Pagani Zonda Cinque | foto: Pagani

Pětkrát a dost! Pagani Zonda Cinque

  • 8
Auta značky Pagani patří k tomu nejvzácnějšímu, co můžeme na silnicích potkat. Zonda Cinque je ale ještě o kus dál. Kolik jich vznikne, prozrazuje už samotné jméno. Cinque totiž znamená italsky pět.

Jeho původ je v okruhovém speciálu Zonda R, který se původně vůbec neměl dostat mezi obyčejná auta do běžného provozu. Horacio Pagani a jeho tým se ale rozhodli tenhle supersport zhomologovat i pro běžné ježdění, pokud se tak dá o jízdě třistapadesátkou mluvit.

Přesvědčil ho o tom dealer Pagani z Hongkongu, jehož klientům je obyčejná zonda asi málo...

Za zády dvoučlenné posádky burácí 7,3litrový motor od Mercedesu, který u AMG vyšlechtili na 678 koní a 780 newtonmetrů kroutícího momentu. Při dovádění na okruhu čekejte boční zrychlení až 1,45 G.

Oproti Zondě F zhubla verze cinque na 1 210 kilo, na stovku vystřelí za 3,4 sekundy, na dvoustovce je za 9,6 sekund a ručka tachometru se podívá k třistapadesátce.

Nový "tryskosport" využívá u Paganiho vůbec poprvé sekvenční šestistupňovou převodovku. Řadí se buď páčkami pod volantem, nebo pákou na místě, kde jsme zvyklí.

Cinque rozeznáte od obyčejné zondy podle červené linky, která půlí celé auto, navíc jsou na střeše speciální nádechy, které přivádějí vzduch pro chlazení zadních brzd. Inženýři přes aerodynamiku přemodelovali přední nárazník, nový tvar má také křídlo na zádi.

Samozřejmostí je plochá podlaha šlechtící aerodynamiku, při třístovce tlačí nejzuřivější zondu k zemi 750 kilo.

Celá karoserie je postavená výhradně z uhlíkových vláken, najdeme je ale také na rámu, volantu, sedačkách...

Materiálovým odborníkům byl ale obyčejný uhlík málo, použili speciální, vylepšený titanem. Tento materiál, vyvinutý speciálně pro Pagani, najdeme na zondách od příštího roku.

Nechybí čtyřbodové pásy. Dvacetipalcová kola se přimontovávají jedinou maticí, vpředu obouvají salámy rozměru 255/35, vzadu jsou 335/30.

Šestipístkové třmeny se zahryzávají do karbokeramických kotoučů brzd o průměru 380 milimetrů. Ze stovky zabrzdí na nulu za 2,1 sekundy, z dvoustovky to trvá 4,3 sekundy.

Pokud už není na zaslání objednávky do Modeny pozdě, čekejte, že po vás budou žádat pořádně kulatou sumičku: rovný milion euro. Bez daně, samozřejmě. Prý je ale celá série rozprodaná. V Hongkongu se mají na co těšit...


Témata: Mercedes-Benz, Pagani