Petice proti plzeňské gigafactory na baterky do elektroaut sbírá podpisy

  20:00
Petici proti plánované stavbě továrny na výrobu baterií do elektroaut na letišti Líně, tzv. gigafactory, předali krajskému úřadu v Plzni tři místní politici, kteří protestní akci zorganizovali a jsou členy uskupení Plzeň v srdci. Za necelé tři týdny nasbírali 8 200 podpisů Plzeňanů, obyvatel okolních obcí i dalších měst ČR.
Volkswagen plánuje postavit v následujících letech několik gigatováren na baterky pro elektromobily. Mustrem má být fabrika v Salzgitteru, jejíž stavba začala před několika týdny.

Volkswagen plánuje postavit v následujících letech několik gigatováren na baterky pro elektromobily. Mustrem má být fabrika v Salzgitteru, jejíž stavba začala před několika týdny. | foto: Reuters

Petice má název „Zastavení výstavby gigafaktory na letišti Líně a za zachování letecké záchranné služby (LZS). „Gigafaktory s ‚k‘ je slovní hříčka, v níž je schovaná továrna i faktory, jimiž ovlivní své okolí,“ vysvětluje jeden z iniciátorů Michal Chalupný. Její odpůrci ji nepovažují za sofistikovanou výrobu, ale za montovnu se 4 500 zaměstnanci.

Plzeňský kraj zbrojí na boj o fabriku na baterky VW. Potřebuje pomoc státu

Podpisy pod petici začali sbírat hned poté, co vláda 27. července schválila výstavbu strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně (SPP) na ploše 400 hektarů záložního armádního letiště. Jeho hlavním majitelem je ministerstvo obrany, které by pozemky převedlo na Plzeňský kraj.

Vedení kraje projekt gigafactory podporuje, proti jsou okolní obce, aerokluby a piloti z Líní. Stěžují si hlavně na nedostatečnou informovanost a zbrklou přípravu. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) má do 31. srpna vládě říct, zda armáda letiště potřebuje.

Výstavba obří továrny v Líních vzbudila v Plzeňském kraji rozpory

„Není to (petice) konfrontační krok, nejde o žádný politický just. Bereme to jako informaci pro krajské zastupitele a hejtmana a jejich rozhodování. Chceme ukázat, že mezi lidmi je takový názor, který je vyjádřený těmi podpisy. Na webových stránkách elektronických petic je vidět, odkud signatáři jsou, je to hlavně Plzeň a okolí. Ale jsou tam lidé z celé republiky, protože se nechtějí smířit s tím, že letiště zmizí,“ uvedl Chalupný. Ostatní regiony podle něj letiště rozvíjejí a v Plzni by se nesmyslně likvidovalo.

Evropa na baterky: gigatovárny, kam se podíváte. Dočká se i Česko?

„Pořád doufáme, že koncem srpna zvítězí zdravý rozum a pak se projekt zastaví. Pokud ne, jsme připraveni začít sbírat podpisy pro referendum ke zrušení projektu, což nám připadá jako jediný způsob, jak ho zastavit,“ řekl Chalupný. Podpisy pod petici budou iniciátoři sbírat do doby, než bude definitivně jasno, zda se letiště v Líních bude bourat.

„Zbořit jde všechno strašně rychle, ale buduje se to velmi dlouho. Letiště, které je tady desítky let, funguje posledních 30 let pro leteckou záchrannou službu. A my máme velké štěstí, že u nás létá armáda v režimu 24 hodin sedm dní po celý rok – v zimě, v létě, za bouřky, sněžení, mlhy. A může sednout kdekoliv na dálnici, na Šumavě a zachrání člověka, jemuž jde o každou minutu. A armáda ty minuty výrazně spoří,“ řekl další iniciátor Václav Šimánek, ředitel plzeňské fakultní nemocnice.

Podle něj je LZS velkým bonusem pro celý region a je nutné, aby byla zachovaná. „Nebořme něco, co 30 let funguje velice dobře. Je to obrovský hazard s lidskými životy,“ dodal.

Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti

Podle Šimánka je o projektu malá informovanost a jestliže se za dva tři týdny nasbírá 8 000 podpisů, tak je nutné těmto lidem naslouchat. „My jsme dnes přinesli názor občanů tohoto regionu. Říkáme: pojďme o tom diskutovat, pojďme si to vysvětlit a pojďme hledat nějaké řešení, které bude příznivé hlavně pro občany Plzně a Plzeňského kraje,“ uvedl.

Podle dalšího z iniciátorů Pavla Kotase by se mělo město orientovat spíše na výzkum a inovace, montoven už má dost. „Další velké montovny typu gigafactory tu budou generovat gigaubytovny. A my už jsme řekli dost. Chceme o projektu vědět víc, nikdo o něm nekomunikoval s obcemi ani s občany, jichž se nejvíc dotkne. Ať se příprava projektu zastaví a otevře se debata ve veřejném prostoru,“ řekl. Podle Kotase je to zásadní investice v lokalitě, která ovlivní ekologii, dopravu, zdroje vody, zaměstnanost, letiště a LZS.

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Podle Chalupného byla příprava SPP zbrklá, bez veřejné diskuze. „Vláda to rychle schválila a dokonce se objevují informace, že do konce roku má být zlikvidována přistávací dráha,“ dodal.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...