Passat s odznakem W8 na klopě

  • 4
Poprvé v šedesátileté historii volkswagenů se pod jejich kapotou objevuje osmiválcový motor. Adept, který má jako první "tu čest", je oblíbený passat. Zástupce střední třídy s čtyřlitrovým osmiválcem tak vyplní prostor mezi menším šestiválcovým agregátem a přicházející luxusní limuzínou phaeton s dvanácti válci. Model se prodává od 1,33 miliónu i na českém trhu.

Dosud nejsilnější i nejluxusnější passat je nabízen výhradně s pohonem všech čtyř kol, což umožňuje optimální přenos síly motoru na vozovku. Čtyřlitrový osmiválec, který konstrukčně připomíná dva propojené čtyřválce, nabízí nejvyšší výkon 202 kilowatt (275 k) a úctyhodný točivý moment 370 Nm při 2750 ot/min.

S tímto srdcem se z konzervativně vyhlížejícího vozu stává opravdový dravec. Limuzína zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, model variant potřebuje k dosažení stejné mety o dvě desetinky více. Trochu pomalejší je přirozeně passat W8 s automatickou převodovkou. Tiptrotic, jak systém automatického řazení u Volkswagenu nazývají, dokáže zrychlit 1,9 tuny vážící vůz za necelých osm sekund. Samozřejmostí takto motorově vybaveného auta je i odpovídající maximální rychlost. Ta je jako u většiny konkurenčních vozů elektronicky omezena na 250 km/h.

Stinnou stránkou solidních jízdních charakteristik je spotřeba. V kombinovaném provozu si totiž nejsilnější passat průměrně řekne o 13,2 litru na 100 kilometrů, což je ještě o 1,4 litru více, než požaduje šestiválec 2,8 l. Při rozhodování, zda vybrat manuální řazení či automat, má potencionální zákazník o jedno dilema méně, neboť obě verze - alespoň jak Volkswagen tvrdí - spotřebují benzínu stejné množství.