Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Perana Z-One: italský unikát s americkým srdcem a africkými kořeny

  15:00aktualizováno  15:00
Doby velkých karosářů, ke kterým si zákazník dovezl auto s tím, že chce něco jinačího, než má soused, už jsou minulostí. K několika málo přežívajícím patří Zagato, který se na autosalonu v Ženevě pochlubil stylovým kupé.

Autosalon Ženeva 2009

Převléknutí auta podle vlastního gusta je možné i dnes, musíte ale mít spoustu peněz. A kdo už je má, povětšinou mu nepřebývá vkusu a raději než k automobilovému sochaři zamíří do tuningové firmy. Pár mohykánů ale zůstává, třeba milánské Zagato.

Legendární karosárna si k 90. narozeninám nadělila nové stylové dvoumístné kupé. Se stavbou unikátní Perany Z-One s motorem schovaným v dlouhatánském čumáku a pohonem zadních kol pomáhala jihoafrická společnost Perana Performance Group, která dostala na starost stavbu ocelového rámu auta a podvozku. Designér Zagata Nori Harada navrhl karoserii vyrobenou ze skelných vláken.

Zagato Perana Z-One

Kupé 4,4 metru dlouhé a 1 195 kilogramů lehké pohání vidlicový osmiválec z Chevroletu Corvette. V 6,2litrovém motoru je schovaných 440 koní (328 kW) a 583 Nm. Další míry jsou: 1 924 mm šířky, 1 233 výšky a 2 540 rozvoru, rozchod předních kol je 1 627 a zadních o 57 mm méně. Vepředu jsou pneumatiky 275/35 ZR18, zadní mají rozměr 345/30 ZR 19.

S motorem bude spolupracovat šestistupňová manuální převodovka. Jízdní vlastnosti bude tříbit samosvorný diferenciál a ideální rozložení hmotností mezi nápravy 50:50. Tvůrci se chlubí, že řidiči bude do řízení mluvit minimum elektroniky.

Z nuly na stovku prý Perana Z-One vystřelí pod čtyři sekundy a maximálku ještě ani pořádně neozkoušeli. Na stošedesátce je prý pod 10 sekund a ze stovky zastaví na 38 metrech.

Zagato Perana Z-One si dělá ambice na výrobu; ročně jich vznikne tisíc. K objednání by mělo být od letošního července. Cenu prozatím karosárna neprozradila, mluví se ale o ceně pod 50 tisíci eur bez daní.

zagato

Milánskou designérskou a projekční kancelář založil Ugo Zagato na konci první světové války. Snažil se uplatnit principy stavby letadel při konstruování aut.

Auta od Zagata byla vyhlášená dokonalou aerodynamikou, mezi jeho první zákazníky patřila Lancia, Fiat a Alfa Romeo. Hlavním zaklínadlem jeho konstruktérů bylo snižování hmotnosti. Zagato se také angažoval ve stavbě závodních speciálů.

Po druhé světové válce u něj šilo také Maserati, Ferrari i Aston Martin. Vznikly také prototypy pro Ford, Jaguar, Volvo, Rolls-Royce a další.

Mezi nejvýraznější kousky posledních dvaceti let designované Zagatem patří Alfa Romeo SZ, Lancia Hyena nebo Diatto Ottovu'. Firmu dnes vede vnuk Uga Zagata Andrea.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.