Fiat 500L

Fiat 500L | foto: Fiat

Pětistovka XXL se představuje: minifiat pro pět, ale i sedm

  • 25
Italská automobilka uveřejnila první oficiální fotky a informace o novém modelu, který doplní nabídku malinké fešácké pětistovky. Fiat 500 dostane na autosalonu v Ženevě většího sourozence, kterého můžeme chápat jako MPV verzi úspěšného modelu.

Však taky na slavnou pětistovku svým jménem odkazuje, do označení za číslovku, která je pro fiatáře magická, přidává písmeno L jako large (anglicky velký).

Fiatologové už označení 500 L z minulosti znají. Vozila ho verze původní pětistovky, která v roce 1968 dostala verzi 500 L, která se lišila od základní luxusním interiérem, to L tehdy znamenalo "Lusso" (italsky luxus).

Původně se o novém malém rodinném modelu mluvilo jako o Fiatu Ellezero nebo taky L0, nakonec je to tedy 500L.

Premiéra nové velké pětistovky je naplánovaná na autosalon do Ženevy, který startuje začátkem března. Italské miniretro tak ke třídveřovému hatchbacku a kabrioletu s plátěnou stahovací střechou přidává praktickou verzi, která by mohla uspokojit i méně prostorově náročné rodiny. Přímým konkurentem italské novinky je třeba Renault Modus, Citroën C3 Picasso anebo chystaný Ford B-Max, který bude mít v Ženevě premiéru hned naproti pětistovce. Na ženevském výstavišti Palexpo jsou stánky Fordu a Fiatu tradičně naproti sobě.

Ford B-Max

Ford B-MAX dostane zajímavou konstrukci bočních dveří se středovými sloupky integrovanými přímo do samotných dveří, to slibuje skvělé nastupování. Pod kapotou představí také nový zážehový agregát 1,0 EcoBoost. Prodej odstartuje v druhé polovině roku 2012.

Stojí za pozornost, že klasický Fiat 500 má dvojče právě v nabídce Fordu, je jím model Ka. Nový B-Max, který je nástupcem v Česku veleúspěšného modelu Fusion, s novým 500L nic společného nemá.

Novodobá multipla

Ikonický fiat tak dostává do party jakousi novodobou multiplu. Ne tu extravagantní šestimístnou, na kterou jedni nedají dopustit a druzí ji mají za nejošklivější auto všech dob. Ale na tu původní, z padesátých let (premiéra v roce 1956 na autosalonu v Bruselu, vyráběla se třináct let a vzniklo jich přes 240 tisíc), která na 3,5 metrech délky odvezla šest Italů.

Fiat Multipla (1955)

Fiat 600 Multipla

Nové miniMPV dorazí ve dvou verzích s rozdílnými rozvory. Na tom kratším bude stát pětimístné provedení dlouhé 415 centimetrů, o deset čísel delší bude sedmimístná verze. Šířka auta je 178 cm a výška 166. Podle nepotvrzených informací stojí na platformě nového Fiatu Panda, kterou z velké části přebírá od předchozí pandy a 500.

Pro začátek dostane Fiat 500L do nabídky pětïci motorů: tři benzinové a dva naftové. Benziňáky budou dvou a čtyřválcové (dvouválec twinair 85 koní a čtyřválec se 77 a 105 koňmi), naftový Multijet 1,3 litru nabídne 75 a 95 koní.

Fiat 500L

Fiat 500L v nabídce nahradí malé hranaté MPV Idea, které bylo jedním velkým propadákem. Dnes už ho Fiat nabízí snad jen v domovské Itálii.

Prodeje v Evropě se rozběhnou v posledním čtvrtletí letoška, nejdřív bude muset bývalá fabrika Zastavy v srbském Kragujevaci nasytit italský trh, ročně chtějí vyrábět 100 tisíc vozů. Fiat 500L také zamíří na americký trh, kde má podle plánů vedení značky konečně pořádně rozběhnout prodeje, když se to klasické pětistovce nedaří. Olivier Francois, šéf značky v lednu prozradil, že prodej v USA začne v roce 2013.