Péči před cestou na dovolenou zaslouží nové i starší auto

- Pečliví řidiči či všichni ti, kteří v těchto a příštích dnech plánují dlouhou jízdu, určitě nepochybí, když automobil svěří odborné dílně a výslovně objednají prohlídku a přípravu vozu před cestou na dovolenou.
Právem pak mohou očekávat, že odborníci odstraní všechny závady a poruchy, které lze při dlouhé cestě předvídat. »Kdyby pak ale v cizině dosloužily třeba brzdové destičky a řidič ztratil den s drahou opravou, měl by po návratu v servisu žádat náhradu,« pokračuje Petr Svoboda. Jaroslav Myslík, technik velkého plzeňského autoservisu, soudí, že pro majitele moderního auta nemá smysl přem ýšlet o tom, jaké náhradní díly na cestu přibalit. »Vůz připravený na dlouhou jízdu ve značkovém servisu pravděpodobně obstojí. A jestli nešťastně vypoví službu, tak s ním s opravář-amatér bez patřičné techniky stejně nic nesvede,« uvádí Myslík. Ani výbava zmíněného prověřeného a dobře připraveného auta pro cestu na dovolenou nemusí být o mnoho širší, než při běžném cestování v průběhu roku. Rozšířit by se měla především o náplně do ostřikovačů a o čistící prostředky na špinavá okna a světlomety. K uplatění může dojít i sprej proti úniku vzduchu z píchlých pneumatik. Místo se snad najde rovněž pro klínové řemeny. U poruchovějšího auta by na cestách kromě zmíněného vybavení a také bohatšího nářadí neměly chybět rezervní zapalovací svíčky, cívka, nejméně jeden (nejdelší) kabel ke svíčkám, motorový olej. U starších vozů určitě prospěje předdovolenková návštěva servisu s preventivní prohlídkou. Ale kdo chce vsadit na svépomoc,ten by měl začít od kontroly stavu a nahuštění pneumatik, hladiny motorového oleje, chladící a brzdové kapaliny i napnutí a stavu klínových řemenů. Vhodné je prověřit a případně vyměnit gumové lišty stíračů. »Dál je vhodné zjistit, zda bezchybně fungují všechna světla, směrovky, kontrolky a podobně. Pozornost zaslouží stav akum ulátoru včetně svorek,« radí autor několika motoristických knih a bývalý automobilový závodník Dalibor Janek z Prahy. »Dál doporučuji umýt motor a snáz tak zjistit, zda nesákne nějaké potrubí, není prošoupaný kabílek, uvolněný šroubek či načaté těsnění. Na brzdách by měl řidič-amatér svépomocí měnit maximálně brzdové destičky, prohlédnout však může brzdové vedení a hadičky. Sebemenší náznak úniku kapaliny je signálem k odbornému zásahu. Pod vozem pak pozor hlavně na výfuk,« připomíná Janek.