Petr Janda: Nemám rád piráty

  12:49aktualizováno  12:49
Legenda českého big beatu, kytarista a zpěvák Olympiku Petr Janda jezdí mercedesem. Ale nevlastní žádný výstřelek poslední automobilové módy; vůz už má něco za sebou.

Jste téhle značce věrný?

Vím, že značka Mercedes vyjadřuje určitou prestiž, ale není to rozhodně tak, že bych si doma vylepoval plakáty s mercedesy a nosil klíčenku s jejich emblémem. Je to prostě tak, že jezdím mercedesy už asi pětadvacet let, měl jsem jich šest a zatím jsem neseděl v autě, které bych považoval za příjemnější. Je na ně zkrátka spolehnutí. Nemluvě o tom, že i po ojetí se pak slušně prodávají. Má to tedy i tohle ekonomické hledisko.

Ale když jste se zmínil o prestiži... Chtělo by to něco modernějšího, ne?

Už pět let, každé jaro chodívám k Mercedesům zjistit, co mají nového. Ale když se pak podívám, jak jsem na tom v bance, vždycky od toho ustoupím. Rozvedl jsem se, musel jsem koupit byt a nejsem zkrátka dost velký pracháč. Ale letos už bych si opravdu chtěl nového koupit.

Odhaduji věk současného na nějakých deset let.

Ano, přesně deset, je to už oprejskaný, otlučený, ale přitom nemá ani tolik najeto - necelých dvě stě tisíc kilometrů. Já s tím jezdím málo. Tedy přesněji denně jen štreku Praha - Propast, což je u Hrusic, kde bydlím. A pak něco v létě a v zimě na dovolenou, to je tak všechno moje ježdění.

A co koncerty?

Na ty zásadně nejezdím. Myslím si, že slušná kapela by měla mít na profesionálního řidiče, který se o lidi postará.

Ale co zamlada?

To jsme byli hloupí a mladí, to jsme si sami řídili, protože honoráře byly tak malé, že jsme se v řízení střídali, abychom ušetřili. Ale dneska by muzikant měl hrát a řidič řídit.

Takže na bujaré bigbeatové mládí, střídání koncertů a dlouhých přesunů v autě moc rád nevzpomínáte?

Ale jo, já jsem tehdy nebyl první, kdo měl v kapele auto. To si koupil tehdy kytarista Láďa Klein, byl to ojetý ford, myslím, že taunus, a pro nás tehdy znamenal hrozné osvobození. Po letech utrpení, dlouhého čekání a doprošování se v ČSAD, kde jsme si užili nerudných řidičů, kteří nám naschvál netopili a nadávali nám, jsme byli najednou svými pány.

A vaše první auto...

Na to vzpomínám rád. Byl to Ford Cortina, samozřejmě ojetý, ale pro mě to bylo něco úžasnýho. Pamatuji, jak jsem první druhý den, když jsem se vracel domů, vždycky udělal ještě kolečko kolem bloku navíc, abych si ho užil. Tak mi bylo líto, že už jsem doma. Ale měl jsem ho jen týden a naboural ho. Potom byla simca, další dvě cortiny a někdy koncem sedmdesátých let první mercedes. Jako dnes se na něj pamatuji, byla to dvěstědvacítka diesel z Tuzexu, hrozně jsem se na to auto těšil. A hned hrozně naštval. Vezl jsem si ho totiž z Brna z veletrhu a nechtěl jsem věřit tomu, že to vůbec nejelo. Byl jsem už zvyklý na ty živé šestnáctistovky, ale tohle bylo těžké líné auto, lenochod. Pak jsem to trochu rozjel na nějakých sto třicet, víc by to snad ani nejelo, a začal jsem tomu přicházet na chuť... Nikde žádný hluk, drnčení, odnikud nic nefoukalo, prostě královská pohoda. A tehdy se rozhodlo - cítil jsem se v tom bezpečně jako v tanku, jen mi bylo jasné, že příště by to chtělo něco silnějšího. A řeknu vám, že i když jsem v průběhu let dostal různé jiné nabídky od firem, které dělají podobné velké vozy, zůstal jsem značce věrný.

Už jsme hodně mluvili o autech, ale co vy jako řidič, jak byste se charakterizoval?

Začnu od toho, co se se známými lidmi někdy spojuje - od alkoholu. Můžu říct, že nikdy jsem za volantem nepil. Vlastně jen jednou, ve Francii, kde se říká, že to tolerují. Ale pak jsem se při řízení cítil tak mizerně, že od té doby už nikdy. Já si nedám ani pivo. Bojím se, bojím se nejen o sebe, ale i toho, že bych někomu ublížil. Představa soudu, to je pro mě něco strašnýho. A pokud se napiju, objednám si odvoz. Jinak ve městě jezdím velmi opatrně, snažím se myslet na druhé řidiče, dát jim šanci. A nemám rád piráty, kteří berou zprava zleva frontu a pak se do ní cpou. To nikdy nedělám a myslím, že těmhle lidem se jejich bezohlednost vrátí. Venku, to musím přiznat, jezdím rád rychle. A tak žasnu, jak někteří naši řidiči ještě nevědí, že i po dálnici se jezdí vpravo a ne na tříproudových úsecích prostředním pruhem.

Ale rychlá jízda s sebou přináší i větší nebezpečí nehod. Jak jste na tom?

Nepočítal jsem ujeté kilometry, ale půldruhého či dva miliony jsem už najel a měl jsem přitom nehody dvě. Jednu, o níž už jsem se zmínil, kterou jsem absolvoval jako řidič nezralý, a pak takovou zvláštní v Rumunsku. To jsem se zezadu napasoval do kufru škodovce, jejíž řidič předváděl na úplně rovné silnici, jak mu dobře brzdí. Prodával to auto, a tak ho chtěl zájemci předvést, aniž se podíval do zrcátka.

Hudebník Petr Janda.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Najdete na iDNES.cz