Parovůz Ferdinand d'Este od firmy Locomobile Company of America s karoserií...

Parovůz Ferdinand d'Este od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Autofotka týdne: Na sto kilometrů 67 litrů benzinu a 300 l vody

  • 5
Národní muzeum v Praze otevřelo výstavu připomínající monarchii v našich zemích. K vidění je také unikátní parní vůz Ferdinanda d'Este, který po dlouhém restaurování už dokonce i závodí.

Osobní parní vůz od firmy Locomobile Company of America s karoserií Touring B objednala císařská dvorní kancelář v roce 1902  pro arcivévodu a následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este. Ten si ho ale mohl teoreticky užít jen 12 let, než byl na něj a jeho choť Žofii Chotkovou spáchán 28. června 1914 v Sarajevu atentát.

Podle ředitele Historického muzea NM Pavla Douši je tento automobil unikátní tím, že patřil do císařské rodiny a je z Ameriky. Dvorní kancelář tehdy objednala tři kusy. "Vzhledem k nádrži na vodu měl dojezd jen 32 kilometrů," popisuje Douša. Podle něj nebyl spolehlivý, nicméně je plně funkční a nyní se unikát, ve kterém páru vytvářel benzinový hořák, nachází v soukromé sbírce.

Parovůz následníka trůnu

Parovůz Ferdinanda d'Este byl zrenovován Muzeem starých strojů a zúčastnil se několika dálkových závodů. Byl dlouho ztracený a zbývaly z něj jen trosky. O citlivou renovaci se zasloužil Martin Holota, který letos otevřel muzeum v bývalé textilce v Žamberku.

Největším problémem prý bylo zjistit, jak vůz původně vypadal. Proto si léta dopisoval se sběrateli v Americe a snažil se sehnat informace třeba i o levnějších automobilech této značky.

"Zjistili jsme, že je snad nejkompletnějším vozem tohoto typu, má i původní hořák," dodal Holota.

"Restaurátorstvím se už několik let živím. Specializuji se na průmyslové stroje, začínali jsme těmi parními, ale zabýváme se i auty," řekl Holota.

Stařík-závodník

Lokomobil byl podle Holoty naposledy v provozu v roce 1918. Když se mu dostal do rukou, neměl ani kola. Od roku 1968 byl mezi soukromými sběrateli a každý se ho prý pokusil něčím vylepšit.

Nakonec se zrestaurovaný unikát loni zúčastnil automobilového závodu Londýn – Brighton.

Loňský závod v Británii se lokomobilu podařilo dokončit. Při závodě ujel 97 kilometrů, což trvalo celý den. Spotřeba činila 67 litrů benzinu a přes 300 litrů vody.

Hra na schovávanou

Ferdinandův parní kočár bez koní je k vidění na cyklu osmi výstav jménem Monarchie pořádaném Národním muzeem. Ukáže návštěvníkům život v období rakousko-uherské monarchie z různých úhlů pohledu.

Trochu nedůstojné je však místo, na kterém je parní vůz v budově Národního muzea vystavený. Návštěvníci jej najdou ukrytý v rohu mezi pokladnou a kavárnou a na první pohled není příliš vidět. Vzácný kousek automobilové historie by si určitě zasloužil místo, na kterém by budil víc pozornosti, i tak ovšem určitě návštěvníky výstavy Monarchie potěší.

Locomobile Company of America

Americká firma specializující se v prvních letech na výrobu malých parních aut, takzvaných lokomobilů, byla založena v roce 1899 a existovala tři desítky let. Mezi lety 1899 a 1902 vyrobila 4 000 parních vozů v sedmi variantách, které ve standardní výbavě stály od 600 do 1 400 dolarů. Dvorní kancelář za tento vůz zaplatila 2 400 dolarů. Od roku 1903 firma vyráběla luxusní auta poháněná spalovacím motorem.

,