Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

  14:23aktualizováno  14:23
Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský reprezentant Peter Olah. Je už šestnáct let designérem koncernu Volkswagen, kde pracoval na automobilech Volkswagen, Audi, Lamborghini a hlavně Škoda.

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah | foto: Škoda

Podle Olaha lze změny v designu klasických aut očekávat už s rozvojem elektromobilů a autonomních vozů. „Elektrický pohon ruší potřebu motoru a prostoru pro něj, protože může být přímo v nápravách. Může tedy zmizet klasické rozložení motor-kabina-zavazadlový prostor,“ řekl Olah. Autonomní jízda, která už se ve světě zkouší, umožní dělat za jízdy úplně jiné věci než řízení. Auto se stane obytným prostorem a může se tedy i v interiéru výrazně proměnit.

Další věc, která může podle Olaha ovlivnit podobu automobilů, je sdílená jízda. „Hrozí, že lidé začnou ztrácet citový vztah k autům - když ho sdílím, už není úplně moje a je mi tedy trošku jedno, jak vypadá. Lidé mohou auta přestat vnímat jako symbolickou hodnotu nebo vyjádření svého charakteru. Budeme si muset jako designéři dávat pozor, aby se auta nestala v budoucnosti anonymními, ale abychom stále dokázali zařídit, že po nich budou lidé dále toužit jako po produktech,“ říká.

Slovenský automobilový designér Peter Olah

Slovenský automobilový designér Peter Olah

Dnes je pro čtyřicetiletého Slováka jeho práce splněným dětským snem. Do aut byl zapálený i jeho otec a pokud by tehdy bylo možné tento obor studovat, byl by prý určitě automobilovým designérem. Autům se věnoval celý život a svého syna k nim vedl.

Jako obor se automobilový design začal studovat na vysokých školách až v 80. letech minulého století. „Původně byli automobiloví designéři prostě konstruktéři. První auta, ikonická Porsche 911 nebo některé modely Ferrari, navrhli esteticky nadaní konstruktéři,“ připomíná Olah. I při jeho prvním nástupu do Škody Auto ještě tým tvořili s konstruktérem třeba sochaři nebo grafici.

Slovenský autodesignér Peter Olah je stálicí studia Škody Auto.

Slovenský autodesignér Peter Olah je stálicí studia Škody Auto.

Design zažívá v posledních letech boom. Ale zatímco tvůrci nábytku, skla či oděvů jsou často celebritami, ti, kdo navrhují podobu automobilů, jsou skryti. „Automobil netvoří jeden designér, dnes jsou to týmy designérů ve spolupráci s počítačovými modeláři, konstruktéry. Navrhnout automobil není jako navrhnout novou židli, PET lahev, vázu. Auto jeden designér na dnešní úrovni navrhnout nezvládne,“ vysvětluje Olah.

Sám vystudoval průmyslový design a začal studovat interiérovou architekturu. S návrhy designu aut obesílal soutěže, díky jedné získal první stáž v Mladé Boleslavi ještě za studií. Věnoval se i grafickému designu a sklu. „Všechny ty věci tvoří můj komplexní zásah do designu a jedna od druhé mi pomáhá si odpočinout,“ říká designér, který navrhl například i trofej pro vítěze Tour de France.

Fotogalerie

Olahovi se příliš nelíbí nostalgie po desetiletí starých vozech, kdy designéři měli více volnou ruku a automobily navrhovali jako umělecká díla a svoji prezentaci. „Dnes se snažíme vytvořit komplexní produkt,“ říká. Do práce automobilového designéra dnes podle něj daleko více promlouvají nároky na bezpečnost, ekonomika a konstrukce auta. „Pojišťovny třeba velmi tlačí na to, aby se při případné havárii zničily jen určité části, aby se daly nahradit. Ne všechno, co si vysníme, je dovolené,“ popisuje práci designéra. Důležitý aspekt, který se do jeho tvorby otiskuje, je podle něj i dosažitelnost auta pro zákazníka - automobil dnes chce mít každý.

I z některých zmíněných důvodů se automobily začaly do velké míry unifikovat. „Myslím však, že teď je už znovu vidět, že se každá z automobilových značek snaží odlišit se od ostatních a dát autu charakter. Co znamená krása, je v dnešní době velmi individuální, platí to stejně jako pro kterýkoli jiný designový objekt,“ říká Olah.

Svět si v úterý připomíná 80. narozeniny jednoho z nejslavnějších automobilových designérů Giorgetta Giugiara. Čtěte více zde.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Najdete na iDNES.cz