Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

aktualizováno 
Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status zaslouží. Těch zbožštělých aut je hned několik, francouzština má pod svatým číslem (sacré numero) ikonický malý peugeot.

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století | foto: Gilles Vidal, Peugeot

Francouzský klub majitelů 205 GTI se domluvil s dnešním šéfdesignérem Peugeotu Gillesem Vidalem, aby si s tužkou v ruce představil, jak by 205 vypadala dnes. Vidal nakonec do díla zatáhl celý svůj tým.

Z designérského cvičení vzešlo nakonec více variant. A dopadlo to náramně. Skici moderní interpretace vozu, jehož design je dílem Gérarda Weltera, tehdejšího šéfa stylistického studia Peugeotu, ctí původní myšlenky a zároveň je posouvá do 21. století.

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století

Ikona

Kdyby nebylo „dvěstěpětky“, nebyl by dnes možná ani Peugeot. Když se na přelomu 70. a 80. let představovaly modely, které rozdaly karty v autoprůmyslu na dlouho dopředu (dodnes?), byl mezi nimi i povedený malý hatchback. Peugeotáři na dvěstěpětku dodnes přísahají, je to jedno z nejslavnějších aut posledních dekád (čtěte více).

Přišlo v ten nejvhodnější okamžik a značka mu tak trochu vděčí za svou další existenci. Auto, které pomáhalo společně s Renaultem 5 výrazně posunout francouzský masový motorismus od žebřiňákovité kachny (Citroënu 2CV) k opravdovému vozu, má ještě jednu tvář. A ta je ještě o kus šťavnatější. Legendou mezi malými nasupenými borečky (říká se jim hot-hatch) je právě Peugeot 205 ve verzi GTI. Většina jich předčasně skončila mimo silnici, protože potřebovaly udatného jezdce.

Fotogalerie

GTI začínalo v roce 1983 s šestnáctistovkou o výkonu 105 koní (76 kW), poslední verze z roku 1986 měla motor 1,9 litru a výkon 128 koní (94 kW). Jen 875 kg vážící peugeot s tímto motorem zrychlil na stovku za 7,6 sekundy a jel až 208 km/h. Dnes jsou to klenoty, jejichž cena stále roste. A svezení s nimi je dodnes skvělým zážitkem. Znalci ale vědí, že krátký přemotorovaný hatchback umí být i zákeřný.

Sluší se připomenout, že letos je to taky třicet let, co Ari Vatanen vyhrál se speciálem hlásícím se k Peugeotu 205 dakarskou rallye.

Když se tedy dnes mluví o Peugeotu 205, mluví se hlavně o GTI. A i přesto, že má dnes značka v nabídce GTI odvozených od moderních peugeotů hned několik, žádné už nikdy věhlasu „jeho svátosti“ nedosáhlo.

Peugeot dnes má v nabídce prapravnuka „svatého čísla“, jmenuje se 208. Vypadá takto:

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Kopřivnické muzeum vystavuje harleye japonské císařské gardy

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku...

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět Harley-Davidson Rikuo,...

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Maskovaný prototyp nafocený při testech v roce 1986

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly...

Autofotka týdne: Land Rover slaví 70 let, našel jeden z prvních prototypů

Předprodukční prototyp Land Roveru, který automobilka představila v roce 1948,...

První Land Rovery byly představeny na autosalonu v Amsterodamu v roce 1948. Prototypy automobilka poslala do práce, ten...

Najdete na iDNES.cz