Káčko je typickým dítkem moderní automobilové doby. Doby, která hlavně šetří náklady a vytváří spojenectví. Malá dvojčata z fabriky v polských Tichách se jmenují Fiat 500 a Ford KA. Je jen na vás, zda máte raději kulaté logo a světla fiatu, anebo "kinetické" křivky fordu. Jochen Tueting, který měl vývoj malé fordí novinky na starosti, přiznává, že až 80 % dílů mají stejných.
Ford Ka je o rok a pár měsíců mladší než pětistovka, jak jezdí, jsme vyzkoušeli na pozvání Fordu ve Španělsku.
Pereme na devadesát
Káčko je holčičí auto se vším všudy, jízda ale bude bavit i pány kluky. Jochen Tueting vypráví, že když ho vyvíjeli, vzali několik řidiček na cestu kolem Evropy právě s vývojovými verzemi malého fordu a jeho nejbližšími konkurenty a nechali si radit.
Může se hoditNové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz |
A pozor! Vývojář ještě překvapivě prozrazuje, že Ford jako hlavního konkurenta pro svůj malý model nevidí Fiat 500. "Nemá to být stylovka, ale běžný masový model," říká. Možná vás k novému fordíku ještě naláká to, že k jeho vůbec prvním řidičkám patřila Olga Kurylenko, což je nová kamarádka Jamese nula-nula-sedm Bonda.
Ka vychází z Fiatu Panda, dvacítka konstruktérů Fordu ho vyvíjela přímo v Turíně od roku 2005 po boku Italů pracujících na pětistovce. Káčko má typické fordovské linky, kterým říkají kinetický design, což znamená velká protáhlá světla a prolisy, kam se podíváš.
Jeho předchůdce, představený před dávnými dvanácti lety, definoval převratný New Edge styl, kterým designéři Fordu tehdy převrátili svět aut naruby. Nové káčko je umírněnější, vypadá tak trochu jako fiesta "vypraná na devadesát".
Novinka je zvenku sice miniaturní, uvnitř ale dvojice cestujících rozhodně nestrádá. Na hlavu máte víc místa než ve sbratřeném fiátku, který je o 2 centimetry nižší. I pro ostatní konce těla je místa dost. Když si stopětasedmdesáticentimetrový řidič sedne do druhé řady za sebe, tak to přežije vcelku bez úhony. Obklopují ho snad bez výjimky tvrdé plasty. Všechny do jednoho ale mají moc hezkou povrchovou úpravu.
Fiatí bonbonovité sedačky bez výraznějšího tvarování nahradili konstruktéři Fordu sportovněji profilovanými, které drží tělo lépe. Po nastoupení máte pocit, že sedíte výš, než byste chtěli, Jochen Tueting z vývojového týmu ale říká, že zákazníci to tak chtějí, máte tak lepší výhled ven.
Děkovat může káčko svému dárci orgánů za specificky tvarovaný středový tunel spojený s přístrojovou deskou, na kterém na vyvýšeném místě trůní řadicí páka. Je tak skvěle při ruce. Řazení jednotlivých stupňů výhradně pětistupňových převodovek by mohlo mít méně gumový chod, jinak je ale přesné.
O automatu ani o dalších motorech u Fordu neuvažují. Zatím není na obzoru ani sportovní verze ST, případně kabriolet, který se u káčka, co jede do důchodu, jmenoval Streetka. Dodejme ještě, že Italové ostré pětistovky pojmenované Abarth už představili a kabriolet chystají.
Nejvíc chyb "nasekali" u Fordu při práci na kufru. Už jen dostat se do něj je pro zlost. Ani když je auto odemčené, neotevřete ho bez toho, abyste použili klíč. Buď musíte zmáčknout speciální knoflík "centrálu", nebo u chudších verzí bez centrálního odemykání musíte použít klíč tak, jak jste zvyklí.
Kufr samotný má základní objem solidních 224 litrů (Fiat 500: 185 l), při nakládání nedělního nákupu vás ale nepotěší vysokánská hrana tvořená nárazníkem.
A poznámka na závěr: Najít hloupější místo pro spínač vyhřívání sedaček než na vnějším rohu plastového obložení základny sedáku už asi konstruktéři najít nemohli. Když si ho náhodou při nastupování všimnete, skoro jistě ho při řízení nenahmatáte.
Dobré řízení
Staré káčko mělo kromě ikonických tvarů, které ani dnes, po 12 letech, nevypadají vůbec špatně, nečekaně sportovního ducha. Styl, jakým projíždělo zatáčky, přirovnávají znalci k motokáře. To nové káčko je mnohem vyklidněnější. Blíže obyčejnému uživateli - rozuměj uživatelce, která vyznává jiné řidičské disciplíny než jízdu na limitu.
Sbratřený Fiat 500 působí na kráterech českých silnic bezradně. Ford Ka jsme bohužel ozkoušeli prozatím jen na dokonale vyžehlených asfaltových kobercích, na kterých si počínal suverénně.
Hlavní technickou novinkou, kterou si ford oproti sbratřeným fiatům polepšil, je stabilizátor na zadní nápravě. Jiné jsou také tlumiče a pružiny a s nimi i nastavení stabilizačního systému ESP.
Na první svezení se zdá káčko o něco tvrdší než fiátek. Na české silnice to tedy asi moc nebude, ale možná nás fordí novinka v české realitě příjemně překvapí. Zdá se také, že se naklání míň než Fiat 500.
Řízení se zdá mnohem lepší než u malého fiátku. O kdovíjaké komunikatovnosti se sice mluvit nedá, je ale vcelku přesné a řízení nepřipomíná kormidlování. Kromě přenastavení posilovače řízení a odstranění funkce city, která v pandě a 500 pomáhá při parkování, také upravili podvozkáři káčka geometrii předních kol. Jediný výraznější neduh je ten, že se kola moc nechtějí vracet do přímého směru.
Berte benziňák
Na výběr máte mezi dvěma motory. Benzinovou jedna-dvojkou a naftovou jedna-trojkou, oba dodává Fiat, ale Ford si je pojmenoval po svém.
Sluší se dodat, že turbodiesel označený Duratorq TDCi je vůbec první motorem pijícím naftu pod kapotou fordu pojmenovaného Ka. Ford předpokládá, že většina prodaných káček ale bude tankovat benzin. Oba motory mají emise CO2 pod 120 g/km, které bude zanedlouho vyžadovat EU.
Benzinový motor začíná pořádně dýchat tam, kde naftový končí. V praxi to znamená to, že turbodiesel táhne od nějakých patnácti set otáček do tří tisíc (nad nějaké 3,3 tisíce otáček už nemá smysl ho vytáčet), benzin si nejvíc libuje kolem 4 tisíc. Benziňák má sympatický projev, když se nerozpakujete vyhnat ručku otáčkoměru k číslům větším než tři, táhne osmiventilový motor velmi srdnatě.
Auto si při dovádění po klikaticích silniček kopcovité Ibizy řeklo o 5,1 litru nafty a 6,8 litru benzinu. Tabulkové spotřeby mají být 5,1 l/100 km pro benzin a 4,2 litru pro naftu, předpokládají ale také "tabulkové" zacházení s plynovým pedálem.
Malý ford je dobře odhlučněný, benziňák má při vytáčení hezký řízný zvuk, nafťák typicky drnčí, ale ne moc. Na místě spolujezdce je motor slyšet víc, než když sedíte za volantem, což ale není u aut s motorem napříč nic neobvyklého.
Konstruktéři nového káčka si dělají ambice na čtyři bezpečné hvězdičky z crashtestů EuroNCAP. Jochen Tueting z vývojového týmu to vysvětluje tím, že je to momentálně standard u malých aut. Dostat se na pět hvězd, které má Fiat 500, by prý vyžadovalo hlavně bohatší základní bezpečnostní výbavu. "Kterou si ovšem může zákazník přikoupit," dodává Tueting. Což v praxi znamená i to, že na rozdíl od sedmi airbagů (lichý chrání kolena řidiče), které má v základní výbavičce pětistovka, dostane káčko pouze dva čelní a zbytek bude za příplatek (kolenní pravděpodobně nebude k mání vůbec).
Ford Ka v číslech | ||
motor | 1,2 Duratec | 1,3 Duratorq TDCi |
zdvihový objem (ccm) | 1242 | 1248 |
počet válců/ventilů | 4/8 | 4/16 |
max. výkon (kW/k) | 51/69 | 55/75 |
max. krouticí moment (Nm) | 102 | 145 |
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) | 6,3/4,4/5,1 | 5,2/3,7/4,2 |
max. rychlost (km/h) | 159 | 161 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 13,1 | 13,1 |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 3 620 x 1 658 x 1 505 x 2 300 | |
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) | 35/224-710 | |
pohotovostní/celková hmotnost (kg) | 940-1 055/1 320-1 415 | |
rozměr pneumatik | 175/65 R14 |