Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Péči před cestou na dovolenou zaslouží nové i starší auto

aktualizováno 
- Pečliví řidiči či všichni ti, kteří v těchto a příštích dnech plánují dlouhou jízdu, určitě nepochybí, když automobil svěří odborné dílně a výslovně objednají prohlídku a přípravu vozu před cestou na dovolenou.
Právem pak mohou očekávat, že odborníci odstraní všechny závady a poruchy, které lze při dlouhé cestě předvídat. »Kdyby pak ale v cizině dosloužily třeba brzdové destičky a řidič ztratil den s drahou opravou, měl by po návratu v servisu žádat náhradu,« pokračuje Petr Svoboda. Jaroslav Myslík, technik velkého plzeňského autoservisu, soudí, že pro majitele moderního auta nemá smysl přem ýšlet o tom, jaké náhradní díly na cestu přibalit. »Vůz připravený na dlouhou jízdu ve značkovém servisu pravděpodobně obstojí. A jestli nešťastně vypoví službu, tak s ním s opravář-amatér bez patřičné techniky stejně nic nesvede,« uvádí Myslík. Ani výbava zmíněného prověřeného a dobře připraveného auta pro cestu na dovolenou nemusí být o mnoho širší, než při běžném cestování v průběhu roku. Rozšířit by se měla především o náplně do ostřikovačů a o čistící prostředky na špinavá okna a světlomety. K uplatění může dojít i sprej proti úniku vzduchu z píchlých pneumatik. Místo se snad najde rovněž pro klínové řemeny. U poruchovějšího auta by na cestách kromě zmíněného vybavení a také bohatšího nářadí neměly chybět rezervní zapalovací svíčky, cívka, nejméně jeden (nejdelší) kabel ke svíčkám, motorový olej. U starších vozů určitě prospěje předdovolenková návštěva servisu s preventivní prohlídkou. Ale kdo chce vsadit na svépomoc,ten by měl začít od kontroly stavu a nahuštění pneumatik, hladiny motorového oleje, chladící a brzdové kapaliny i napnutí a stavu klínových řemenů. Vhodné je prověřit a případně vyměnit gumové lišty stíračů. »Dál je vhodné zjistit, zda bezchybně fungují všechna světla, směrovky, kontrolky a podobně. Pozornost zaslouží stav akum ulátoru včetně svorek,« radí autor několika motoristických knih a bývalý automobilový závodník Dalibor Janek z Prahy. »Dál doporučuji umýt motor a snáz tak zjistit, zda nesákne nějaké potrubí, není prošoupaný kabílek, uvolněný šroubek či načaté těsnění. Na brzdách by měl řidič-amatér svépomocí měnit maximálně brzdové destičky, prohlédnout však může brzdové vedení a hadičky. Sebemenší náznak úniku kapaliny je signálem k odbornému zásahu. Pod vozem pak pozor hlavně na výfuk,« připomíná Janek.


Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Ignorování blokového čištění přijde draho, za odtah dáte až čtyři tisíce

Na čištění komunikací v Praze-Vršovicích upozorňují přenosné dopravní značky....

Stále více majitelů aut v Praze zapomíná přeparkovat své vozidlo při blokovém čištění komunikace. Z informací Technické...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Najdete na iDNES.cz