Strašně dlouho jsem se nemohl zbavit dojmu, že Peugeot 3008 je auto s pohonem všech kol, které vás bez mrknutí oka protáhne bahnem i zasněženou cestou. Ale kdepak. Tenhle peugeot jen s přední poháněnou nápravou jen dokonale mate tělem.
Zvenku působí masivně, řidič je uvnitř obklopen palubní deskou a hlavně středovým tunelem, takže se cítí jako v bojovém autě americké armády. Když přidáte naznačení ochrany podvozku typické pro terénní auta, můžete začít bouchat lahve sektu na oslavu toho, jak se vám podařilo zmást sousedy, kteří budou koukat, jakého to máte praktického teréňáka.
To před vámi není zaměřovač
Stejně nabubřele jako vnější design na mě působí i vnitřek. Ale pozor, nemyslím to vůbec špatně. Když si sednete za volant, díky obložení hmotou plastů a zvláštním tvarům tlačítek si připadáte jako v kokpitu letadla. Už zbývá jen vyměnit volant za knipl.
Vrcholem pak je vysouvací head-up displej na palubní desce před řidičem přímo v jeho zorném poli. Není na něm zaměřovací kříž, ale promítá se na něm okamžitá rychlost. A můžu vám garantovat, že když si na něj připlatíte, na klasický tachometr už koukat nebudete.
Prostornost interiéru odpovídá tomu, že auto je postaveno na základu Peugeotu 308. Vpředu bez problémů, vzadu je místa pro nohy tak akorát, ale extrémně hodně místa nečekejte. Díky vysoké karoserii pak nehrozí, že by měl někdo z posádky pocit, že má málo místa nad hlavou. Jediný větší problém mám s odkládací schránkou před spolujezdcem, která je opravdu malá.
Může se hoditNabídka nových i ojetých vozů Peugeot 308 Za skvělé ceny jen u nás! www.automodul.cz |
Z prakticky zaměřených rodinných aut čerpá Peugeot 3008 při řešení kufru, který má objem 432 litrů. Vyjímatelnou deskou ho lze různě dělit, po sklopení sedadla vznikne rovná plocha a třeba při přezouvání z gumáků po výpravě na houby se dá použít výklopná část víka kufru jako sedátko.
Čtyřkolku nahrazuje technika
Peugeot 3008 sice čtyřkolka není, ale kdo zatouží mít oproti běžnému autu větší jistotu při jízdě v horších podmínkách, úplně mimo hru nebude. Jen si připlatí přibližně pět až šest tisíc korun za systém hlídající prokluz předních kol tak, aby si auto poradilo i v nepříznivých situacích.
Volit lze z režimů standard, sníh, bláto a písek. Na každý z nich je chování protiprokluzu nastaveno jinak. Jízdu v kopci navíc usnadní další systém, který při rozjezdu do svahu auto podrží zabrzděné dvě
sekundy poté, co řidič sundá nohu z brzd.
Kdo by přece jen toužil po opravdovém pohonu obou náprav, musí si počkat do roku 2011, kdy se začne vyrábět hybridní čtyřkolka.
Nešvary jsou pryč
U peugeotu už skončila éra, kdy řazení bylo nepřesné a podvozky měkké a houpavé. S ničím takovým jsem se u 3008 nesetkal.
Nejdřív jsem dostal klíčky od verze s motorem o objemu 1.6 litru se 150 koňmi pod kapotou. Auto je svižné, tiché a průměrná spotřeba se během asi 250 kilometrů dlouhé trasy v kopcovitém terénu držela na sedmi a půl litrech benzinu.
Šestistupňová převodovka řadila naprosto hladce a především přesně. Až nefrancouzsky tvrdě byl nastaven i podvozek. To však neznamená, že by jízda byla nepohodlná. Technici trefili ideální stav. Druhý den jsem asi na padesát kilometrů dostal i naftový motor 1.6 HDi s výkonem 100 koní. Až na horší zvukový projev ani tomuto motoru není co vytknout. Obzvlášť, když jezdíte za pět a půl litru nafty na 100 kilometrů.
Kam vlastně patří?
Peugeot 3008 je těžké někam zařadit. Není to městský teréňák označovaný zkratkou SUV, není to ani typické rodinné auto označované písmeny MPV. Je to něco mezi tím. Módní automobilový výstřelek odpovídající momentálnímu vkusu evropských motoristů. Auta, která vypadají, že zvládnou vyjet mimo pevný asfalt, zkrátka frčí. A je jedno, jestli to opravdu umějí, nebo ne. Hlavní je, že tak vypadají, protože většina řidičů stejně možnosti pohonu všech kol a vyšší podvozek ani nevyužije.
Nečekám, že by Peugeot 3008 v budoucnu vytvořil historickou řadu jako Peugeot 308 a jeho předchůdci. Ale na to se asi nehraje. Lidé dnes auto kupují hlavně proto, že se jim líbí, za čtyři pět let si koupí jiné, a to už automobilová móda bude někde jinde.
Peugeot 3008 v číslech | |
základní motor | 1.6, benzin |
max. výkon (kW/koní) | 88/120 |
zrychlení 0–100 km/h (s) | 11,8 |
max. rychlost (km/h) | 185 |
prům. spotřeba (l/100 km) | 7,1 |
délka/šířka/výška (mm) | 4 365/1 837/1 639 |
objem kufru (l) | 432 |
zákl. cena | nebyla zveřejněna |