Levný sedan od Peugeotu prokoukl, má lepší design i výbavu

aktualizováno 
Vedle stěžejních modelů, které lákají na moderní technologie a progresivní design, Peugeot nabízí také jednoduchou 301. Ta právě vyráží na české silnice v modernizovaném provedení.

Peugeot 301 | foto: Peugeot

Model 301 je v rámci nabídky francouzské značky specifickou záležitostí. Jako jediný z osobních vozů této automobilky nemá číselné označení zakončené osmičkou. To proto, že je to technicky jednodušší vůz, který tuto skutečnost samozřejmě vynahrazuje cenou – ačkoliv je prostornější a skoro o půl metru delší, vychází na podobné peníze jako městský hatchback 208.

Za vznikem tohoto sedanu stály podobné myšlenky jako v případě Škody Rapid nebo již dříve Dacie Logan. Hlavním odbytištěm jsou méně náročné trhy (v případě Peugeotu je to Afrika, západní Asie, Latinská Amerika a Čína), na těch vyspělejších pak stejný vůz slouží jako dostupnější alternativa k nejmodernějším vozům nižší střední třídy.

Peugeot 301
Peugeot 301

U Francouzů to jde dokonce tak daleko, že 301 se na západ od našich hranic neprodává – a to dokonce ani ve Španělsku (na rozdíl od sesterského Citroenu E-Elysée), kde se vyrábí. Z globálního pohledu jde o úspěšný projekt, od roku 2012 se vyrobilo již přes 360 tisíc kusů, z nichž se v Česku registrovalo na dva tisíce exemplářů.

Může se hodit

Modernizace přichází po necelých pěti letech a zejména zepředu ji nelze přehlédnout. Třistajednička má nyní sebevědomější výraz. Plošší kapota, výrazněji tvarované světlomety a především ostřeji tvarovaná maska chladiče působí moderněji a hodnotněji. Standardem jsou nově vedle mlhovek i pásky LED pro denní svícení. Na samotné LED světlomety ovšem u 301 stále zapomeňte, ty jsou u Peugeotu vyhrazeny až řadě 308. Designové změny se dotkly také grafiky koncových světel a zadního nárazníku, ale jinak je úprav pomálu.

Hlavní novinkou uvnitř je sedmipalcový dotykový displej, který je standardem vyšší ze dvou nabízených výbav jménem Allure. Displej v sobě sdružuje multimédia, Bluetooth hands-free a také trojici technologií pro spojení auta s chytrým telefonem (Apple Car Play, Android Auto a MirrorLink). Klimatizace však stále má, na rozdíl od 308 a mnoha dalších modelů značek Peugeot a Citroen, samostatný ovládací panel, a to ať už je vůz vybaven jednoduchou mechanickou klimatizací, nebo poloautomatickou s elektronickým ovládáním.

Peugeot 301
Peugeot 301

Za příplatek 11 tisíc korun lze multimediální systém obohatit o navigaci s doživotní aktualizací mapových podkladů a stejný je i příplatek za kombinaci zadních parkovacích senzorů a kamery, která je také novinkou v nabídce.

Ale jeden displej moderní auto nedělá, a v Peugeotu 301 se tak nelze ubránit oprávněnému pocitu, že je to jednoduchý stroj s důrazem na nízké výrobní náklady. Ovládání elektrického stahování oken tlačítky vedle řadicí páky je samo o sobě věcí zvyku, ale v případě tohoto modelu znamená, že nezbývá místo na pořádný odkládací prostor. Kromě toho má tento model jen čtyři airbagy a volant nastavitelný pouze výškově. Kabina je navíc poměrně úzká, protože 301 technicky vychází z malých vozů koncernu PSA.

Nabídka motorů zůstává beze změn, Peugeot ji totiž obměnil již před dvěma roky s nástupem emisní normy Euro 6. Tehdy základní tříválec 1.2 PureTech posílil z 53 na 60 kW, benzinový čtyřválec 1.6 VTi (85 kW) vyměnil volitelný čtyřstupňový automat za šestistupňový a turbodiesel 1.6 HDi (68 kW) byl nahrazen modernějším 1.6 BlueHDi s výkonem 73 kW.

U příležitosti uvedení modernizovaného Peugeotu 301 jsme krátce vyzkoušeli základní pohonnou jednotku. Dvanáctistovka svým projevem nezapře fakt, že má jen tři válce, ale pro téměř 4,5metrový sedan je plně postačujícím pohonem.

Fotogalerie

Práci ji usnadňují hned dva podstatné faktory: tříválcová třistajednička váží méně než tunu a navíc má na dnešní poměry lehké zpřevodování, které ji zbytečně nedusí. Zajímavostí je, že červené pole otáčkoměru začíná na pěti tisících, i když omezovač zasahuje až při dosažení 6 500 otáček. V zájmu udržení nízké ceny Peugeot šetří i tak, že nedělá různé verze přístrojů pro různé motorizace.

Ceny jsou přitom opravdu nízké, i když při uvedení na trh koncem roku 2012 bývaly ještě nižší (začínaly na 220 tisících korun). Dnes je minimem částka 275 tisíc, avšak standardní výbava je bohatá: nechybí klimatizace, Bluetooth, tempomat, stahování předních oken a nastavování zrcátek ovládané elektricky, dělená zadní sedadla nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Za 15 tisíc navíc postoupíte k již zmíněné výbavě Allure, která přidává dotykový displej, digitální klimatizaci, kožený volant, elektrické stahování zadních oken, šestnáctipalcová kola a chromované ozdoby karoserie.

Podobně příznivé jsou i příplatky za jednotlivé motory, benzinový čtyřválec je oproti tříválci dražší o 30 tisíc korun, pokud k němu chcete automat, počítejte s dalšími třiceti tisíci navíc. Stejná částka také dělí naftovou šestnáctistovku od benzinové.

Peugeot 301

Za to dostanete auto, které má sice několik laciných detailů a kompromisních řešení, zároveň je však jednodušší pojetí jednou z jeho silných stránek. Kompakt bez zbytečných příkras si vystačí i se slabšími motory a jezdí jako ze staré školy.

Díky nízké hmotnosti je mrštný a k tomu nechává řidiče pocítit pohyby jednotlivých kol, což usnadňuje ovládání vozu a ulehčuje odhad limitů podvozku. V konečném zúčtování je tak největší slabinou asi samotná koncepce karoserie sedan – kufr má sice štědrý objem 506 litrů, ale přístup k němu je kvůli krátkému víku a vysokému nárazníku obtížný.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Škoda Scala odloží maskování v prosinci. Už jsme ji řídili

Škoda Scala v maskování

Scala nahradí v nabídce Škody model Rapid v prvním pololetí příštího roku. S maskovaným prototypem jsme se svezli....

Peugeot 508 SW nehoní litry ani centimetry a nejlepší je zase s dieselem

Peugeot 508 SW

Pokud vám jde o maximální objem kufru, tak pro vás Peugeot 508 SW není tou pravou volbou. Toto auto totiž musíte zvolit...

Citroën C5 Aircross je parádní rodinné MPV maskované za SUV

Citroën C5 Aircross

Písmeno S ve zkratce SUV znamená „sportovní“, nejnovější citroën patřící do této dnes nejrychleji se vyvíjející...

Najdete na iDNES.cz