Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

  15:18aktualizováno  15:18
Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Toyota Mirai | foto: Toyota

Toyota tak následuje amerického výrobce elektrických vozů Tesla, který ve snaze podpořit rozvoj aut na alternativní pohony v červnu oznámil, že nabídne konkurenci své patenty související s výrobou elektrických vozů. Automobilky po celém světě vyvíjejí elektrická a vodíková auta, aby vyšly vstříc novým požadavkům na omezení emisí.

Může se hodit

Potřebujete nové auto? Chcete si vybírat z nejširší nabídky značek a modelů vozidel na trhu? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

„Jedna automobilová firma sama nemůže vytvořit vodíkovou společnost. To musí být celosvětové úsilí,“ řekl novinářům prezident Toyoty Akio Tojoda.

Vozidla s vodíkovými palivovými články jezdí na elektřinu vyrobenou kombinací vodíku s kyslíkem. Jediným vedlejším produktem je zde voda.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Oznámení Toyoty přichází poté, co automobilka představila svůj vodíkový vůz Mirai na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. Letos hodlá automobilka zahájit prodej těchto vozů v USA a Evropě. V USA má stát 57 500 dolarů (1,3 milionu Kč) a v Evropě 66 000 eur (1,8 milionu Kč). Toyota plánuje letos prodat po celém světě 700 těchto vozů.

Podle analytiků brání širšímu využití vodíkových vozů vysoké náklady a nedostatek tankovacích příležitostí. Se stejnými překážkami se v počátku potýkaly i elektrické vozy.

Fotogalerie

Rozhodnutí Toyoty by mohlo ohrozit její technologický náskok. Automobilový analytik Credit Suisse Masahiro Akita však upozornil, že potřeba rozšířit infrastrukturu pro vodíkové vozy do celého odvětví převažuje nad zápory. „Nemá smysl udržovat si technologický náskok, pokud trh není širší,“ řekl pro Financial Times Akita.

Výrobu vodíkových aut připravuje většina světových automobilek. Mnoho z nich spolupracuje, a sdílejí tak náklady na vývoj technologie. Japonský Nissan, který má alianci s francouzským Renaultem, spolupracuje na výrobě vodíkového vozu s Daimlerem a Fordem a nový vůz pro masový trh plánují do roku 2017. Honda chce vodíkový vůz začít prodávat do dubna 2016 a při vývoji palivových článků nové generace se spojila s automobilkou General Motors.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.