Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pes v autě patří za mříž nebo do boxu

aktualizováno 
Víte, jak byste měli správně přepravovat zvíře v autě? Poradíme vám, aby cestování bylo bezpečné a také v souladu se zákonem. Za špatnou přepravu psa sice nehrozí trestné body, zato můžete dostat až dvoutisícovou pokutu.

Pes by neměl nikdy sedět na předním sedadle. I kdybyste jej připoutali, může mu ublížit airbag | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Psík balancující pod zadním sklem, sedící na klíně spolujezdce, štěňátko pobíhající na sedačkách uvnitř vozu nebo na zadním sedadle polehávající kokršpaněl. I takhle může vypadat přeprava psa.

Ani jeden z těchto způsobů není správný. Volný pes uvnitř auta může při prudkém zabrzdění zranit sebe i členy posádky.

Existuje však několik možností, jak jeho přepravu udělat bezpečnější.

Za síť, mříž nebo do boxu

Nejsnazší to mají majitelé automobilů kategorie kombi. Ti mohou dát psa do zavazadlového prostoru, který je oddělený pevnou mřížovou přepážkou, případně sítí.

První varianta je samozřejmě dražší. Například do Škody Fabia stojí pevná mříž včetně práce devatenáct tisíc korun.

Na pořízení sítě, která splní stejný účel, stačí tisícikoruna. Chce to však hledat mezi univerzálními výrobky.

Značková síť například pro Peugeot 307 SW stojí 3885 korun.

"Při přepravě psa v kufru kombíku je potřeba myslet na to, že tam nesmí být žádné volně položené věci, které by ho mohly zranit.

Všechno musí být pevně uchyceno a pes by měl mít dost místa, aby si mohl lehnout,“ radí cvičitelka psů Jaroslava Eisertová.

Další možností je vozit psa v přepravním boxu. Ty se dají koupit pevné plastové nebo levnější látkové, které se hodí hlavně pro menší psy a kočky.

Jejich cena by neměla přesáhnout dva tisíce korun. Na větší psí plemena pak počítejte s boxem, za který můžete utratit pět i více tisíc.

"Když to nejde v kufru, je nejlepší ho vozit za sedadly, případně na zadním sedadle. Tam je ještě lepší box přichytit bezpečnostním pásem,“ doporučuje veterinář Jiří Zajíček.

Přepravka by určitě neměla být vpředu na místě spolujezdce, kde může explodovat airbag.

"Pokud si na cestování v boxu pejsek zvykne odmalička, má ho jako boudu, takže je jakoby ve svém. Samozřejmě je potřeba zvolit správný rozměr. S tím poradí prodejce,“ dodává Jaroslava Eisertová.

Pásy pro psy

Stejně jako lidé, tak i psi mohou mít bezpečností pás. Jde o speciální popruh, který se připne k běžnému bezpečnostnímu pásu v autě. Jeho cena se v závislosti na velikosti psa pohybuje od 150 až po 650 korun.

Zvíře pak může sedět či ležet na zadním sedadle, aniž hrozí, že při krizovém brzdění bude létat uvnitř vozu. Podobný účel splní i síť, která se snadno natáhne za sedadla řidiče a spolujezdce.

Pes se tak může pohybovat pouze na zadním sedadle, kde nikoho neohrozí. Na síť opět stačí pár stokorun.

Poslední možností je závěsné ochranné lůžko na zadní sedadlo, které je nejlepší v kombinaci právě se sítí.

Díky ní a lůžku z nepromokavého a odolného materiálu nehrozí, že by pes znečistil sedadla, může v něm spát, a zároveň se nedostane k řidiči. Dvousedadlové závěsné lůžko se prodává za 850, jednosedadlové za 600 korun.

Co na to zákon?

Za chybnou přepravu zvířete sice nehrozí trestné boby, ale zato citelná pokuta, která může dosáhnout až výše 2000 korun.

Řidič totiž podle zákona musí zajistit jak bezpečnost převáženého zvířete, tak i to, aby při jízdě neohrožovalo řidiče a další osoby. Ale nikde už není vysvětleno, jak má správná přeprava zvířete vypadat.

"Policisté žádný jednotný návod, jak mají posuzovat situace, kdy v autě někdo veze psa nebo kočku, nemají.

Záleží na konkrétní situaci,“ říká Rostislav Plachý z policejního prezidia, podle něhož bývají problémy spíše s menšími psy, kteří mají pohyb uvnitř auta snazší.

"Vím o nehodách, kdy se malý psík snažil dostat k páníčkovi na klín a nedopadlo to dobře. Majitelé velkých psů jsou při jejich přepravě ukázněnější a mají je nějak zabezpečené. Většinou je mají v zavazadlovém prostoru za sítí nebo mříží,“ dodává Plachý.

Například zástupce vedoucího rakovnického dopravního inspektorátu Ladislav Heller problémy v přepravě psů nevidí.

"Nevybavuji si, že bychom za to někdy někoho pokutovali. Lidé na to dost myslí. Větší psy mají za mříží nebo sítí.

Menší pak převáží pod nohama spolujezdce, který ohlídá, aby se pes nepohyboval po celém autě.“

Postup však může být okres od okresu jiný.

"Pokud má řidič za to, že bezpečnost zvířete zajistil, ale přesto mu chce policista uložit pokutu, měl by odmítnout projednání věci na místě a trvat na jejím řešení ve správním řízení,“ radí právník Tomáš Beran.

"V něm bude mít možnost uvést argumenty, které by rozporovaly stanovisko policisty.“

Pomůcky k převážení psa v autě
Existuje několik způsobů, jak správně převážet psa. Mezi nejlevnější varianty patří bezpečnostní popruh, který se dá koupit i za 150 korun. Ti, kdo psa převážejí častěji, však udělají nejlépe, když ho budou vozit v přepravním boxu. Pro psa je nejvhodnější, když si na něj zvykne už jako štěně. Při cestování ho považuje za vlastní prostor, kde se cítí jako v domácím prostředí.

Bezpečnostní autopás
Pes v autě
Popruhy pro psy se prodávají v různých velikostech. Dají se přichytit za běžný bezpečnostní pás, proto se hodí do všech automobilů. Pes může v popruhu sedět i ležet. Některé typy lze použít i jako vodítko. Pás pro psa se dá koupit za 150 až 650 korun.

Síť
Pes v autě
Dají se koupit sítě za zadní i přední sedadla. Síť za zadní sedadla se hodí do vozů kombi, a nahrazuje tak dražší pevnou mřížovou přepážku. Neoriginální sítě pořídíte do 500 korun. Originální sítě pro konkrétní automobily se prodávají i za více než 3000 korun.

Přepravní box
Pes v autě
Prodávají se pevné plastové boxy i přepravky z pevných látkových materiálů. Nabízejí se velikosti pro všechny rasy. Ceny boxů se pohybují od pár stokorun pro nejmenší psy až po tisícové částky pro ty největší. Variantou pro větší psy mohou být i přepravní klece, které jsou ve srovnání s plastovými boxy přibližně o třetinu levnější.

Ochranné lůžko
Pes v autě
Kromě toho, že omezí pohyb psa v automobilu, slouží i jako ochrana sedadla před ušpiněním. Je vyrobeno z pevných nepromokavých materiálů. Ve spojení se sítí za přední sedadla je velmi dobrou ochranou psa i posádky. Dvousedadlové závěsné lůžko se prodává za 850, jednosedadlové za 600 korun.

Mříž za zadními sedadly
Pes v autě
Hodí se pro vozy kategorie kombi. Živnostníci si při pořízení vozu s přepážkou mohou odečíst devatenáctiprocentní daň z ceny auta. Mříž si mohou koupit i řidiči, kteří auto používají jen k soukromým účelům. Cena se liší podle jednotlivých vozů, ale obvykle se pohybuje okolo dvaceti tisíc korun.


Autoři:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.