Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Na sto kilometrů 67 litrů benzinu a 300 l vody

aktualizováno 
Národní muzeum v Praze otevřelo výstavu připomínající monarchii v našich zemích. K vidění je také unikátní parní vůz Ferdinanda d'Este, který po dlouhém restaurování už dokonce i závodí.

Parovůz Ferdinand d'Este od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Osobní parní vůz od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B objednala císařská dvorní kancelář v roce 1902  pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Ten si ho ale mohl teoreticky užít jen 12 let, než byl na něj a jeho choť Žofii Chotkovou spáchán 28. června 1914 v Sarajevu atentát.

Podle ředitele Historického muzea NM Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorní kancelář tehdy objednala tři kusy. "Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," popisuje Douša. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se unikát, ve kterém páru vytvářel benzinový hořák, nachází v soukromé sbírce.

Parovůz následníka trůnu

Parovůz Ferdinanda d'Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holota, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku.

Největším problémem prý bylo zjistit, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil se sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky.

"Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holota.

"Restaurátorstvím se už několik let živím. Specializuji se na průmyslové stroje, začínali jsme těmi parními, ale zabýváme se i auty," řekl Holota.

Stařík-závodník

Lokomobil byl podle Holoty naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.

Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.

Loňský závod v Británii se lokomobilu podařilo dokončit. Při závodě ujel 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba činila 67 litrů benzinu a přes 300 litrů vody.

Hra na schovávanou

Ferdinandův parní kočár bez koní je k vidění na cyklu osmi výstav jménem Monarchie pořádaném Národním muzeem. Ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu.

Trochu nedůstojné je však místo, na kterém je parní vůz v budově Národního muzea vystavený. Návštěvníci jej najdou ukrytý v rohu mezi pokladnou a kavárnou a na první pohled není příliš vidět. Vzácný kousek automobilové historie by si určitě zasloužil místo, na kterém by budil víc pozornosti, i tak ovšem určitě návštěvníky výstavy Monarchie potěší.

Locomobile Company of America

Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4 000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1 400 dolarů. Dvorní kancelář za tento vůz zaplatila 2 400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz