Crashtest Hyundai ix35

Crashtest Hyundai ix35 | foto: EuroNCAP

Pět bezpečných hvězd od EuroNCAP i pro citroën, který si zatím nekoupíme

  • 2
Citroën C4, Honda CR-Z, Hyundai ix35 a Suzuki Swift, čtveřice novinek, která prošla úspěšně nezávislými crashtesty. Všechny si vedly v crashtestech na pět hvězdiček. Ochranu posádky zvládají skvěle, v dalších disciplínách se ale hodnocení liší.

V nové várce crashtestů otestovaly nezávislé laboratoře dvě novinky, které se začaly prodávat nedávno a další dvě, které se do autoprodejen teprve těší.

Na nejlepší pětihvězdičkové ocenění dosáhl nový hyundai, citroën, suzuki a honda i podle nové, přísnější metodiky hodnocení bezpečnosti. Dospělou posádku ochrání novinky jedné evropské a tří asijských značek na výbornou. Pouze Citroën C4 ztrácel při zadním nárazu za slabší ochranu krční páteře. Velmi dobré hodnocení mají novinky také za ochranu dětí. V ní je nejlepší v Nošovicích vyráběný Hyundai ix35.

Crashtesty EuroNCAP srpen 2010

Citroën C4 1.6 HDI
celkové hodnocení: 5 stelle
ochrana dospělých: 90%
ochrana dětí: 85%
ochrana chodců: 43%
bezpečnostní výbava: 97%

Honda CR-Z 1,5 hybrid
celkové hodnocení: 5 stelle
ochrana dospělých: 93%
ochrana dětí: 80%
ochrana chodců: 71%
bezpečnostní výbava: 86%

Hyundai ix35 2,0 CRDi
celkové hodnocení: 5 stelle
ochrana dospělých: 90%
ochrana dětí: 88%
ochrana chodců: 54%
bezpečnostní výbava: 71%

Suzuki Swift 1,2 GL
celkové hodnocení: 5 stelle
ochrana dospělých: 94%
ochrana dětí: 82%
ochrana chodců: 62%
bezpečnostní výbava: 71%

Hondy chodce neloví

Rozdíly zaznamenali technici v ochraně chodců. Velmi dobré hodnocení si odváží hybridní sportovní kupé Honda CR-Z. Při střetu s chodcem ublíží z celé čtveřice aut nejméně. EuroNCAP zmiňuje, že hondy si v disciplíně ochrany chodců vedou obecně velmi dobře.

Naopak francouzská novinka, která teprve čeká na premiéru - naplánovaná je na pařížský autosalon na říjen a kromě fotek crashtestované C4 je známo jen pár fotek - v této disciplíně zklamala.

Reputaci z "chodecké" disciplíny si Citroën C4 napravil v poslední, teprve krátce hodnocené kategorii, aktivních bezpečnostních systémů. "S výsledkem 97 % v kategorii asistenčních systémů jde dokonce o nejlepší hodnocení ze všech kompaktních hatchbacků," říká tisková mluvčí českého zastoupení francouzské automobilky Martina Bedrnové.

V počtu elektronických hlídačů a dalších bezpečnostních udělátek nechává C4 další testované vozy za sebou. A to i přesto, že stabilizační systém ESP, který mají ostatní tři hodnocené modely ve standardní výbavě, bude v některých zemích do C4 za příplatek. C4 má zase narozdíl od ostatních jako jediný omezovač rychlosti. "Řidič si může nastavit až 5 rychlostí a snadno je přepínat při změně povolené rychlosti, se kterou se může na trase setkat," vysvětluje Bedrnová.

Stále tvrdší

EuroNCAP upozorňuje výrobce, že se budou muset snažit ještě víc, aby dosáhli na dobré výsledky v jejích crashtestech. Od října se mají totiž opět zpřísňovat kritéria. Hodnotit se budou nové technologie přispívající k bezpečnosti a větší váha se bude přikládat bezpečnostním prvkům, které jsou v základní výbavě vozu.

V chystaném hodnocení EuroNCAP Advanced, o kterém se více dozvíme na autosalonu v Paříži, by mohl sbírat body navíc třeba Citroën C4, který má ultrazvukový systém sledování mrtvého úhlu. "Informuje řidiče o přítomnosti vozu v mrtvých úhlech kolem vozu. Využívá k tomu oranžové diody umístěné v rohu zpětných zrcátek," popisuje Martina Bedrnová. Další specialitou je služba Citroën eTouch. "Majitel vozu má k dispozici celou řadu služeb jako je lokalizované nouzové a asistenční volání, které je v některých zemích k dispozici zdarma 24 hodin denně za pomoci zabudované SIM karty. Tato služba zajistí v případě nehody nebo poruchy přesné určení polohy vozu a rychlý zásah záchranných složek," říká zástupce Citroënu ČR.

Kupujete fiestu? Berte až červencovou

Ford Fiesta v americkém provedení sedan si vedl na výbornou v amerických crashtestech IIHS, které jsou obdobou evropského EuroNCAP. V nejčerstvějších nárazových testech, ve kterých projde auto i zkouškou ochrany při převrácení vozu, dostal malý ford maximální bodové ohodnocení. Výborně prošla fiesta předním, zadním i bočním crashtestem. Ke skvělému výsledku přispěl i stabilizační systém v základní výbavě.

Crashtest Ford Fiesta

Ojetou americkou fiestu ale neshánějte. Výborné vysvědčení dostal malý ford v provedené, které je výrobě až od letošního června, kdy se do výroby dostaly modifikace zpevňující karoserii. Konstruktéři jimi zmenšili nebezpečí otevření dveří při extra silných bočních nárazech.