Levný sedan od Peugeotu prokoukl, má lepší design i výbavu

aktualizováno 
Vedle stěžejních modelů, které lákají na moderní technologie a progresivní design, Peugeot nabízí také jednoduchou 301. Ta právě vyráží na české silnice v modernizovaném provedení.

Peugeot 301 | foto: Peugeot

Model 301 je v rámci nabídky francouzské značky specifickou záležitostí. Jako jediný z osobních vozů této automobilky nemá číselné označení zakončené osmičkou. To proto, že je to technicky jednodušší vůz, který tuto skutečnost samozřejmě vynahrazuje cenou – ačkoliv je prostornější a skoro o půl metru delší, vychází na podobné peníze jako městský hatchback 208.

Za vznikem tohoto sedanu stály podobné myšlenky jako v případě Škody Rapid nebo již dříve Dacie Logan. Hlavním odbytištěm jsou méně náročné trhy (v případě Peugeotu je to Afrika, západní Asie, Latinská Amerika a Čína), na těch vyspělejších pak stejný vůz slouží jako dostupnější alternativa k nejmodernějším vozům nižší střední třídy.

Peugeot 301
Peugeot 301

U Francouzů to jde dokonce tak daleko, že 301 se na západ od našich hranic neprodává – a to dokonce ani ve Španělsku (na rozdíl od sesterského Citroenu E-Elysée), kde se vyrábí. Z globálního pohledu jde o úspěšný projekt, od roku 2012 se vyrobilo již přes 360 tisíc kusů, z nichž se v Česku registrovalo na dva tisíce exemplářů.

Může se hodit

Modernizace přichází po necelých pěti letech a zejména zepředu ji nelze přehlédnout. Třistajednička má nyní sebevědomější výraz. Plošší kapota, výrazněji tvarované světlomety a především ostřeji tvarovaná maska chladiče působí moderněji a hodnotněji. Standardem jsou nově vedle mlhovek i pásky LED pro denní svícení. Na samotné LED světlomety ovšem u 301 stále zapomeňte, ty jsou u Peugeotu vyhrazeny až řadě 308. Designové změny se dotkly také grafiky koncových světel a zadního nárazníku, ale jinak je úprav pomálu.

Hlavní novinkou uvnitř je sedmipalcový dotykový displej, který je standardem vyšší ze dvou nabízených výbav jménem Allure. Displej v sobě sdružuje multimédia, Bluetooth hands-free a také trojici technologií pro spojení auta s chytrým telefonem (Apple Car Play, Android Auto a MirrorLink). Klimatizace však stále má, na rozdíl od 308 a mnoha dalších modelů značek Peugeot a Citroen, samostatný ovládací panel, a to ať už je vůz vybaven jednoduchou mechanickou klimatizací, nebo poloautomatickou s elektronickým ovládáním.

Peugeot 301
Peugeot 301

Za příplatek 11 tisíc korun lze multimediální systém obohatit o navigaci s doživotní aktualizací mapových podkladů a stejný je i příplatek za kombinaci zadních parkovacích senzorů a kamery, která je také novinkou v nabídce.

Ale jeden displej moderní auto nedělá, a v Peugeotu 301 se tak nelze ubránit oprávněnému pocitu, že je to jednoduchý stroj s důrazem na nízké výrobní náklady. Ovládání elektrického stahování oken tlačítky vedle řadicí páky je samo o sobě věcí zvyku, ale v případě tohoto modelu znamená, že nezbývá místo na pořádný odkládací prostor. Kromě toho má tento model jen čtyři airbagy a volant nastavitelný pouze výškově. Kabina je navíc poměrně úzká, protože 301 technicky vychází z malých vozů koncernu PSA.

Nabídka motorů zůstává beze změn, Peugeot ji totiž obměnil již před dvěma roky s nástupem emisní normy Euro 6. Tehdy základní tříválec 1.2 PureTech posílil z 53 na 60 kW, benzinový čtyřválec 1.6 VTi (85 kW) vyměnil volitelný čtyřstupňový automat za šestistupňový a turbodiesel 1.6 HDi (68 kW) byl nahrazen modernějším 1.6 BlueHDi s výkonem 73 kW.

U příležitosti uvedení modernizovaného Peugeotu 301 jsme krátce vyzkoušeli základní pohonnou jednotku. Dvanáctistovka svým projevem nezapře fakt, že má jen tři válce, ale pro téměř 4,5metrový sedan je plně postačujícím pohonem.

Fotogalerie

Práci ji usnadňují hned dva podstatné faktory: tříválcová třistajednička váží méně než tunu a navíc má na dnešní poměry lehké zpřevodování, které ji zbytečně nedusí. Zajímavostí je, že červené pole otáčkoměru začíná na pěti tisících, i když omezovač zasahuje až při dosažení 6 500 otáček. V zájmu udržení nízké ceny Peugeot šetří i tak, že nedělá různé verze přístrojů pro různé motorizace.

Ceny jsou přitom opravdu nízké, i když při uvedení na trh koncem roku 2012 bývaly ještě nižší (začínaly na 220 tisících korun). Dnes je minimem částka 275 tisíc, avšak standardní výbava je bohatá: nechybí klimatizace, Bluetooth, tempomat, stahování předních oken a nastavování zrcátek ovládané elektricky, dělená zadní sedadla nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Za 15 tisíc navíc postoupíte k již zmíněné výbavě Allure, která přidává dotykový displej, digitální klimatizaci, kožený volant, elektrické stahování zadních oken, šestnáctipalcová kola a chromované ozdoby karoserie.

Podobně příznivé jsou i příplatky za jednotlivé motory, benzinový čtyřválec je oproti tříválci dražší o 30 tisíc korun, pokud k němu chcete automat, počítejte s dalšími třiceti tisíci navíc. Stejná částka také dělí naftovou šestnáctistovku od benzinové.

Peugeot 301

Za to dostanete auto, které má sice několik laciných detailů a kompromisních řešení, zároveň je však jednodušší pojetí jednou z jeho silných stránek. Kompakt bez zbytečných příkras si vystačí i se slabšími motory a jezdí jako ze staré školy.

Díky nízké hmotnosti je mrštný a k tomu nechává řidiče pocítit pohyby jednotlivých kol, což usnadňuje ovládání vozu a ulehčuje odhad limitů podvozku. V konečném zúčtování je tak největší slabinou asi samotná koncepce karoserie sedan – kufr má sice štědrý objem 506 litrů, ale přístup k němu je kvůli krátkému víku a vysokému nárazníku obtížný.

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Nejprodávanější elektromobil v Evropě: velký dojezd a otravný cvrkot

Elektromobil Renault Zoe

Nová generace Renaultu Zoe, nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě, vypadá na papíře skvěle. Velký 40kWh akumulátor...

První opravdový konkurent pro Teslu je šampion v předjíždění od Jaguaru

Elektromobil Jaguar I-Pace

Zavedené automobilky neustále slibují, jak začnou prodávat elektromobily s výkonem a dojezdem bez kompromisů. Ale dosud...



Najdete na iDNES.cz