Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný sedan od Peugeotu prokoukl, má lepší design i výbavu

aktualizováno 
Vedle stěžejních modelů, které lákají na moderní technologie a progresivní design, Peugeot nabízí také jednoduchou 301. Ta právě vyráží na české silnice v modernizovaném provedení.

Peugeot 301 | foto: Peugeot

Model 301 je v rámci nabídky francouzské značky specifickou záležitostí. Jako jediný z osobních vozů této automobilky nemá číselné označení zakončené osmičkou. To proto, že je to technicky jednodušší vůz, který tuto skutečnost samozřejmě vynahrazuje cenou – ačkoliv je prostornější a skoro o půl metru delší, vychází na podobné peníze jako městský hatchback 208.

Za vznikem tohoto sedanu stály podobné myšlenky jako v případě Škody Rapid nebo již dříve Dacie Logan. Hlavním odbytištěm jsou méně náročné trhy (v případě Peugeotu je to Afrika, západní Asie, Latinská Amerika a Čína), na těch vyspělejších pak stejný vůz slouží jako dostupnější alternativa k nejmodernějším vozům nižší střední třídy.

Peugeot 301
Peugeot 301

U Francouzů to jde dokonce tak daleko, že 301 se na západ od našich hranic neprodává – a to dokonce ani ve Španělsku (na rozdíl od sesterského Citroenu E-Elysée), kde se vyrábí. Z globálního pohledu jde o úspěšný projekt, od roku 2012 se vyrobilo již přes 360 tisíc kusů, z nichž se v Česku registrovalo na dva tisíce exemplářů.

Může se hodit

Modernizace přichází po necelých pěti letech a zejména zepředu ji nelze přehlédnout. Třistajednička má nyní sebevědomější výraz. Plošší kapota, výrazněji tvarované světlomety a především ostřeji tvarovaná maska chladiče působí moderněji a hodnotněji. Standardem jsou nově vedle mlhovek i pásky LED pro denní svícení. Na samotné LED světlomety ovšem u 301 stále zapomeňte, ty jsou u Peugeotu vyhrazeny až řadě 308. Designové změny se dotkly také grafiky koncových světel a zadního nárazníku, ale jinak je úprav pomálu.

Hlavní novinkou uvnitř je sedmipalcový dotykový displej, který je standardem vyšší ze dvou nabízených výbav jménem Allure. Displej v sobě sdružuje multimédia, Bluetooth hands-free a také trojici technologií pro spojení auta s chytrým telefonem (Apple Car Play, Android Auto a MirrorLink). Klimatizace však stále má, na rozdíl od 308 a mnoha dalších modelů značek Peugeot a Citroen, samostatný ovládací panel, a to ať už je vůz vybaven jednoduchou mechanickou klimatizací, nebo poloautomatickou s elektronickým ovládáním.

Peugeot 301
Peugeot 301

Za příplatek 11 tisíc korun lze multimediální systém obohatit o navigaci s doživotní aktualizací mapových podkladů a stejný je i příplatek za kombinaci zadních parkovacích senzorů a kamery, která je také novinkou v nabídce.

Ale jeden displej moderní auto nedělá, a v Peugeotu 301 se tak nelze ubránit oprávněnému pocitu, že je to jednoduchý stroj s důrazem na nízké výrobní náklady. Ovládání elektrického stahování oken tlačítky vedle řadicí páky je samo o sobě věcí zvyku, ale v případě tohoto modelu znamená, že nezbývá místo na pořádný odkládací prostor. Kromě toho má tento model jen čtyři airbagy a volant nastavitelný pouze výškově. Kabina je navíc poměrně úzká, protože 301 technicky vychází z malých vozů koncernu PSA.

Nabídka motorů zůstává beze změn, Peugeot ji totiž obměnil již před dvěma roky s nástupem emisní normy Euro 6. Tehdy základní tříválec 1.2 PureTech posílil z 53 na 60 kW, benzinový čtyřválec 1.6 VTi (85 kW) vyměnil volitelný čtyřstupňový automat za šestistupňový a turbodiesel 1.6 HDi (68 kW) byl nahrazen modernějším 1.6 BlueHDi s výkonem 73 kW.

U příležitosti uvedení modernizovaného Peugeotu 301 jsme krátce vyzkoušeli základní pohonnou jednotku. Dvanáctistovka svým projevem nezapře fakt, že má jen tři válce, ale pro téměř 4,5metrový sedan je plně postačujícím pohonem.

Fotogalerie

Práci ji usnadňují hned dva podstatné faktory: tříválcová třistajednička váží méně než tunu a navíc má na dnešní poměry lehké zpřevodování, které ji zbytečně nedusí. Zajímavostí je, že červené pole otáčkoměru začíná na pěti tisících, i když omezovač zasahuje až při dosažení 6 500 otáček. V zájmu udržení nízké ceny Peugeot šetří i tak, že nedělá různé verze přístrojů pro různé motorizace.

Ceny jsou přitom opravdu nízké, i když při uvedení na trh koncem roku 2012 bývaly ještě nižší (začínaly na 220 tisících korun). Dnes je minimem částka 275 tisíc, avšak standardní výbava je bohatá: nechybí klimatizace, Bluetooth, tempomat, stahování předních oken a nastavování zrcátek ovládané elektricky, dělená zadní sedadla nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Za 15 tisíc navíc postoupíte k již zmíněné výbavě Allure, která přidává dotykový displej, digitální klimatizaci, kožený volant, elektrické stahování zadních oken, šestnáctipalcová kola a chromované ozdoby karoserie.

Podobně příznivé jsou i příplatky za jednotlivé motory, benzinový čtyřválec je oproti tříválci dražší o 30 tisíc korun, pokud k němu chcete automat, počítejte s dalšími třiceti tisíci navíc. Stejná částka také dělí naftovou šestnáctistovku od benzinové.

Peugeot 301

Za to dostanete auto, které má sice několik laciných detailů a kompromisních řešení, zároveň je však jednodušší pojetí jednou z jeho silných stránek. Kompakt bez zbytečných příkras si vystačí i se slabšími motory a jezdí jako ze staré školy.

Díky nízké hmotnosti je mrštný a k tomu nechává řidiče pocítit pohyby jednotlivých kol, což usnadňuje ovládání vozu a ulehčuje odhad limitů podvozku. V konečném zúčtování je tak největší slabinou asi samotná koncepce karoserie sedan – kufr má sice štědrý objem 506 litrů, ale přístup k němu je kvůli krátkému víku a vysokému nárazníku obtížný.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.