Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack | foto: Volkswagen

Alltrack: nový passat pro výlety na polňačky

  • 95
Kombíkový passat, ikona mezi českými manažery, povýšil na horala. Povýšil doslova, podvozek je o tři centimetry výš.

Oplastované modely na zvýšeném podvozku jsou hitem hlavně mezi kombíkáři. Vždyť některé modely (typicky Subaru Legacy/Outback nebo první Audi A6 Allroad) se v "outdoorových" verzích prodávaly víc než ty obyčejné.

Volkswagen Passat Alltrack

Passat Variant tak dostal nové nárazníky, oplastování blatníků, prahů a hlavně se o zvedl podvozek. To uvítáte třeba za zasněžené zimy, jaká byla letos, anebo při výletech mimo silnici. Tam se hodí i pohon všech kol, ten ale úplně všechny passatí alltracky mít nemusí. Základní Alltrack 1,8 TSI je výhradně "předokolka", pro slabší ze dvou nafťáků bude pohon všech kol za příplatek.

Ostrý jako švýcarský nůž

U Volkswagenu novou verzi passatu pojmenovanou Alltrack přirovnávají ke švýcarskému noži, který je symbolem "polyfunkčnosti". Přání může být otcem myšlenky, ale v něčem to přirovnání funguje. Třeba v tom, že alltracku nejvíc sluší červená; je to i proto, že aktuální generace passatu v nevýrazné šedé vypadá unyleji než kdy předtím.

Hlavně je ale Passat Alltrack stále tím praktikem s velkým kufrem. A teď díky zvýšenému podvozku a oplechování pod motorem se vydá i na polňačky. Efektní oplastování boků je další rozdíl oproti obyčejnému passatu. Pohon všech kol obstarávaný mezinápravovou spojkou haldex čtvrté generace, která stále posílá aspoň trochu síly na zadní kola i při klidné jízdě v přímce pořídíte i do obyčejných "neterénních" passatů za příplatek 45 tisíc. Jen kvůli němu si tedy pro alltrack asi chodit nemusíte.

Utáhne i koně

Volkswagen u passatu s novou variantou zdůrazňuje jeho netradiční schopnosti. Třeba v případě nejsilnější turbodieselové verze 4x4 možnost tahat až 2,2tunový přívěs (u nealltrackového passatu o 200 kilo míň). K tomu se vážou další speciality, které dodali vývojáři stabilizačního systému ESP.

Když připojíte přívěs, umí ho v krizové situaci ustabilizovat přibrzďováním jednotlivých kol auta. Kdo jednou jel s velkým přívěsem, který mu začal "vandrovat" po cestě při jízdě z kopce, ví, jak je to dobrá věc. Je třeba upřesnit, že takhle chytrý stabilizační systém, který umravní i přívěs s koněm, má dnes víc aut.

Aby alltrack dostal i nějakou opravdovou specialitu, má vedle řadičky nové tlačítko off-road módu. Dostává ho jako vůbec první volkswagen. Použít ho můžete při jízdě z prudkého kopce sjezdovky i silnice. Auto v prudkém klesání samo udržuje rychlost a specificky přenastaví činnost ABS a dalších elektronických podpůrných systémů jízdy.

Sedí se výš

Na silnici se alltrack chová stejně jako ostatní passaty. Že sedíte s celým autem o něco výš přece jen trochu vnímáte. V přímém srovnání s obyčejným silničním kombíkem se projeví možná o fous větší náklony, to vyřešíte přepnutím stavitelných tlumičů do sportovnějšího módů. Kdo raději pohodlí, zvolí komfortní režim.

Volkswagen Passat Alltrack

S turbobenzinovým dvoulitrem TSI jsme stopadesátikilometrovou trasu z Kitzbuhelu do Mnichova, kam VW redakci pozval na první svezení s alltrackem, zvládli s 8,5litrovou spotřebou. Maximálních 155 kW (210 k) z něj dělá nejrychlejší alltrack. Volbou českých zájemců o alltrack ale bude hlavně dvoulitrové TDI. Turbodiesel bude k mání ve dvou výkonových verzích (140 a 170 koní).

Řidič (skoro) zbytečný

S automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a asistentem pro udržování v jízdních pruzích je už dnes z passatu auto, které potřebuje řidiče hlavně jako dozor. Nemusíte šlapat na pedály, stačí nastavit tempomat, který i sám brzdí a zrychluje za předjedoucím autem. A asistent hlídající, aby nepozorný řidič sám nevyjel z pruhu, který i sám točí volantem. Prudké zatáčky nezvládne, ale dlouhé táhlé dálniční oblouky vykrouží. Aby řidič nelelkoval, systém se po několika sekundách vypíná, i tak je to jen krůček k autům, kde je řidič navíc...

Tuhle věc si ale budete určitě vypínat mimo dálnici  – musíte kvůli tomu trochu listovat v obsáhlém menu palubního počítače. Asistent vám totiž do řízení "kecá" pořád. Takže když jedete po klikaté okresce a plynule točíte volant, systém jím najednou cukne, aby auto vyrovnal do směru, který si vypočítal podle bílých čar na silnici. Dá se to přirovnat k tomu, když vám volant trhají z rukou hluboké vyjeté koleje. Je to nepříjemné, může to i vylekat.

Volkswagen Passat Alltrack

Ceny alltracku české zastoupení značky ještě ladí, zatím se mluví o startovací ceně mezi 730 a 740 tisíci za základní provedení s benzinovou jedna osmičkou pod kapotou a poháněnou přední nápravou. K objednání bude po oznámení cen v březnu.

Je to sice jen další verze passatu, ale kdybych si měl jít pro takhle velkého volkswagena s pohonem čtyř kol, vezmu ho raději než tiguana. To malé SUV je sice líbivé, ale už jen pro to, že kufr kombíkového passatu toho spolkne víc (v základní konfiguraci 588 litrů).