výstavu připomínající monarchii v našich zemích. K vidění je také unikátní parní vůz Ferdinanda d'Este, který po dlouhém restaurování už dokonce i závodí.

Parovůz Ferdinand d'Este od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Osobní parní vůz od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B objednala císařská dvorní kancelář v roce 1902  pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Ten si ho ale mohl teoreticky užít jen 12 let, než byl na něj a jeho choť Žofii Chotkovou spáchán 28. června 1914 v Sarajevu atentát.

Podle ředitele Historického muzea NM Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorní kancelář tehdy objednala tři kusy. "Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," popisuje Douša. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se unikát, ve kterém páru vytvářel benzinový hořák, nachází v soukromé sbírce.

Parovůz následníka trůnu

Parovůz Ferdinanda d'Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holota, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku.

Největším problémem prý bylo zjistit, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil se sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky.

"Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holota.

"Restaurátorstvím se už několik let živím. Specializuji se na průmyslové stroje, začínali jsme těmi parními, ale zabýváme se i auty," řekl Holota.

Stařík-závodník

Lokomobil byl podle Holoty naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.

Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.

Loňský závod v Británii se lokomobilu podařilo dokončit. Při závodě ujel 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba činila 67 litrů benzinu a přes 300 litrů vody.

Hra na schovávanou

Ferdinandův parní kočár bez koní je k vidění na cyklu osmi výstav jménem Monarchie pořádaném Národním muzeem. Ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu.

Trochu nedůstojné je však místo, na kterém je parní vůz v budově Národního muzea vystavený. Návštěvníci jej najdou ukrytý v rohu mezi pokladnou a kavárnou a na první pohled není příliš vidět. Vzácný kousek automobilové historie by si určitě zasloužil místo, na kterém by budil víc pozornosti, i tak ovšem určitě návštěvníky výstavy Monarchie potěší.

Locomobile Company of America

Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4 000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1 400 dolarů. Dvorní kancelář za tento vůz zaplatila 2 400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz