Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pentagon: Řidiči už nejsou potřeba

  12:22aktualizováno  12:22
Mezníkem technologického vývoje se možná stane závod Grand Challenge (Velká výzva), který se o víkendu konal v americkém státě Nevada. Trasu dlouhou 212 kilometrů, která vedla přes drsnou Mohavskou poušť, totiž absolvovala auta bez jediného lidského příkazu, píše agentura AP.

Vítězný Toueareg Stanley - Vítězný VW Toueareg Stanley. | foto: Volkswagen

Vozidla řízená důmyslným robotizovaným softwarem dala vědcům naději, že možná už v nepříliš vzdálené budoucnosti se vojenské operace obejdou bez vojáků.

Není tedy divu, že akci, v níž šlo o dva miliony dolarů, sponzorovalo americké ministerstvo obrany.  Na start závodu se postavilo 23 vozidel, které namísto řidiče ovládaly počítače.

Jako první projel cílem modifikovaný volkswagen jménem Stanley hájící barvy Stanfordské univerzity. Svého největšího soupeře, červeného hummera nazvaného H1ghlander překonal již na 164. kilometru. Prý díky technické závadě hummera.

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

Auto, které jezdí bez řidiče

Přečtěte si o VW Touareg Stanley ...VÍCE

Další projel cílem humvee zvaný Sandstorm (Písečná bouře) z Carnegie Mellon University. Čtvrtý skončil Ford Escape Hybrid, možná i proto, že jeho tvůrci, studenti z louisianské Metarie, přišli následkem nedávného hurikánu Katrina při přípravách o celý týden - a někteří také o své domovy.

V sázce byly dva miliony dolarů, které Pentagon slíbil v rámci svého výzkumného obranného projektu DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) tvůrcům nejrychlejšího robotizovaného vozidla. Vítěz musel překonat náročnou trasu pod deset hodin; Stanley to dokázal zhruba za sedm a půl hodiny.

Každé ze soutěžících aut doprovázeli po celou dobu technici DARPy ze země i ze vzduchu, aby zabránili podvádění. V pravidlech závodu je totiž řečeno, že auta musí dojet do cíle bez zásahu lidské ruky. Pořadatelé autům cestu samozřejmě co nejvíce ztížili. Na trase tak autům postavili umělé překážky. Lahůdkou byly tunely, ve kterých počítače závodních speciálů nezachytily signál GPS, potřebný k navigaci.

VÍCE FOTOGRAFIÍ

Pentagon si od závodu slibuje, že podpoří zájem o vývoj robotů, které bude možné nasazovat do bojových operací. A to bez nutnosti dálkového ovládání. Grand Challenge spadá do projektu, na jehož konci je rok 2015, kdy má mít americká armáda třetinu pozemních vozidel bez lidské posádky.

Loňský první ročník závodu dopadl fiaskem, stupně vítězů nakonec zůstaly neobsazené ...VÍCE

Autoři: , ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.