Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pešek: dirigent auta sluchem nerozezná

  9:56aktualizováno  9:56
Je světově uznávaným dirigentem, a uznání by nakonec zasloužil i za počet kilometrů, které ujel se svými vozy. Bylo jich přes dva miliony. V současné době jezdí Libor Pešek s patnáct let starým Land Roverem 110.
Kdy jste začínal s řízením a jaké bylo vaše první auto?

Na dnešní poměry jsem začínal řídit docela pozdě, až když mi bylo sedmadvacet. Prvním autem byla Tatra 12, kterou jsem koupil za tři tisíce. I další auta byla z druhé ruky - Renault 4, Opel Kapitan. První nové auto jsem si koupil až v roce 1969 během svého angažmá v Holandsku. Byl to šestiválcový Ford Capri. Když tak na něj vzpomínám, myslím si, že měl vůbec nejzajímavější motor ze všech aut, s jakými jsem kdy jezdil.

Vy si asi potrpíte na silné motory, nebo se mýlím?

No, to je pravda. Ford Mustang, který následoval pak, byl osmiválec, potom jsem dvanáct let jezdil s Range Roverem a teď mám Land Rover s osmiválcovým dieselem o objemu přes šest litrů.

Využíváte síly těchto motorů k rychlé jízdě?

Bývaly doby, kdy jsem opravdu na volných silnicích jezdil od 160 kilometrů výše, jenže to bylo v době, kdy ještě nebyl zdaleka takový provoz, a také dokonce i u nás se mohlo mimo obce jezdit neomezenou rychlostí. Dnes už jezdím jinak, a nejen proto, že tohle mé současné auto rychleji než nějakých sto třicet až sto čtyřicet kilometrů za hodinu nejede.

Pro vás mají zvuky, a tedy i zvuk motoru asi jiný význam než pro ostatní smrtelníky. Vybíral jste si auta i podle toho, jak se ozývá jejich motor?

No, určitě to svou váhu mělo a má. Když jsem byl mladší, tak jsem skutečně dost dobře dokázal typ auta poznat jen podle zvuku. A přiznám se, že auto, jehož zvuk se mi nelíbí, bych si nekoupil. Tak třeba obyčejné diesely rád nemám pro ten jejich protivný zvuk Karle, Karle, Karle. Ovšem můj osmiválec má úplně jiný.

Najel jste dva miliony kilometrů, což je dávka, kterou zpravidla vydatně oslavují i profesionální řidiči. Bylo to bez nehod?

Bohužel ne. Měl jsem dvě nehody a zvláště ta druhá pro mne mohla mít dosti neblahé následky. Jel jsem v Praze kolem ruské ambasády a autobus vyjíždějící ze zastávky mi dával znamení, že ho mohu předjet. Já se na to bohužel spolehl. Jenže tam se v ten okamžik přiřítil kluk na motorce a přelétl mi přes auto. Byl docela dlouho v nemocnici a mně hrozil soud. Naštěstí se motocyklista nakonec vyléčil a k soudu jsem nemusel díky tomu, že se prezidentem stal Husák a následovala plošná amnestie.

LIBOR PEŠEK: Má v autě pravostranné řízení a kvůli němu musel žádat na úřadech o výjimku.
Kam nejčastěji jezdíte autem?


V posledních desetiletích zpravidla pracovně do Británie, odkud jsem si také Land Rover přivezl. Pro zajímavost - mám v něm pravostranné řízení a kvůli tomu jsem si musel žádat na úřadech o výjimku. Jenže jezdím už čím dál méně, spíše teď lítám. Přece jen těch sedmnáct set kilometrů je už pro mne docela únavných.

Posloucháte v autě hudbu?

Ne, můj motor je tak hlučný, že přitom by se nic poslouchat nedalo. Spíše leckdy uvažuji o špuntech do uší.

Projel jste takřka celou zeměkouli. Jsou země, kde se vám řídí lépe a kde hůře?

Velmi rád řídím například v Itálii. Řidiči tam jezdí rychle, ale přitom inteligentně. Dobré pro ježdění autem jsou také Spojené státy, dříve to platilo i o Německu, ale provoz tam už příliš zhoustl.
Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.