Peugeot 206 1.4: design předčí techniku

- Osobitým designem vystupuje Peugeot 206 z řady konkurentů ve třídě malých aut. Podvozkem a hlučnějším benzinovým motorem 1.4 však za nejlepšími reprezentanty své kategorie zaostává. A jestliže vnitřním prostorem předčí zahraniční soupeře, tak na felicii a fabii hlavně v nabídce místa pro kolena pasažérů vzadu Peugeot 206 nemá.
Přestože tento model brzy oslaví už druhé narozeniny, nechává práce francouzských designérů jen málokterého motoristu chladným. Stejné pocity vyvolává u malého peugeotu také interiér, který je nejen líbivý, ale i praktický. K jedinečnostem patří kupříkladu odkládací zásuvka před spolujezdcem, kterou designéři neobvykle potáhli textilií, plynule navazující na čalounění dveří ze stejného materiálu. Nabídka prostoru v Peugeotu 206 by byla v jeho třídě na špici, pokud by ovšem vozy stejné kategorie nevyráběla automobilka v Mladé Boleslavi. Felicia i fabia mají zhruba o tři centimetry více místa pro kolena cestujících na zadním sedadle, ze zahraničních konkurentů nabízí podobný komfort Opel Corsa. Většina ostatních aut malé třídy je vzadu méně prostorná. Z měření v nezávislé zkušebně, v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD), dále vyplývá, že šířka peugeotu je - hodnoceno pohledem na jeho třídu - průměrná, stejně jako výška nad zadním sedadlem. Objemem kufru je Peugeot 206 na chvostu kategorie: oproti fabii mu chybí 15 litrů a felicia má 27 litrů navíc. Výrobce však udává objem pro náklad při složených zadních sedadlech 1130 litrů, čímž vůz naopak konkurenty válcuje. Kufr »dvěstěšestky« pak zaujme ještě dvakrát: komfortní sítí za zadní stěnou sedadel, a naopak nepříznivě - podle měření ÚSMD - neprakticky vysokou hranou zavazadlového prostoru. Jestliže v designu Peugeot 206 boduje,netěší naopak jeho jízdní vlastnosti v kritických situacích, řazení rychlostních stupňů a hlučnější motor. Přesné řízení dělá radost při běžné jízdě, ale pokud řidič potřebuje rychle změnit směr ve vyšší rychlosti, zareaguje zadní část vozu vybočením do strany. Dobré hodnocení zaslouží pohodlí podvozku při přejezdu nerovností. Benzinový motor 1.4 dává malému peugeotu dostatečný výkon, ovšem příliš si nelibuje ve vytáčení. V e vyšších otáčkách je navíc motor v kabině hodně slyšitelný. Spotřebu lze při klidné jízdě stlačit k šesti litrům na sto kilometrů, na dálnici je v průměru o litr vyšší a ve městě vůz atakuje hranici devíti litrů. Řidič si rovněž musí chvilku zvykat na delší chod řadicí páky. Vhodnost Peugeotu 206 pro handicapovaného člověka v rámci redakčního testu osobně vyzkoušel Martin Kovář: »Jako do každého malého auta, nelze ani do kufru malého peugeotu naložit invalidní vozík, případně kočárek. Invalida může mít problém i při doplňování provozních tekutin. Kapota je k neuzvednutí a bez asistence s ní bude mít i slabší žena plné ruce práce.«

Měření MF DNES

Kvůli špatnému počasí nemohla pražská zkušebna Ú stav silniční a městské dopravy změřit dynamiku Peugeotu 206 1.4. XR Présence.
(red)

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 6
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 7

Očima designéra
Peugeot 206 dostal do vínku nejen vysoké ambice, ale především všechny trumfy k jejich dosažení. Dynamický vzhled je harmonicky sladěn s přívětivou elegancí, tolik žádanou ženami. Celkové sebevědomí symbolicky podtrhuje zadní mlhové světlo ve tvaru srdíčka. Design interiéru plynule navazuje na vnější křivky a lze ho bez váhání označit za nejlepší ve třídě malých aut. Ergonomicky dobře zpracovaná přístrojová deska dává svou hloubkou optický dojem bezpečí.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Na trhu ojetých vozidel se především dieselové provedení Peugeotu 206 dlouho neohřeje. Noblesní vůz i z druhé ruky přitahuje pozornost zástupců všech společenských vrstev a pokles jeho hodnoty se udržuje mírně příznivější, než je průměr. V pražských bazarech je »dvěstěšestka« asi o pět procent levnější než v ostatních oblastech republiky. U auta po prvním majiteli a při průměrném užívání klesne hodnota po pěti letech približně na 157 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Silnou stránkou "dvěstešestky" jsou její líbivé tvary, hůře na tom jsou jízdní vlastnosti.