Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neuvěřitelná bestie: Peugeot 208 T16 vystřelí na stovku za 1,8 sekundy

aktualizováno 
Tuto 208 u svého dealera Peugeotu neseženete. Bude ho řídit legenda rallye Sébastien Loeb a požene se s ním do oblak slavného závodu Pikes Peak. Auto s výkonovým poměrem jednoho koně na kilogram hmotnosti se dostane na maximálních 240 kilometrů za hodinu do sedmi vteřin.

Nejslavnější závod do vrchu Pikes Peak v americkém Coloradu letos odstartuje 30. června. V 91. ročníku pojedou závodníci celý závod po zpevněném povrchu, který silnice na vrchol vysoký 4 302 metrů dostala v loňském roce.

Fotogalerie

Peugeot není v závodu Pikes Peak žádným nováčkem. Koncem osmdesátých let zde proháněl slavný jezdec Ari Vatanen tehdejší hvězdu Peugeot 405 Turbo 16 a v roce 1988 zde i vyhrál v kategorii Unlimited. O rok později pak vítězství Peugeotu zopakoval americký jezdec Robby Unser.

Pro letošní rok si Peugeot vybral úspěšný malý model 208, z něhož vytvořil závodní speciál, který se sériovým autem má jen velmi málo společného. To prozradí už jeho extrémně rozkročená dvoumetrová silueta s výrazně vytaženými blatníky a téměř dvoumetrové křídlo z okruhového speciálu Peugeot 908. Auto je delší než sériový Peugeot 208, měří na délku 4,5 metru. Z úspěšného speciálu 908 z Le Mans si pak novinka vypůjčila i další konstrukční prvky.

Konstrukce kombinuje rám z ocelových trubek a díly z karbonu. Díky tomu je auto velmi lehké, váží jen 875 kilogramů. Toto číslo si zapamatujte, protože je velice důležité. Auto má motor uložený uprostřed a přes šestistupňovou sekvenční převodovku jsou poháněna všechna čtyři kola.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak

Motor je šestiválec o objemu 3,2 litru s 24 ventily a dvěma turbodmychadly. Ty jsou pro závod do vrchu na hoře Pikes Peak velmi důležité. Startuje se totiž ve výšce 2 865 metrů a dvacetikilometrová trať končí ve výšce 4 300 metrů. V řídkém vzduchu ztrácí motory výkon, a to především ty atmosféricky plněné. Na každých 100 metrů výšky jedno procento. Takže už na startu mají atmosférické motory výkon nižší téměř o 30 procent proti výkonu u hladiny moře.

Extrémní výkon je tedy potřeba, a proto má Peugeot 208 T16 výkon 875 koní. Ano, to je stejná hodnota jako hmotnost auta v kilogramech. Výkonový poměr je tak jeden kůň na kilogram hmotnosti, což je extrémně špičková hodnota, které se zdaleka neblíží ani nejsilnější silniční supersporty.

Závodní Peugeot 208 díky výkonu a nízké hmotnosti dokáže na stovku vystřelit za 1,8 sekundy, na dvoustovce je za 4,8 sekundy a maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu zvládne do sedmi sekund. Ano, maximální rychlost není extrémní, ale při závodu není víc potřeba, a tak jsou převody poskládané především pro brutální akceleraci.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak

Peugeot a určitě i legendární Loeb budou chtít v závodě pokořit rekordní čas z loňského roku, kdy mimo závod dokázal Rhys Millen zajet s upraveným vozem Hyundai Genesis Coupe čas 9:46,164. Loňský závod v kategorii Unlimited vyhrál David Donner se speciálem Palatov D4PPS. V předchozích třech ročnících pak vyhrálo kategorii Unlimited upravené Suzuki SX4.

Silnici na vrchol Pikes Peak v Coloradu si mohou vyzkoušet (klidnou jízdou v běžném provozu) i běžní motoristé. Je otevřena po celý rok podle povětrnostních podmínek, ale za vjezd se platí 35 až 40 dolarů (do 800 korun) za vozidlo do pěti pasažérů.

Sebastien Loeb je jedním z nejúspěšnějších závodníků rallye. Vyhrál 78 soutěží, naposled letos Argentinskou rallye. Od roku 2004 nezná světová soutěž WRC jiného vítěze než právě Sebastiena Loeba. Vyhrál devětkrát za Citroën, v posledních dvou letech s vozem DS3 WRC. Letos se už Loeb neúčastní všech soutěží, přesto je v průběžném pořadí šampionátu WRC na druhém místě.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz