Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

aktualizováno 
Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status zaslouží. Těch zbožštělých aut je hned několik, francouzština má pod svatým číslem (sacré numero) ikonický malý peugeot.

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století | foto: Gilles Vidal, Peugeot

Francouzský klub majitelů 205 GTI se domluvil s dnešním šéfdesignérem Peugeotu Gillesem Vidalem, aby si s tužkou v ruce představil, jak by 205 vypadala dnes. Vidal nakonec do díla zatáhl celý svůj tým.

Z designérského cvičení vzešlo nakonec více variant. A dopadlo to náramně. Skici moderní interpretace vozu, jehož design je dílem Gérarda Weltera, tehdejšího šéfa stylistického studia Peugeotu, ctí původní myšlenky a zároveň je posouvá do 21. století.

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století

Ikona

Kdyby nebylo „dvěstěpětky“, nebyl by dnes možná ani Peugeot. Když se na přelomu 70. a 80. let představovaly modely, které rozdaly karty v autoprůmyslu na dlouho dopředu (dodnes?), byl mezi nimi i povedený malý hatchback. Peugeotáři na dvěstěpětku dodnes přísahají, je to jedno z nejslavnějších aut posledních dekád (čtěte více).

Přišlo v ten nejvhodnější okamžik a značka mu tak trochu vděčí za svou další existenci. Auto, které pomáhalo společně s Renaultem 5 výrazně posunout francouzský masový motorismus od žebřiňákovité kachny (Citroënu 2CV) k opravdovému vozu, má ještě jednu tvář. A ta je ještě o kus šťavnatější. Legendou mezi malými nasupenými borečky (říká se jim hot-hatch) je právě Peugeot 205 ve verzi GTI. Většina jich předčasně skončila mimo silnici, protože potřebovaly udatného jezdce.

Fotogalerie

GTI začínalo v roce 1983 s šestnáctistovkou o výkonu 105 koní (76 kW), poslední verze z roku 1986 měla motor 1,9 litru a výkon 128 koní (94 kW). Jen 875 kg vážící peugeot s tímto motorem zrychlil na stovku za 7,6 sekundy a jel až 208 km/h. Dnes jsou to klenoty, jejichž cena stále roste. A svezení s nimi je dodnes skvělým zážitkem. Znalci ale vědí, že krátký přemotorovaný hatchback umí být i zákeřný.

Sluší se připomenout, že letos je to taky třicet let, co Ari Vatanen vyhrál se speciálem hlásícím se k Peugeotu 205 dakarskou rallye.

Když se tedy dnes mluví o Peugeotu 205, mluví se hlavně o GTI. A i přesto, že má dnes značka v nabídce GTI odvozených od moderních peugeotů hned několik, žádné už nikdy věhlasu „jeho svátosti“ nedosáhlo.

Peugeot dnes má v nabídce prapravnuka „svatého čísla“, jmenuje se 208. Vypadá takto:

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

Tatra 600 Tatraplan

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do...

OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Veteránský závod Pražská noblesa

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v...

Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.