Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století | foto: Gilles Vidal, Peugeot

Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

  • 20
Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status zaslouží. Těch zbožštělých aut je hned několik, francouzština má pod svatým číslem (sacré numero) ikonický malý peugeot.
Reklama

Francouzský klub majitelů 205 GTI se domluvil s dnešním šéfdesignérem Peugeotu Gillesem Vidalem, aby si s tužkou v ruce představil, jak by 205 vypadala dnes. Vidal nakonec do díla zatáhl celý svůj tým.

Z designérského cvičení vzešlo nakonec více variant. A dopadlo to náramně. Skici moderní interpretace vozu, jehož design je dílem Gérarda Weltera, tehdejšího šéfa stylistického studia Peugeotu, ctí původní myšlenky a zároveň je posouvá do 21. století.

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století

Ikona

Kdyby nebylo „dvěstěpětky“, nebyl by dnes možná ani Peugeot. Když se na přelomu 70. a 80. let představovaly modely, které rozdaly karty v autoprůmyslu na dlouho dopředu (dodnes?), byl mezi nimi i povedený malý hatchback. Peugeotáři na dvěstěpětku dodnes přísahají, je to jedno z nejslavnějších aut posledních dekád (čtěte více).

Přišlo v ten nejvhodnější okamžik a značka mu tak trochu vděčí za svou další existenci. Auto, které pomáhalo společně s Renaultem 5 výrazně posunout francouzský masový motorismus od žebřiňákovité kachny (Citroënu 2CV) k opravdovému vozu, má ještě jednu tvář. A ta je ještě o kus šťavnatější. Legendou mezi malými nasupenými borečky (říká se jim hot-hatch) je právě Peugeot 205 ve verzi GTI. Většina jich předčasně skončila mimo silnici, protože potřebovaly udatného jezdce.

Fotogalerie

GTI začínalo v roce 1983 s šestnáctistovkou o výkonu 105 koní (76 kW), poslední verze z roku 1986 měla motor 1,9 litru a výkon 128 koní (94 kW). Jen 875 kg vážící peugeot s tímto motorem zrychlil na stovku za 7,6 sekundy a jel až 208 km/h. Dnes jsou to klenoty, jejichž cena stále roste. A svezení s nimi je dodnes skvělým zážitkem. Znalci ale vědí, že krátký přemotorovaný hatchback umí být i zákeřný.

Reklama

Sluší se připomenout, že letos je to taky třicet let, co Ari Vatanen vyhrál se speciálem hlásícím se k Peugeotu 205 dakarskou rallye.

Když se tedy dnes mluví o Peugeotu 205, mluví se hlavně o GTI. A i přesto, že má dnes značka v nabídce GTI odvozených od moderních peugeotů hned několik, žádné už nikdy věhlasu „jeho svátosti“ nedosáhlo.

Peugeot dnes má v nabídce prapravnuka „svatého čísla“, jmenuje se 208. Vypadá takto:

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTI
Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

20 příspěvků v diskusi