Může se hoditNové i ojeté automobily Peugeot 306 |
Za nejobvyklejší základ se přitom považuje benzinová verze 1.4, snem mnohého motoristy je pověstně trvanlivý a úsporný 1.9 diesel a zvláště 1.9 turbodiesel. Je-li turbodiesel v karoserii kombi, představuje takový vůz na trhu ojetin opravdový hit, který rychle nachází kupce i za cenu o 50 až 70 tisíc korun vyšší než obyčejné benzinové pětidveřové provedení. V Česku si Peugeot 306 vydobyl pozici nejlepšího ze srovnatelných francouzských krajanů značek Renault a Citroën, mnozí motoristé ho upřednostňují i před německou konkurencí opel i ford stejně jako před italskými fiaty... Zato Němci jsou modelem 306 nadšeni daleko méně a v pětici největších konkurentů mu přiřkli (podle časopisu TÜV Auto Report) až poslední, páté housle - za Volkswagenem Golf, Oplem Astra, Fordem Escort a Renaultem 19. Vedou je k tomu také žebříčky TÜV, v nichž je Peugeot 306 v kategorii tříletých vozů v lehkém a mezi pětiletými auty dokonce v těžkém podprůměru. Dostal se tam zásluhou nedostatků, které při technických kontrolách vykázal v řízení, v účinnosti brzd, na brzdových destičkách, v osvětlení a v únicích oleje z motoru. TÜV naopak ocenil kvalitní antikorozní ochranu, solidní zavěšení kol a spolehlivé brzdové vedení i s hadičkami. Zdejší obchodníci s ojetinami považují za největší slabosti Peugeotu 306 potíže s méně trvanlivými převodovkami, v nichž odcházejí synchrony, a horší výrobní zpracování, které se hlásí různými pazvuky, klepáním i skřípáním dveří a interiéru. Připomínají také poměrně časté závady v elektronice a elektrice vozu. Podvozek je hlučnější než u konkurence, byť na druhé straně garantuje jednu z rozhodujících předností modelu - velmi dobré jízdní vlastnosti. A zatímco na předních místech Peugeotu 306 je prostoru dost, sklízí naopak kritiku stísněné sezení vzadu. Starší motory jsou hlučnější, ale ve službě se drží, horší je ovládání laciných aut bez posilovače řízení. Závady se nadprůměrně objevují v centrálním zamykání, imobilizéru a v těsnosti chladicí soustavy.
MINUSY
- horší výrobní zpracování
- méně trvanlivé převodovky, škrtající synchrony
- hlučný, ale jinak kvalitní podvozek
- k rychlejšímu opotřebení náchylné přední tlumiče, zvlášt u vozů s těžšími naftovými motory
- pazvuky, skřípání, vrzání
- lacině vyhlížející plasty v interiéru
- úniky oleje z motoru a převodovky
- rezervy v účinnosti brzd
- závady v elektronice a elektrice vozu
- netěsnosti chladicí soustavy
- málo místa na zadních sedadlech
PLUSY
- výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- nenápadný a přitom zajímavý design z Pininfarinovy dílny
- úsporné a trvanlivé dieselové motory
- bohatá nabídka karosářských i motorových variant
- variabilní zavazadlový prostor
- dobré jméno, zájem na trhu ojetin
- solidní antikorozní ochrana
- kvalitní brzdové vedení a hadičky
NEJVĚTŠÍ KONKURENTI
Pětidveřový Peugeot 306 1.4 v základní výbavě a ročníku výroby 1995 stojí zhruba 155 tisíc korun a největší konkurenci mu tvoří stejně staré a rovněž pětidveřové automobily Opel Astra 1.4 za 150 tisíc, Volkswagen Golf 1.4 za 165 tisíc, Citroën ZX 1.4 za 120 tisíc, Fiat Brava 1.4 za 165 tisíc, Ford Escort 1.4 za 150 tisíc, Nissan Almera 1.4 za 155 tisíc, Renault Mégane 1.6 za 170 tisíc, Seat Cordoba 1.4 za 145 tisíc. Toyota Corolla 1.3 za 150 tisíc a Škoda Felicia 1.3 za 120 tisíc korun. "Kdo uvažuje ryze prakticky, ten by měl z dané nabídky zvolit technicky nejjednodušší felicii s nejlevnějšími náhradními díly i servisem," říká Aleš Kužel, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. Potvrzuje, že z uvedených vozů je nejbytelnější Volkswagen Golf, ovšem jeho tradičně vyšší cena mnohé zájemce o vůz nižší střední třídy odrazuje. "Francouzská a italská auta dané kategorie jsou na můj vkus výrobně hůř zpracovaná. Osobně mám rád technicky pokroková japonská auta a ze zmíněných možností bych zřejmě zvolil kvalitní, spolehlivou a sympaticky nenápadnou Toyotu Corollu."
Základní ceny starších Peugeotů 306 v pětidveřové verzi a s motorem 1.4:
ročník cena (Kč)
1993 | 130 000 |
1994 | 140 000 |
1995 | 155 000 |
1996 | 170 000 |
1997 | 190 000 |
1998 | 220 000 |
1999 | 250 000 |