Peugeot 3008: obratný cvalík

  13:30aktualizováno  13:30
Při prvním setkání si pomyslíte všechno jiné, ale nic o francouzské eleganci a ladnosti. Tenhle peugeot vypadá spíš jako knedlík, ale možná právě proto budí tolik pozornosti. A cesta na výlet či dovolenou je s 3008 víc než pohodová.

Peugeot 3008 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Bachratý peugeot má být jakousi vstupenkou francouzské automobilky do kategorie SUV (aut do lehkého terénu), nepočítáme-li model 4007 vypůjčený od Mitsubishi.

Může se hodit

Nabídku širokého spektra modelů značky Peugeot 
můžete vidět na serveru www.automodul.cz

Na 3008 je sympatické, že se nesnaží vypadat jako teréňák, když jím není. Je to prostě jakýsi obrněný hatchback, který se nezalekne větviček, drnů a sněhu. A na přespříští rok se chystá i verze s pohonem všech kol, kde bude vzadu vypomáhat elektromotor.

Peugeot 3008

Z "SUVček" Peugeot 3008 okoukal zvýšený podvozek a festovní oplastování, z MPV zase třeba variabilní kufr a polohovatelná zadní sedadla.

Kupé mu závidí

Pracoviště řidiče s exteriérem moc nekoresponduje, hraje na sportovní notu. Celý interiér vypadá skvěle a nečekaně luxusně.

Pokud sedíte za volantem, snaží se vám 3008 ještě navíc namluvit, že řídíte něco ladného, štíhlého. Když se rozhlédnete kolem, užijí si oči víc než třeba v kupé 407.

Sedí se trochu výš, což dává posádce pocit bezpečí. Řidiči se bude líbit lepší přehled o provozu. Velké prosklené plochy zaručují dobrý výhled, dozadu vidíte mizerně, což je u moderních aut už víceméně tradice. Skvělá je prosklená střecha, prosvětlí interiér a postará se nadlouho o zábavu posádky. Bohužel se ale nedá otevřít.

Peugeot 3008

Do všech směrů je pro posádku místa habaděj. Vzadu jsou sice připravené tři bezpečnostní pásy, lavice je ale očividně tvarovaná jen pro dva zadky. Na třetího uprostřed moc pohodlí nečeká. Prostoru je vzadu přibližně stejně jako v Peugeotu 308. Pro kolena dost, pro ramena ještě víc, pro hlavu by se pár centimetrů navíc hodilo. 

Vypasenějším řidičům a spolujezdcům nebude možná po chuti mohutný středový tunel ukrývající obrovskou klimatizovanou schránku. Líbit se budou výborně tvarovaná a velká sedadla.

Řidič se drží hezkého volantu, spolujezdec mohutného madla u levého kolena. Za příplatek (v nejvyšší výbavě automaticky) dostanete "letecký" head-up displej, který se efektně vysunuje za kapličkou - na plexisklo se promítají důležité provozní údaje (rychlost, nastavení tempomatu).

Středový panel vypadá efektně, ovšem ovládání navigace a audia, s displejem vyklápějícím se nahoře z přístrojovky, vyžaduje hodně dlouhé studium manuálu a ještě víc zvyku.

Kufr toho spolkne o dost míň než třeba klasický kombík odvozený z Peugeotu 308 (který pořídíte i v sedmimístném provedení), zato je skvěle přístupný. A když budete chtít sklopit zadní opěradla, stačí zatáhnout za dvě páčky v kufru. Má také dvojité víko: horní část odklápíte vzhůru, spodní dolů a unese až dva metráky. Navrch je kufr možné rozdělit na patra; jeho kryt můžete umístit hned do tří poloh.

Peugeot 3008

Tahoun

Za obří tlamou masky chladiče dýchá benzinová jedna-šestka; jejích stopadesát koní táhne jak splašených. Je to víc než dost i na svižnou jízdu. Přeplňovaný čtyřválec THP vzešel ze spolupráce francouzské automobilky a BMW. Moderní motor dostal kromě turba také variabilní časování ventilů a systém přímého vstřikování paliva, což mu dává plynulý zátah a dravé chování.

Motor je dobře odhlučněný, když ho budete vytáčet - a že to jde hodně dobře, odmění se nečekaně sportovním zvukem. Je velmi pružný a vystačí s nějakými sedmi až osmi litry benzinu na sto kilometrů jízdy.

Pohodář klame tělem

Netradiční kabát obaluje křížence SUVčka a hatchbacku - dnes se takovým autům říká crossovery. Pohon všech kol postrádá, musí vystačit s propracovaným stabilizačním systémem, který se umí přizpůsobit různým povrchům a pomůže vám tak třeba na nezpevněné cestě. Dostanete ho za dvouapůltisícový příplatek, jmenuje se Grip Control Systém a má pět různých režimů: silnice, sníh, bláto, písek a vypnuto. Ve standardní výbavě je klasický stabilizační systém ESP; samozřejmostí je šest airbagů.

Bachratý peugeot je hlavně pohodář, za jeho volantem ztratíte potřebu spěchat. Ale aby nedošlo k mýlce: třitisíceosmička rozhodně líp jezdí, než vypadá. Peugeot 3008 je hezky stabilní na dálnici, kypré tělo si ale nečekaně dobře poradí i se zatáčkovitými pasážemi.

Podvozek vychází z Peugeotu 308, což znamená závěsy McPherson vepředu a klikovou zadní nápravu. Nonkonformě tvarovaný vůz s jednou nulou v označení navíc, ale rozhodně jezdí líp, než jeho příbuzný ze lvího chovu. Je velmi komfortní, zároveň ale působí nečekaně obratně.

Velkou zásluhu na tom má další vychytávka, kvůli které se vyplatí připlatit si za vyšší stupeň výbavy a lepší motor. Jmenuje se to Dynamic Rolling Control System a má za úkol eliminovat náklony karoserie v zatáčkách a typické SUVčkovské houpání. Jednoduše řečeno, na zadní nápravě je kromě tlumičů u kol ještě jeden centrální. Je umístěný horizontálně a omezuje náklony.

Základ pod půl milionu

Designéři exteriéru se u 3008 možná moc nevytáhli, excelovali ale ti interiéroví. A činili se i konstruktéři. Velmi nekonvenční peugeot počítadlo prodejů nestrhne, minimálně ale francouzská automobilka zaslouží metál za odvahu. Nic podobného na čtyřech kolech dnes asi neseženete. I proto se ceny špatně srovnávají s ostatními.

Základní provedení se 120koňovou benzinovou šestnáctistovkou vyjde na 480 tisíc, náš silný turbobenzin pořídíte jen ve vyšších výbavách od 570 tisíc a  nejlevnější turbodiesel 1,6 HDI 110 k vyjde na necelých 550 tisíc. Nejdražší je naftový dvoulitr, jehož ceny startují na 650 tisících.

Peugeot 3008 1,6 16V THP v číslech
motor přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem (ccm) 1598
pohon/převodovka předních kol/šestistupňová manuální
max. výkon (kW/k) 115/156
max. krouticí moment (Nm) 240
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 9,9/5,6/7,1
max. rychlost (km/h) 202
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4365 x 1837 x 1625 x 2613
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 60/432 - 1241
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1534/2020
základní cena (Kč) 569 900



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Origami hybrid pro městská dobrodružství. První jízda Lexusem UX

Lexus UX

Chika Kako, šéfinženýrka, která na kompletní vývoj nového lexusu dohlížela, říká, že toto auto má nabídnout bezpečí...



Najdete na iDNES.cz