Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Na sto kilometrů 67 litrů benzinu a 300 l vody

aktualizováno 
Národní muzeum v Praze otevřelo výstavu připomínající monarchii v našich zemích. K vidění je také unikátní parní vůz Ferdinanda d'Este, který po dlouhém restaurování už dokonce i závodí.

Parovůz Ferdinand d'Este od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Osobní parní vůz od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B objednala císařská dvorní kancelář v roce 1902  pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Ten si ho ale mohl teoreticky užít jen 12 let, než byl na něj a jeho choť Žofii Chotkovou spáchán 28. června 1914 v Sarajevu atentát.

Podle ředitele Historického muzea NM Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorní kancelář tehdy objednala tři kusy. "Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," popisuje Douša. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se unikát, ve kterém páru vytvářel benzinový hořák, nachází v soukromé sbírce.

Parovůz následníka trůnu

Parovůz Ferdinanda d'Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holota, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku.

Největším problémem prý bylo zjistit, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil se sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky.

"Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holota.

"Restaurátorstvím se už několik let živím. Specializuji se na průmyslové stroje, začínali jsme těmi parními, ale zabýváme se i auty," řekl Holota.

Stařík-závodník

Lokomobil byl podle Holoty naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.

Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.

Loňský závod v Británii se lokomobilu podařilo dokončit. Při závodě ujel 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba činila 67 litrů benzinu a přes 300 litrů vody.

Hra na schovávanou

Ferdinandův parní kočár bez koní je k vidění na cyklu osmi výstav jménem Monarchie pořádaném Národním muzeem. Ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu.

Trochu nedůstojné je však místo, na kterém je parní vůz v budově Národního muzea vystavený. Návštěvníci jej najdou ukrytý v rohu mezi pokladnou a kavárnou a na první pohled není příliš vidět. Vzácný kousek automobilové historie by si určitě zasloužil místo, na kterém by budil víc pozornosti, i tak ovšem určitě návštěvníky výstavy Monarchie potěší.

Locomobile Company of America

Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4 000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1 400 dolarů. Dvorní kancelář za tento vůz zaplatila 2 400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz