Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PětistovKA od Fordu: musíme si pomáhat

aktualizováno 
Nové KÁčko je na centimetr stejně dlouhé jako to staré, má také jen tři dveře a chce být především lamačem holčičích srdcí. Tím veškerá podobnost s pamětníkem 90. let, kterým se u Fordu říkalo New Edge, končí. Nový Ford Ka vyrazí na české silnice po Novém roce, cena je zatím tajná.

Káčko je typickým dítkem moderní automobilové doby. Doby, která hlavně šetří náklady a vytváří spojenectví. Malá dvojčata z fabriky v polských Tichách se jmenují Fiat 500 a Ford KA. Je jen na vás, zda máte raději kulaté logo a světla fiatu, anebo "kinetické" křivky fordu. Jochen Tueting, který měl vývoj malé fordí novinky na starosti, přiznává, že až 80 % dílů mají stejných.

Ford Ka

Ford Ka je o rok a pár měsíců mladší než pětistovka, jak jezdí, jsme vyzkoušeli na pozvání Fordu ve Španělsku.

Pereme na devadesát

Káčko je holčičí auto se vším všudy, jízda ale bude bavit i pány kluky. Jochen Tueting vypráví, že když ho vyvíjeli, vzali několik řidiček na cestu kolem Evropy právě s vývojovými verzemi malého fordu a jeho nejbližšími konkurenty a nechali si radit.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

A pozor! Vývojář ještě překvapivě prozrazuje, že Ford jako hlavního konkurenta pro svůj malý model nevidí Fiat 500. "Nemá to být stylovka, ale běžný masový model," říká. Možná vás k novému fordíku ještě naláká to, že k jeho vůbec prvním řidičkám patřila Olga Kurylenko, což je nová kamarádka Jamese nula-nula-sedm Bonda.

Ford Ka a Olga Kurylenko, nová kamarádka agenta 007

Ford Ka a Olga Kurylenko, nová kamarádka agenta 007

Ka vychází z Fiatu Panda, dvacítka konstruktérů Fordu ho vyvíjela přímo v Turíně od roku 2005 po boku Italů pracujících na pětistovce. Káčko má typické fordovské linky, kterým říkají kinetický design, což znamená velká protáhlá světla a prolisy, kam se podíváš.

Jeho předchůdce, představený před dávnými dvanácti lety, definoval převratný New Edge styl, kterým designéři Fordu tehdy převrátili svět aut naruby. Nové káčko je umírněnější, vypadá tak trochu jako fiesta "vypraná na devadesát".

Ford Ka

Novinka je zvenku sice miniaturní, uvnitř ale dvojice cestujících rozhodně nestrádá. Na hlavu máte víc místa než ve sbratřeném fiátku, který je o 2 centimetry nižší. I pro ostatní konce těla je místa dost. Když si stopětasedmdesáticentimetrový řidič sedne do druhé řady za sebe, tak to přežije vcelku bez úhony. Obklopují ho snad bez výjimky tvrdé plasty. Všechny do jednoho ale mají moc hezkou povrchovou úpravu.

Fiatí bonbonovité sedačky bez výraznějšího tvarování nahradili konstruktéři Fordu sportovněji profilovanými, které drží tělo lépe. Po nastoupení máte pocit, že sedíte výš, než byste chtěli, Jochen Tueting z vývojového týmu ale říká, že zákazníci to tak chtějí, máte tak lepší výhled ven.

Děkovat může káčko svému dárci orgánů za specificky tvarovaný středový tunel spojený s přístrojovou deskou, na kterém na vyvýšeném místě trůní řadicí páka. Je tak skvěle při ruce. Řazení jednotlivých stupňů výhradně pětistupňových převodovek by mohlo mít méně gumový chod, jinak je ale přesné.

Ford Ka

O automatu ani o dalších motorech u Fordu neuvažují. Zatím není na obzoru ani sportovní verze ST, případně kabriolet, který se u káčka, co jede do důchodu, jmenoval Streetka. Dodejme ještě, že Italové ostré pětistovky pojmenované Abarth už představili a kabriolet chystají.

Nejvíc chyb "nasekali" u Fordu při práci na kufru. Už jen dostat se do něj je pro zlost. Ani když je auto odemčené, neotevřete ho bez toho, abyste použili klíč. Buď musíte zmáčknout speciální knoflík "centrálu", nebo u chudších verzí bez centrálního odemykání musíte použít klíč tak, jak jste zvyklí.

Kufr samotný má základní objem solidních 224 litrů (Fiat 500: 185 l), při nakládání nedělního nákupu vás ale nepotěší vysokánská hrana tvořená nárazníkem.

A poznámka na závěr: Najít hloupější místo pro spínač vyhřívání sedaček než na vnějším rohu plastového obložení základny sedáku už asi konstruktéři najít nemohli. Když si ho náhodou při nastupování všimnete, skoro jistě ho při řízení nenahmatáte.

Dobré řízení

Staré káčko mělo kromě ikonických tvarů, které ani dnes, po 12 letech, nevypadají vůbec špatně, nečekaně sportovního ducha. Styl, jakým projíždělo zatáčky, přirovnávají znalci k motokáře. To nové káčko je mnohem vyklidněnější. Blíže obyčejnému uživateli - rozuměj uživatelce, která vyznává jiné řidičské disciplíny než jízdu na limitu.

Ford Ka

Sbratřený Fiat 500 působí na kráterech českých silnic bezradně. Ford Ka jsme bohužel ozkoušeli prozatím jen na dokonale vyžehlených asfaltových kobercích, na kterých si počínal suverénně. 

Hlavní technickou novinkou, kterou si ford oproti sbratřeným fiatům polepšil, je stabilizátor na zadní nápravě. Jiné jsou také tlumiče a pružiny a s nimi i nastavení stabilizačního systému ESP.

Na první svezení se zdá káčko o něco tvrdší než fiátek. Na české silnice to tedy asi moc nebude, ale možná nás fordí novinka v české realitě příjemně překvapí. Zdá se také, že se naklání míň než Fiat 500. 

Řízení se zdá mnohem lepší než u malého fiátku. O kdovíjaké komunikatovnosti se sice mluvit nedá, je ale vcelku přesné a řízení nepřipomíná kormidlování. Kromě přenastavení posilovače řízení a odstranění funkce city, která v pandě a 500 pomáhá při parkování, také upravili podvozkáři káčka geometrii předních kol. Jediný výraznější neduh je ten, že se kola moc nechtějí vracet do přímého směru.

Berte benziňák

Na výběr máte mezi dvěma motory. Benzinovou jedna-dvojkou a naftovou jedna-trojkou, oba dodává Fiat, ale Ford si je pojmenoval po svém.

Sluší se dodat, že turbodiesel označený Duratorq TDCi je vůbec první motorem pijícím naftu pod kapotou fordu pojmenovaného Ka. Ford předpokládá, že většina prodaných káček ale bude tankovat benzin. Oba motory mají emise CO2 pod 120 g/km, které bude zanedlouho vyžadovat EU.

Benzinový motor začíná pořádně dýchat tam, kde naftový končí. V praxi to znamená to, že turbodiesel táhne od nějakých patnácti set otáček do tří tisíc (nad nějaké 3,3 tisíce otáček už nemá smysl ho vytáčet), benzin si nejvíc libuje kolem 4 tisíc. Benziňák má sympatický projev, když se nerozpakujete vyhnat ručku otáčkoměru k číslům větším než tři, táhne osmiventilový motor velmi srdnatě.

Auto si při dovádění po klikaticích silniček kopcovité Ibizy řeklo o 5,1 litru nafty a 6,8 litru benzinu. Tabulkové spotřeby mají být 5,1 l/100 km pro benzin a 4,2 litru pro naftu, předpokládají ale také "tabulkové" zacházení s plynovým pedálem.

Ford Ka

Malý ford je dobře odhlučněný, benziňák má při vytáčení hezký řízný zvuk, nafťák typicky drnčí, ale ne moc. Na místě spolujezdce je motor slyšet víc, než když sedíte za volantem, což ale není u aut s motorem napříč nic neobvyklého.

Konstruktéři nového káčka si dělají ambice na čtyři bezpečné hvězdičky z crashtestů EuroNCAP. Jochen Tueting z vývojového týmu to vysvětluje tím, že je to momentálně standard u malých aut. Dostat se na pět hvězd, které má Fiat 500, by prý vyžadovalo hlavně bohatší základní bezpečnostní výbavu. "Kterou si ovšem může zákazník přikoupit," dodává Tueting. Což v praxi znamená i to, že na rozdíl od sedmi airbagů (lichý chrání kolena řidiče), které má v základní výbavičce pětistovka, dostane káčko pouze dva čelní a zbytek bude za příplatek (kolenní pravděpodobně nebude k mání vůbec).

Ford Ka v číslech
motor 1,2 Duratec 1,3 Duratorq TDCi
zdvihový objem (ccm) 1242 1248
počet válců/ventilů 4/8 4/16
max. výkon (kW/k) 51/69 55/75
max. krouticí moment (Nm) 102 145
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 6,3/4,4/5,1 5,2/3,7/4,2
max. rychlost (km/h) 159 161
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,1 13,1
délka x šířka x výška x rozvor (mm)      3 620 x 1 658 x 1 505 x 2 300
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l)     35/224-710
pohotovostní/celková hmotnost (kg)  940-1 055/1 320-1 415
rozměr pneumatik 175/65 R14





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.