Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pětimetrová motokára vystřelí pana ředitele na stovku za pět sekund

aktualizováno 
Pokud chcete poklimbávat na zadním sedadle pod novinami, není Maserati Quattroporte nic pro vás. Pořídit si k němu řidiče je stejně "chytré" jako najmout manželce gigola. Symfonii pro motor a výfuk skládal pro nejnovější a nejostřejší verzi Sport GT S génius.

Stejně si myslím, že ho mají u ostatních automobilek schované někde v koutě pod plachtou a v sobotu ráno konstruktéři od konkurence závidí v okreskách za fabrikou, jak se dá postavit auto, které se do kategorie "limuzína pro pana ředitele" zařazuje fakt omylem...

Označení GT S znamená, že má sportovnější (tvrdší a snížený) podvozek a deset koní navíc oproti doposud vrcholové verzi S. Od obyčejného quattroporte se liší jen detaily. Světla mají tmavý podklad a mříž chladiče dostala černé žebrování. Dvacetipalcové ráfky mají originální design, vytvořený jen pro tohle nejsportovnější čtyřdveřové maserati. Až se svezete, pochopíte, že má čtvery dveře jen proto, aby se mohlo jmenovat quattroporte (italsky "čtvery dveře").

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu nových
a ojetých automobilů www.automodul.cz

Sedadla jsou čalouněná kombinací kůže a alcantary, sportovní říz přidávají karbonové doplňky. Virtuos schovaný v dlouhém čumáku má osm válců, jejich objem se z 4,2 litru standardní verze zvětšil pro verze S a Sport GT S na 4,7 litru. Motoráři vytrénovali jeho 440 koní v pořádně ostré stádo. Na stovku rozjede skoro dvoutunovou limuzínu za 5,1 sekundy.

Bestie modré krve

Majestátní tvary chápou italští designéři jinak než zbytek světa. Ostatní limuzíny vypadají vedle quattroporte možná uhlazeně, ale určitě nudně. Maserati je dravé, šťavnaté, nezaměnitelné. Má aristokratický ostrý nos a velký zadek, celé hraje svaly, ale nepůsobí lacině. Charizma z něj skoro odkapává.

Ceníku možná chybí položky typu adaptivní tempomat, jenže když přesednete třeba z Lexusu LS do quattroporte, je to jako byste vyměnili playstation za motokáru.

A proč připlácet deset tisíc za verzi Sport GT S? Protože má na středovém panelu malý čudlík s nápisem SPORT. Zdá se to malicherné, ale až ten změněný zvuk výfuku uslyšíte, propadnete mu také.

Motor původem od Ferrari má úžasný hlas v každém režimu, jenže když to tlačítko zmáčkněte, stane něco neskutečného. Při každém prošlápnutí plynu se z výfuku ozve ohromující burácení a za okny v ulici poskakují květináče.

Nejzásadnější čertovina, kvůli které se tohle quattroporte všem líbí, spočívá v klapce ve výfukovém potrubí. Ta může pustit výfukové plyny buď delší - tišší - cestou a nebo přidat na dramatičnosti a hnát je "zkratkou", samozřejmě za příslušného zvukového doprovodu.

Právě tahle specialita udělá chuligána i z distingovaného gentlemana za volantem. Takže si ani nevšimne, že do středového panelu je vetknutá stejná navigace, kterou má soused v plebejském citroënu. Miniaturní tlačítka audia a navigace dokážete bezpečně ovládat, jen když neřídíte, a tak budete stejně nejradši poslouchat motor. I když audiosoustava od BOSE hraje jinak skvěle.

O přenos 490 newtonmetrů na zadní kola se stará šestistupňový automat od ZF. Když jedete dovádět, můžete řadit velkými pádly pod volantem sami. Při podřazení nezapomene elektronika na parádní meziplyn; poslouchá vaše povely a bleskurychle je plní.

Základní hodnota spotřeby je patnáct litrů, počítejte ale s číslem jakkoliv vyšším, klidně začínajícím trojkou. Cesta do práce přes město vás vyjde klidně na tisícovku.

Dálnice je nuda

Žádná okreska není pro tenhle čtyřdveřový závoďák dost klikatá. Na dálnici se rozjede na 285kilometrovou rychlost, ale je to nuda, držet volant jen rovně.

Quattroporte je neskutečně obratné. Tahle pětimetrová limuzína není určená jen pro dálniční sprinty jako všechny ostatní ředitelské expresy, je to hračka do zatáček. Jako by se vám auto pod rukama smrsklo a místo dvou tun rozložených do pěti metrů délky mělo všechny tyhle míry poloviční.

Řízení je superpřesné a úžasně citlivé, závodníkům přijde, že jde moc zlehka, na přesnost to ale nemá vliv. Dokonale cítíte, co se mezi koly a asfaltkou děje. Brzdy jsou nastavené závodnicky. Musíte jít "do plných" a pak povolovat. Jsou dobře dávkovatelné a brzdí opravdu "na fleku", s neskutečnou samozřejmostí.

Pracoviště řidiče nezkresluje rychlost, jak to dělají obvykle velké koráby silnic. Čelní sklo máte blízko obličeje a dolů zkosená přístrojovka vás "vtahuje" do děje. Řítíte se silničkou lemovanou topoly a zdá se vám, že sedíte na kapotě.

Ocelový podvozek nabroušené verze Sport GT S, který o něco zmenšil světlou výšku, funguje mnohem lépe než vzduchový, který za příplatek pořídíte do krotších quattroporte. Auto je na ocelových pružinách o dost tvrdší než obyčejnější provedení, ale všimnete si toho jen na pražské dlažbě. Na okresce tenhle závoďák v obleku neztrácí jistotu a projeví se "subaru efekt" - čím rychleji jedete, tím je pohodlnější a podvozek jistější. Quattroporte "na oceli" je zároveň přesnější a mrštnější v zatáčkách.

Sportování v obleku

Kdo bájí o sportovním svezení v sedmičkovém BMW nebo v Audi A8, neví, o čem mluví. Maserati Quattroporte sice má jen dvoustránkový ceník, ve kterém chybí infrakamera a elektricky ovládaná opěrka pro nohy pana ředitele vpravo vzadu, hlavně má ale závodnickou duši a srdce. A to prosím měří přes pět metrů a vyhřívané a odvětrávané sedačky, které vám namasírují ztuhlou páteř, do něj pořídíte taky.

Maserati Quattroporte S v číslech
délka x šířka x výška x rozvor 5 097 mm x 1 895 mm x
1 423 mm x 3 064 mm
objem kufru/nádrže (l) 450/90
hmotnost suchá/pohotovostní. (kg) 1 880/1 990
motor zážehový atmosferický
osmiválec V8 90°
objem (ccm) 4 691
max. výkon (kW/k) 323/440 při 7 000 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 490 při 4 750 ot./min
maximální rychlost (km/h) 285
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,1
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 15,7
cena 114 724 eur bez DPH





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.