Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu, říká otec slavného auta

  13:23aktualizováno  19:49
Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička vedl v 80. letech projekt vývoje modelu Škody Favorit. V přímém přenosu exkluzivní přednášky na iDNES.cz líčil, jak se vůz zrodil, provedl automobilku změnou režimu a přivedl ji pod křídla koncernu Volkswagen.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Přednášku Petra Hrdličky o vývoji Škody Favorit jste mohli sledovat exkluzivně na iDNES.cz od 17:30 hodin.

Petr Hrdlička dostal projekt v roce 1983. Než se rozběhly práce, uběhly další měsíce. Celá vývojová oddělení musel Hrdlička sám vytvořit. Na samotný vývoj celého vozu měl jeho tým, který si sám složil, v podstatě 365 dní. 

Mohlo by Vás zajímat

Škodu Favorit už vám nenabídneme. Ostatní modely škodovek však ano. Vyberte si ze stovek nabídek právě této značky na Automodul.cz.

AZNP Mladá Boleslav představilo model Favorit v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, když měla Škodovka postaveno ani ne dvě stě aut, autosalonová premiéra byla následující rok na lednovém autosalonu v Amsterodamu, prodávat se začal právě před pětadvaceti lety, v roce 1988.

Zásluhou Hrdličky má favorit kabát šitý ve věhlasném italském designérském studiu Bertone (přečtěte si, jak se hledal designér pro favorita).

Jeho zásluhou se podařilo v šibeničním termínu v Mladé Boleslavi vyvinout auto, které ve své době nemělo v zemích východního bloku srovnání. Favorit však tehdy uměl být dobrým konkurentem i "západním" vozům, vždyť s jeho konstrukcí pomáhalo vývojářům z Česany i Porsche.

Fotogalerie

Favorit vlastně zachránil Škodovku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu. Petr Hrdlička při své přednášce vzpomínal, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. "Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami favoritu," popisuje Hrdlička. "Myslím, že právě favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky," prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek favorita byl opravdu součástí dokumentace.

"Jde o detailní a zasvěcený pohled na vývoj vozu i rozjezd jeho sériové výroby," uvedl Vítězslav Kodym ze Škody Auto, která přednášku zorganizovala ve svém muzeu v Mladé Boleslavi.

"Auto muselo splnit 4 650 předpisů, aby mohlo dostat povolení vyrazit na silnice," vzpomíná Hrdlička. Při vývoji cestoval vývojový tým po automobilkách a výrobnách dodavatelů po celém světě. Viděli výrobu u Nissanu, PSA a dalších výrobců komponent ve Francii, Itálii a Německu.





Nejčtenější

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.