Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petr Janda: Nemám rád piráty

  12:49aktualizováno  12:49
Legenda českého big beatu, kytarista a zpěvák Olympiku Petr Janda jezdí mercedesem. Ale nevlastní žádný výstřelek poslední automobilové módy; vůz už má něco za sebou.

Jste téhle značce věrný?

Vím, že značka Mercedes vyjadřuje určitou prestiž, ale není to rozhodně tak, že bych si doma vylepoval plakáty s mercedesy a nosil klíčenku s jejich emblémem. Je to prostě tak, že jezdím mercedesy už asi pětadvacet let, měl jsem jich šest a zatím jsem neseděl v autě, které bych považoval za příjemnější. Je na ně zkrátka spolehnutí. Nemluvě o tom, že i po ojetí se pak slušně prodávají. Má to tedy i tohle ekonomické hledisko.

Ale když jste se zmínil o prestiži... Chtělo by to něco modernějšího, ne?

Už pět let, každé jaro chodívám k Mercedesům zjistit, co mají nového. Ale když se pak podívám, jak jsem na tom v bance, vždycky od toho ustoupím. Rozvedl jsem se, musel jsem koupit byt a nejsem zkrátka dost velký pracháč. Ale letos už bych si opravdu chtěl nového koupit.

Odhaduji věk současného na nějakých deset let.

Ano, přesně deset, je to už oprejskaný, otlučený, ale přitom nemá ani tolik najeto - necelých dvě stě tisíc kilometrů. Já s tím jezdím málo. Tedy přesněji denně jen štreku Praha - Propast, což je u Hrusic, kde bydlím. A pak něco v létě a v zimě na dovolenou, to je tak všechno moje ježdění.

A co koncerty?

Na ty zásadně nejezdím. Myslím si, že slušná kapela by měla mít na profesionálního řidiče, který se o lidi postará.

Ale co zamlada?

To jsme byli hloupí a mladí, to jsme si sami řídili, protože honoráře byly tak malé, že jsme se v řízení střídali, abychom ušetřili. Ale dneska by muzikant měl hrát a řidič řídit.

Takže na bujaré bigbeatové mládí, střídání koncertů a dlouhých přesunů v autě moc rád nevzpomínáte?

Ale jo, já jsem tehdy nebyl první, kdo měl v kapele auto. To si koupil tehdy kytarista Láďa Klein, byl to ojetý ford, myslím, že taunus, a pro nás tehdy znamenal hrozné osvobození. Po letech utrpení, dlouhého čekání a doprošování se v ČSAD, kde jsme si užili nerudných řidičů, kteří nám naschvál netopili a nadávali nám, jsme byli najednou svými pány.

A vaše první auto...

Na to vzpomínám rád. Byl to Ford Cortina, samozřejmě ojetý, ale pro mě to bylo něco úžasnýho. Pamatuji, jak jsem první druhý den, když jsem se vracel domů, vždycky udělal ještě kolečko kolem bloku navíc, abych si ho užil. Tak mi bylo líto, že už jsem doma. Ale měl jsem ho jen týden a naboural ho. Potom byla simca, další dvě cortiny a někdy koncem sedmdesátých let první mercedes. Jako dnes se na něj pamatuji, byla to dvěstědvacítka diesel z Tuzexu, hrozně jsem se na to auto těšil. A hned hrozně naštval. Vezl jsem si ho totiž z Brna z veletrhu a nechtěl jsem věřit tomu, že to vůbec nejelo. Byl jsem už zvyklý na ty živé šestnáctistovky, ale tohle bylo těžké líné auto, lenochod. Pak jsem to trochu rozjel na nějakých sto třicet, víc by to snad ani nejelo, a začal jsem tomu přicházet na chuť... Nikde žádný hluk, drnčení, odnikud nic nefoukalo, prostě královská pohoda. A tehdy se rozhodlo - cítil jsem se v tom bezpečně jako v tanku, jen mi bylo jasné, že příště by to chtělo něco silnějšího. A řeknu vám, že i když jsem v průběhu let dostal různé jiné nabídky od firem, které dělají podobné velké vozy, zůstal jsem značce věrný.

Už jsme hodně mluvili o autech, ale co vy jako řidič, jak byste se charakterizoval?

Začnu od toho, co se se známými lidmi někdy spojuje - od alkoholu. Můžu říct, že nikdy jsem za volantem nepil. Vlastně jen jednou, ve Francii, kde se říká, že to tolerují. Ale pak jsem se při řízení cítil tak mizerně, že od té doby už nikdy. Já si nedám ani pivo. Bojím se, bojím se nejen o sebe, ale i toho, že bych někomu ublížil. Představa soudu, to je pro mě něco strašnýho. A pokud se napiju, objednám si odvoz. Jinak ve městě jezdím velmi opatrně, snažím se myslet na druhé řidiče, dát jim šanci. A nemám rád piráty, kteří berou zprava zleva frontu a pak se do ní cpou. To nikdy nedělám a myslím, že těmhle lidem se jejich bezohlednost vrátí. Venku, to musím přiznat, jezdím rád rychle. A tak žasnu, jak někteří naši řidiči ještě nevědí, že i po dálnici se jezdí vpravo a ne na tříproudových úsecích prostředním pruhem.

Ale rychlá jízda s sebou přináší i větší nebezpečí nehod. Jak jste na tom?

Nepočítal jsem ujeté kilometry, ale půldruhého či dva miliony jsem už najel a měl jsem přitom nehody dvě. Jednu, o níž už jsem se zmínil, kterou jsem absolvoval jako řidič nezralý, a pak takovou zvláštní v Rumunsku. To jsem se zezadu napasoval do kufru škodovce, jejíž řidič předváděl na úplně rovné silnici, jak mu dobře brzdí. Prodával to auto, a tak ho chtěl zájemci předvést, aniž se podíval do zrcátka.

Hudebník Petr Janda.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.