Neuvěřitelná bestie: Peugeot 208 T16 vystřelí na stovku za 1,8 sekundy

aktualizováno 
Tuto 208 u svého dealera Peugeotu neseženete. Bude ho řídit legenda rallye Sébastien Loeb a požene se s ním do oblak slavného závodu Pikes Peak. Auto s výkonovým poměrem jednoho koně na kilogram hmotnosti se dostane na maximálních 240 kilometrů za hodinu do sedmi vteřin.

Nejslavnější závod do vrchu Pikes Peak v americkém Coloradu letos odstartuje 30. června. V 91. ročníku pojedou závodníci celý závod po zpevněném povrchu, který silnice na vrchol vysoký 4 302 metrů dostala v loňském roce.

Fotogalerie

Peugeot není v závodu Pikes Peak žádným nováčkem. Koncem osmdesátých let zde proháněl slavný jezdec Ari Vatanen tehdejší hvězdu Peugeot 405 Turbo 16 a v roce 1988 zde i vyhrál v kategorii Unlimited. O rok později pak vítězství Peugeotu zopakoval americký jezdec Robby Unser.

Pro letošní rok si Peugeot vybral úspěšný malý model 208, z něhož vytvořil závodní speciál, který se sériovým autem má jen velmi málo společného. To prozradí už jeho extrémně rozkročená dvoumetrová silueta s výrazně vytaženými blatníky a téměř dvoumetrové křídlo z okruhového speciálu Peugeot 908. Auto je delší než sériový Peugeot 208, měří na délku 4,5 metru. Z úspěšného speciálu 908 z Le Mans si pak novinka vypůjčila i další konstrukční prvky.

Konstrukce kombinuje rám z ocelových trubek a díly z karbonu. Díky tomu je auto velmi lehké, váží jen 875 kilogramů. Toto číslo si zapamatujte, protože je velice důležité. Auto má motor uložený uprostřed a přes šestistupňovou sekvenční převodovku jsou poháněna všechna čtyři kola.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak

Motor je šestiválec o objemu 3,2 litru s 24 ventily a dvěma turbodmychadly. Ty jsou pro závod do vrchu na hoře Pikes Peak velmi důležité. Startuje se totiž ve výšce 2 865 metrů a dvacetikilometrová trať končí ve výšce 4 300 metrů. V řídkém vzduchu ztrácí motory výkon, a to především ty atmosféricky plněné. Na každých 100 metrů výšky jedno procento. Takže už na startu mají atmosférické motory výkon nižší téměř o 30 procent proti výkonu u hladiny moře.

Extrémní výkon je tedy potřeba, a proto má Peugeot 208 T16 výkon 875 koní. Ano, to je stejná hodnota jako hmotnost auta v kilogramech. Výkonový poměr je tak jeden kůň na kilogram hmotnosti, což je extrémně špičková hodnota, které se zdaleka neblíží ani nejsilnější silniční supersporty.

Závodní Peugeot 208 díky výkonu a nízké hmotnosti dokáže na stovku vystřelit za 1,8 sekundy, na dvoustovce je za 4,8 sekundy a maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu zvládne do sedmi sekund. Ano, maximální rychlost není extrémní, ale při závodu není víc potřeba, a tak jsou převody poskládané především pro brutální akceleraci.

Peugeot 208 T16 Pikes Peak

Peugeot a určitě i legendární Loeb budou chtít v závodě pokořit rekordní čas z loňského roku, kdy mimo závod dokázal Rhys Millen zajet s upraveným vozem Hyundai Genesis Coupe čas 9:46,164. Loňský závod v kategorii Unlimited vyhrál David Donner se speciálem Palatov D4PPS. V předchozích třech ročnících pak vyhrálo kategorii Unlimited upravené Suzuki SX4.

Silnici na vrchol Pikes Peak v Coloradu si mohou vyzkoušet (klidnou jízdou v běžném provozu) i běžní motoristé. Je otevřena po celý rok podle povětrnostních podmínek, ale za vjezd se platí 35 až 40 dolarů (do 800 korun) za vozidlo do pěti pasažérů.

Sebastien Loeb je jedním z nejúspěšnějších závodníků rallye. Vyhrál 78 soutěží, naposled letos Argentinskou rallye. Od roku 2004 nezná světová soutěž WRC jiného vítěze než právě Sebastiena Loeba. Vyhrál devětkrát za Citroën, v posledních dvou letech s vozem DS3 WRC. Letos se už Loeb neúčastní všech soutěží, přesto je v průběžném pořadí šampionátu WRC na druhém místě.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Najdete na iDNES.cz