Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otec Favorita Hrdlička: Vyznamenání je cenou pro všechny konstruktéry

aktualizováno  12:17
Bývalý konstruktér automobilky Škoda Petr Hrdlička byl 28. října vyznamenán prezidentem republiky. „Je to cena pro všechny konstruktéry českého autoprůmyslu,“ vzkázal v diskuzním pořadu Rozstřel. Hrdlička je považován za otce Škody Favorit a za strůjce pozdějšího úspěchu české automobilky. Favorit totiž vznikl v krátkém čase a zaujal koncern Volkswagen.

Český autoprůmysl zcela jasně před víc než třiceti lety nastartovala Škoda Favorit. Fakt, že automobilka dovedla moderní vůz s koncepcí vše vpředu vyvinout v extrémně krátkém časovém úseku a v podmínkách plánovaného hospodářství, zaujal samotný koncern Volkswagen, který pak krátce po revoluci Škodu koupil. 

Favorit však pomohl nastartovat i řadu dodavatelských firem českého autoprůmyslu, pro výrobu dílů na Favorita musely často nakoupit nové stroje či licence v zahraničí, a tak krátce po revoluci firmy tyto kontakty využily a mohly zaujmout zahraniční investory. Analýzu „Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit“ čtěte zde.

Vývoj Škody Favorit měl na starosti Petr Hrdlička, konstruktér, který v podstatě stojí za renesancí českého automobilového průmyslu. Zaslouženě tedy za svůj přínos získal od prezidenta republiky Miloše Zemana státní vyznamenání.

„Vnímám to jako jako ocenění všem konstruktérům v českém autoprůmyslu. Musím poděkovat za to, že vyznamenání dostávají také lidé, kteří se angažují v průmyslu, je to snad poprvé. Existuje spousta lidí, která by si to zasloužila přinejmenším stejně jako já, mimo jiné je to například konstruktér kolejových vozidel Petr Hron,“ jmenoval v Rozstřelu Hrdlička.

Auta a vášeň pro ně mají u Hrdličků už po generace v krvi. „Když se mě zeptali ještě jako šestiletého, měl jsem jasno, co jsem chtěl dělat. Řekl jsem, že bych chtěl jezdit v náklaďáku a přitom si hrát s autíčky,“ směje se Hrdlička s tím, že odmalička miluje auta a jeho cesta byla jasná. 

Otec konstruktéra Favoritu, Karel Hrdlička, stál ve 30. letech 20. století za snahami o reorganizaci českého autoprůmyslu. Z Škodovky tehdy udělal moderní a progresivní automobilku. Stál za vznikem oblíbeného typu Škoda Popular, pod jeho vedením zamířily do výroby vozy Škoda Superb (1934), Škoda Rapid (1935) a Škoda Favorit (1936).

„Když ale přivedli fabriku na vrchol, přišla okupace a všechno se zničilo. Dvě světové války v kariéře nás obou sehrály velkou roli,“ uvedl oceněný konstruktér v diskuzním pořadu Rozstřel.

Po válce odmítl Karel Hrdlička vstoupit do KSČ a o nástupu do vedoucích funkcí tedy nemohla být řeč. „Po druhé světové válce tatínkovi nabízeli členství ve straně, ten to odmítl, takže už ho nevzali zpět do práce, přestože mu v roce 1945 nebylo ještě šedesát let. Tatínek se poté živil technickými překlady, uměl francouzsky, německy,...“ vzpomíná Hrdlička.

Škodovka dvacet let nic nedělala

Určitá image „rebela“ pak provázela i jeho syna Petra Hrdličku, který směl kvůli postojům otce pouze do učení. Postupně však vzdělání získal, vystudoval ČVUT a nakonec se zapojil do prací v tehdejším Ústavu pro vývoj motorových vozidel (ÚVMV). Právě tady ho v roce 1982 oslovila delegace, která hledala konstruktéra pro nový vůz.

„Škodovku jsme kritizovali, co všechno dělá špatně. Opravdu mě mrzelo, že dvacet let nedělali nic a pořád vyráběli to samé. Když za mnou potom přišli a řekli, abych to vzal, tak to nemůžete zatáhnout ocas mezi nohy a vykašlat se na to. Byla to obrovská výzva. Kdy se vám podaří, abyste si mohli udělat auto podle svých snů?“ popsal Hrdlička v Rozstřelu.

U Favorita byl vývoj velmi rychlý a hrálo se o čas. „Všechno se muselo povést napoprvé, protože na předělání nebyl čas,“ popisoval Hrdlička tlak, který v souvislosti se vznikem Favoritu panoval, a uvedl, jak takový vývoj vypadal. Bojovat přitom musel i se zkostnatělým přístupem v automobilce. 

„Kliková hřídel vypadala po sto tisících kilometrech jako brambora. Tak jsme ji do Favoritu udělali kalenou. Vodní pumpa tekla, tak jsme udělali kazetové těsnění a téct přestala. Benzinové čerpadlo bylo špatné, stačilo, aby auto nějakou dobu stálo a už jste nenastartovali. A tak by se dalo pokračovat dál a dál,“ popisoval Hrdlička potíže, které se běžně v automobilce v osmdesátých letech vyskytovaly.

Škoda Favorit 135 LX
Škoda Favorit 135 LX

Ovládací prvky Škody Favorit 135 LX

Petr Hrdlička uvedl i to, jak se na autosalonu v Ženevě dostal k designérovi Favorita Bertonemu. „V mé době existovali tři nebo čtyři italští návrháři, kteří určovali, jak se bude design vyvíjet. Když jsme přišli k Bertonemu, ten nám dal nejlepší nabídku a zeptal se nás: kdy chcete jít s tím autem ven? Museli jsme přemýšlet patnáct roků dopředu, nějakou dobu se ten Favorit prodávat bude. Odkýval to a my měli štěstí, spolupráce s ním byla úžasná,“ vzpomíná Hrdlička s tím, že přišly i „reklamace“. „V Bertoneho prvním návrhu byly sloupky u auta moc široké a rušily výhledy. My jsme to nechtěli, Bertone svého člověka vyhodil a předělalo se to.“

Hrdličkův Favorit má samozřejmě i vady a jeho strůjce je viděl už v počátcích. „Největší slabina auta je topení. To bych býval dělal jinak, ale z hlediska času jsme to jinak dělat nemohli. Bylo montované z motorového prostoru. Když jsem to chtěl změnit, tak mi tenkrát řekli, že tak nepůjde do náběhu, takže zůstalo tak jak zůstalo,“ vysvětluje. 

Ani s výplněmi dveří nebyl konstruktér spokojen, protože nebyly nijak tvarované. „Ale tenkrát na to tvarování neexistovaly technologie. Musel jsem si určit, co je životně důležité a co není. Aby auto mohlo jet dál, muselo splnit asi milion předpisů, to bylo podstatné,“ vysvětlil Hrdlička, proč bylo třeba dělat kompromisy.

Přesto díky jeho rázným krokům Favorit uspěl a pomohl ke vstupu zahraničního investora. A vlastně i díky tomu dnes automobilová rodinná tradice u Hrdličků pokračuje. Syn Petra Hrdličky Martin je dnes vedoucím vývoje podvozků a agregátů právě v automobilce Škoda Auto.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...